Akku tyhjenee itsestään

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
ssutinen

Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Osaako joku kertoa, mihin akusta häviää jännite parin päivän seisomisen aikana? Jännite laskee 8-9 volttiin eikä pyörä enää sillä lähde käyntiin. Kyseessä on -84 K100RT.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos akkukaapelin irroittaminen ei auta, akkukennot on oikosulussa. Osta silloin uusi akku, jollet halua pestä vanhaa.
Jos irroittaminen auttaa johdoissa tai muissa sähkölaitteissa on oikosulkua.
ssutinen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Akun irrottaminen auttoi. Latasin sen täyteen ja jätin vuorokaudeksi irti, jännite laski 12.63 voltista 12.58 volttiin eli ei juuri yhtään. Eli vika on johdossa :-) (niinkuin aina)

Mikä olisi järkevin tapa alkaa etsiä tuota oikosulkua. Otanko kaikki sulakkeet pois ja laitan ne yksi kerrallaan takaisin ja katson, minkä sulakkeen lisääminen aloittaa akun purkautumisen? Vai saanko yleismittarilla jotenkin helposti mitattua vuotovirtaa?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Sulakkeiden yksitellen paikalleen laittaminen on hyvä oivallus. Sillä pystyt rajaamaan vika-aluetta. Laita mittari akunnavan ja +kaapelien väliin ja ala tutkimaan asiaa. Irroittele YKSITELLEN sulakkeet(laita ne aina heti takaisin, mikäli muutosta ei mittarissa näy), eri sähkökomponentit jne... Johtosarjaa heiluttamalla tai irroittamalla liittimistään, rungosta, saattaa vika löytyä.
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Ismo Vaara kirjoitti:Sulakkeiden yksitellen paikalleen laittaminen on hyvä oivallus. Sillä pystyt rajaamaan vika-aluetta. Laita mittari akunnavan ja +kaapelien väliin ja ala tutkimaan asiaa. Irroittele YKSITELLEN sulakkeet(laita ne aina heti takaisin, mikäli muutosta ei mittarissa näy), eri sähkökomponentit jne... Johtosarjaa heiluttamalla tai irroittamalla liittimistään, rungosta, saattaa vika löytyä.
Tai sitten annat akun olla kiinni, otat vaikka kaikki sulakkeet pois ja mittaat yksitellen virtamittarilla kuinka paljon virtaa karkaa kunkin sulakkeen yli (tyhjistä sulakepaikoista).
ssutinen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Tämäpä onkin ollut astetta haastavampi projekti. Välillä akku ei tyhjentynyt ja välillä virrat häviää päivässä. Syksystä alkaen olen tehnyt hidasta salapoliisityötä ja irrotellut ja kytkenyt milloin mitäkin johtoja ja seurannut viikon päivät, josko virrat katoavat ja saisin paikannettua vian. Tähän mennessä olen poissulkenut sulakkeiden kautta kulkevat virrat ja laturin. Meneillään on akulta starttireleen kautta virtalukkoon menevä johtolinja ja etuvalon rele (load shed relay, mikähän sen nimi mahtaa olla suomeksi, jotain kuorman tiputtamista se tarkoittaa - rele katkaisee valot pois startin ajaksi...) sekä starttimoottori. Toivottavasti ainakin virtalukko olisi kunnossa, koska sinne käsiksi pääsemiseen taitaa pitää purkaa koko etupää. Tuo etuvalon rele olisi potentiaalinen vian aiheuttaja, koska se maadoittaa etuvalon startin kautta runkoon ja se selittäisi samalla myös ärsyttävän polttimoiden tarkastuslampun syttyilemisen kesken ajon: jos kesken ajon etuvalo välähtää vaikka vain hetkellisesti sammuksiin, polttimoiden tarkastin laittaa varoitusvalon palamaan mittaristoon.

Vika kyllä vielä löytyy, vaikka pitäisi sitten jokainen johto erikseen irrottaa ja testata. Ja onhan tässä vielä ajokeleihin aikaa.

Ja vaihdoinpa sitten samalla jäähdytysnesteetkin kun piti irrottaa tankki päästäkseen tuonne relelaatikkoon käsiksi...

§
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Myös akku voi olla välillä osittaisessa oikarissa ja välillä ei!
ssutinen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Mistä tuo akun oikosulku voisi sitten johtua? Ulkopintaa pitkin ei pitäisi oikosulkea, sen verran tarkkaan olen sen putsannut. Käytin akkua loppukesästä paikallisessa akkuhuollossa ja siellä äijä laittoi sen testipenkkiin ja totesi testisession päätteeksi, että akku on kuin uusi eikä siinä ole mitään vikaa. Akku on ostettu kesällä 2007 eli se oikeastikin on aika uusi.

§
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Akun pohjalle kertyy pikkuhiljaa "mökköä" joka oikosulkee kennoja. Itse olen painepesurillakin menestyksellä putsannut akkuja, mutta EN SUOSITTELE kenellekään. Jos ei tiedä mitä tekee, kannattaa jättää moiset hommat.
Vellu
Viestit: 146
Liittynyt: 26 Helmi 2006 21:18
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Kinnula

Viesti Kirjoittaja Vellu »

"Tuo etuvalon rele olisi potentiaalinen vian aiheuttaja, koska se maadoittaa etuvalon startin kautta runkoon ja se selittäisi samalla myös ärsyttävän polttimoiden tarkastuslampun syttyilemisen kesken ajon: jos kesken ajon etuvalo välähtää vaikka vain hetkellisesti sammuksiin, polttimoiden tarkastin laittaa varoitusvalon palamaan mittaristoon. "

K-mallien polttimoiden tarkastuslamppu on oikeasti vain jarruvalopolttimon tarkastusvalo joka syttyy aina automaattisesti sen jälkeen kun sytytysvirta on ollut poiskytkettynä.Etuvalon kanssa sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä.
BMW K1200S -08
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Merkkivalo on jarru- ja takavalon häiriöilmaisin. Takavalon vian voi todeta vain ajovalojen ollessa kytkettynä. Ajovalovikaa ei merkkivalo ilmaise.

