Projekti

Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Vai niin on asia tuon pyörän kohdalta. Harmillista. Ja vielä harmillisempaa, että itäblokin maissa on tietääkseni näistä pyöristä tietämystä, mutta kielimuuri estää sen tiedon käyttämisen omaksi eduksi lähes täysin. Mutta ei se mitään. Jatketaan projektia ja laitetaan tuo entistä ehommaksi ens kesäks :)
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Niin siis onhan länsimaissakin tietoa itäbemareista vaikka kuinka paljon. Yleensä tieto ei vaan löydy BMW saiteilta. :wink:
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Ismo Vaara kirjoitti:Niin siis onhan länsimaissakin tietoa itäbemareista vaikka kuinka paljon. Yleensä tieto ei vaan löydy BMW saiteilta. :wink:
Tutkiskelin sivustoja tarkemmin ja totta kyllä puhut infon löytymisen osalta. BMW-sivustot väittää vaihtelevasti että ko. pyörää on tuotettu vuodesta -36 tai -37 vuoteen -40. Nyt tiedän sitten minkä takia se on suurimmalla osalla saiteista noin ilmoitettu. Lienee tuo kehno alumiini-/kromilaatukin tuon valmistuspaikan takia. Pyörässä ei ole nimittäin tankinkorkkia lukuunottamatta yhtään suoraan käyttökelpoista kromi- tai alumiiniosaa. Kaikki ruostuneet tai halkeilleet. Alumiiniosat menee päreiks viimeistään siinä vaiheessa kun joutuu irrottamaan. Siksi ei ole tullut edes bensahanaa irrotettua :D
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Tänään sitten lähti runko ja pari muuta osaa hiekkapuhallukseen. Irrottelin vaihdelaatikon ja avasin siitä sen ylä"huoltoluukun" vain nähdäkseni, että siellä on joku patentti tehty. Eli lisäharmia periaatteessa, mutta katsotaan mitä sille loppujen lopuksi tehdään. Laitan tuosta patentista kuvia jossain välissä näkyville niin kansa saa pällisteltävää. BMW-merkit saivat maalinpoistokäsittelyn ja saman kohtalon koki bensatankki. Tankissa oli pohjalla melko hyvät pintaruosteenalut, joten se täytyy puhdistaa aivan pellille asti täydellisesti. Puhallukseenkin harkitsin sen viemistä, mutta bensahana kun ei välttämättä kestä irroitusta, niin näytin sitten perinteikkäämpiä keinoja. Loppu puhdistaminen tapahtuu rälläkän kuppiharjalla kun vain suurin osa maaleista on ensin poistettu.

Eilen illalla rungosta löytyi etumoottorikiinnikkeestä vielä halkeama ja sehän oli aivan pakko iltakymmeneltä vielä hitsata ja hioa hieman, ettei tarvitse tehdä runkoon enää sen kummempia töitä kun se puhalluksessa on käynyt. Varsinkin sen takia, että runko tulee pohjamaalissa takaisin puhalluksesta. Joutuu varmaan rungon ottamaan olohuoneen lattialle ettei pääse kolhiutumaan enää tuolla työskentelytiloissa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tuotanto saatiin alkuun, joidenkin lähteiden mukaan orjatyövoimaa muistuttavissa oloissa, Neuvostoliiton hallitsemassa Eisenachin tehtaassa jo vuonna 1945. Runkonumerot alkoivat numerosta: 2000001. Ensimmäiset kappaleet tehtiin natsien suolakaivoksiin varastoimista varaosista ja loput enemmän ja vähemmän epämääräisestä materiaaleista.
Viimeinen "aito" R35:n oli runkonumeroltaan 315654, vuosimalliltaan 1940.
Ei kannata yrittää myydä Itäsaksalaista aitona, rangaistukset ovat olleet jopa 4kk. ehdollista! :roll: Katso RETRO Nro:t 45 ja 49.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Tässä oli pieni historiakatsaus tuon pyörän historiaan faijan kanssa. Rupean itse kohta ihmettelemään mikä sekasikiö tämä pyörä on, sillä periaatteessa vuosimallin 1952 pyörät ovat jo EMW:tä ja tuon vuoden aikana tuli jousitettu perä niihin. Penkin malli eriää tässä yksilössä, eli ilmeisesti jalkavaihteiseen on päivitetty penkin jousitus erilaiseksi. Erään sivuston mukaan emw:n logo tuli käyttöön jo 1951, jota ei tässä pyörässä alunperin ole ollut. Tässä se sivusto:http://www.omega-oldtimer.de/emw/ukgeschichte.html

Tässä yksilössä on kuitenkin samanikäisestä EMW:stä poikkeava jäykkä perä ja paperien mukaan pyörä on kuin onkin tuotu Suomeen BMW:nä. Tyyppikilvestä ja omistajanvihosta otin kuvia teidänkin katseltavaksi. Kävi ilmi, että isäni on vasta kolmas omistaja pyörällä ja ensimmäisellä omistajalla, jonka nimi on tuossa kuvaamassani paperissakin, pyörä oli vuodesta 1952 vuoteen 1979. Leimaveroja yms tietoja pyörästä on aina vuoteen 1965 tuossa vihkosessa, mistä kuva on otettu.

Vielä linkki kuviin, ettei tarvitse kaukaa kaivella: http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/BMW%20R35/

Niin ja siitä vaihdelaatikosta otin myös ne kuvat. Kyseessähän on jokin ongelma käsikäyttöisessä vivussa, josta saa vaihteen aina vedettyä vapaalle. Tuonne luotu patenttiratkaisu ei ole täydellinen, sillä kahvan saa vedettyä ylitse ja sitä myötä vaihdelaatikon lukkoon. Ehkäpä tuohonkin löytyy ratkaisu Wauhtikoneen mieheltä.

Runkonumerosta tuli mieleeni, että tuon rungosta löytyi stanssaus joka oli viisinumeroinen, muistaakseni 30403.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos toi runkonumeron eka numero on tosiaan 3, voit onnitella itseäsi, pyörä/runko on silloin ennen sotaa valmistettu aito bemari. Pitäisi kuitenkin olla kuusi numeroa tuossa, oli pyörä miltä vuodelta tahansa!?
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Runko haettu hiekkapuhalluksesta. Hieno on eikä ongelmia ilmennyt kuin yhden puhallukseksessa irronneen niittauksen osalta. Puhaltaja onneksi löysi niillä niiteillä kiinni olleen osan ja se on tallessa kiinnittämistä varten.

Otin sulle ismo kuvan siitä stanssista tossa rungossa. Se on kyllä viisnumeroinen. Oli mikä numero tahansa niin tollanen siellä on: http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1201103422
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Sorry, mutta väittaisin tuon olevan jonkun muun kuin runkonumeron. Ei ole varmennusmerkkejä numerosarjan päissä. Missä kohtaa runkoa numero sijaitsee?
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Etumoottorikannakkeessa etupuolella. Siinä tapauksessa rungossa ei ole runkonumeroa ollenkaan. Vain valmistenumero tyyppikilvessä (lienee sitten siinä :) ). Muualta ei ole numeroita nimittäin löytynyt.

EDIT: niin se valmistenumero löytyy sitten pyörän papereista sekä tyyppikilvestä. Moottorista en ole edes numeroa etsinyt. Sen pitäisi täsmätä valmistenumeroon.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Millainen numero sieltä papruista ja tyyppikilvestä löytyy?
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Kuvassa olevassa vihkosessa näkyy numero 230.698 en sitten tiiä kuuluuko piste siihen kun tyyppikilvestä sitä pistettä ei erota.

Tuore kuva omistajan vihkosesta, joka on siis ensimmäiseltä omistajalta vuodelta 1952

http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 4Large.jpg

Kuva tyyppikilvestä

http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1201259211
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

-52 on vuosimalli paprujen perusteella. BMW:tä käyttivät nimenään runkonumeroon 234000 asti, sen jälkeen EMW.
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Siis BMW

Viesti Kirjoittaja mclean »

Alkuperäisten paprujen mukaan siis BMW!! Myydä voi BMW-merkillä. Tuon muutaminen EMW:ksi olisi siis väärennös. Huijaus tulee vasta siinä vaiheessa, jos väittää "länsi"-Bemariksi.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Tätä ei ihan heti myydäkään :) Pyörä on nimittäin odottanut jo 20 vuotta ajokuntoon laittamista. Isäni on ostanut vuonna sen jo vuonna -88 ja aikonut korjata kun on aikaa. Ajoin viime vuonna prätkäkortin ja siitä se isäukon innostuskin tuota pyörää kohtaan taas heräsi. Kunhan vaan saataisiin tää ensin ajokuntoon niin pääsis ajaa vanhaa pyörää ja sitä kauheeta ajotuntumaa fiilistelemään.
Vastaa Viestiin