Missäs se etuvalon rele sijaitsee? Mun muistin mukaan sitä ei ole!?
ssutinen

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Joo, olette ihan oikeassa, etuvalon toimintaa tuo polttimoiden testeri ei testaa (paitsi parkkivaloa ilmeisesti testaa - ainakin johtokaavion (http://www.bmwons.ca/k100/k100%20schematic.pdf) mukaan näyttää siltä ).

Sotkin etuvalon releen ja tuon "Load shedding relayn" toisiinsa. Etuvalon relettä ei taida ainakaan suomi-pyörässä olla lainkaan.

Tämä Load shedding relay jäi todennäköisimmäksi vianaiheuttajaksi, koska se on käsittääkseni ainoa suoraan (=ei sulakkeiden kautta) akusta virtansa saava sähkökomponentti starttireleen ja laturin lisäksi. Virtavuotoa esiintyi sulakkeet irrotettuna, joten jokin tällainen komponentti tai johto tuota vikaa aiheuttaa. Niiden lisäksi akulta menee plus-karva virtalukkoon, jonka uskoisin kuitenkin olevan siinä määrin varma kapistus, että sieltä tuo virtavuoto ei todennäköisesti johdu. Starttireleen jouduin uusimaan, koska siitä oli irronnut toisen kärkiparin kontakti ja uskon, että se ei myöskään aiheuta virtavuotoa.

Viime viikolla irrotin startin ja puhdistin sen sisältä ja testasin mahdolliset sisäiset oikosulut mutta kaikki näytti olevan ihan kunnossa siinäkin.

Nyt kun kaikki palikat ovat taas paikallaan, akku pysyy uhallaan täynnä eikä virtavuodosta ole tietoakaan. Olen käynnistellyt pyörää parin päivän välein siinä toivossa, että vika tulisi esiin mutta eipä se kukkokaan käskien laula. (Siis mieluiten sen vian ei tarvitsisi enää esiintyäkään. Olisi vain ollult hienoa paikantaa se vika oikeasti ja hoidella se pois.)

§
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Toi päävaloreleen puuttuminen aiheuttaa sen, että varaosamyyjällä on jatkuvasti valokatkaisijat lopussa. KOVAVIRTA kulkee katkaisijoiden kautta! Nnohh, kestää ehkä satoja tuhansia, joskus jopa vähemmän! 8) :D
ssutinen

Re: Akku tyhjenee itsestään

Viesti Kirjoittaja ssutinen »

Otetaanpa tämä juttu esiin pölyn seasta ja saatetaan se kunnialla päätökseen:

Jäljittäessäni tässä viestiketjussa mainitsemaani taka/jarruvalon tarkastuksen varoitusvalon epämääräistä syttyilemistä löysin releboksissa olevan lamppujen monitorointielimen piirilevyltä löyhän juotoksen takajarrun liitosnastan kohdalta. Juotostinaa oli raskittu laittaa liitokseen todella nuukasti ja ajan saatossa tärinät ja värinät olivat repineet liitoksen irti. Välillä liitos oli sen verran kiinni, että virta kulki eikä tarkastuslamppu palanut. Välillä taas ilmeisesti tärinästä (tai kuun asennosta) johtuen liitos löyhtyi ja tarkastuslamppu paloi kunnes taas päätti nytkähtää ja toimia kunnolla. Tinasin liitoksen kuntoon ja tarkastuslamppu on toiminut siitä lähtien kuin junan vessa.

Noh, samalla sitten loppui tämä todella mystinen akun tyhjeneminen, joka oli jatkunut vaikka jossain vaiheessa jo julistinkin sen korjaantuneeksi. Tuntui sen verran oudolta asiayhteydeltä, että vähän kyselin asiaa viisaammiltani. Selitys oli jotakuinkin seuraava: löyhä juotos sallii virran kulkea sen verran, että monitorointiyksikön piirilevyllä oleva minirele alkaa vetää (=virta kulkee läpi) mutta rele ei laukea takaisin tehtävänsä suoritettuaan ja virtapiiri jää auki tyhjentämään akkua.

Ilmeisesti tämä samantyyppinen ilmiö tapahtuu myös silloin, kun yrittää käynnistää motskan huonolla akulla (=jännite vähissä) ja starttireleen kärjet jäävät yhteen eikä katkaisekaan starttaamista, kun virta-avaimen kääntää offiin. Siinäpä sitten kuuntelet jaijitusta ja yrität repiä punahehkuista akun johtoa irti, jottei palaisi koko p...a.

Olen aina ollut sitä mieltä, että sähkövehkeet ovat henkimaailman hommia ja tämä vain kirkastaa käsitystäni asiasta. Kunnia ja ylistys niille, jotka sähkön käyttäytymistä oikeasti ymmärtävät!!

§
Vastaa Viestiin