Miten R80/7 vaihteisto oireilee laakeriremppaa pyytäen?

mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Miten R80/7 vaihteisto oireilee laakeriremppaa pyytäen?

Viesti Kirjoittaja mclean »

R80/7 pyöräni vaihteisto on viimeinen osio, mitä ei ole vielä tullut kunnostettua.
Nyt vaihteet ovat alkaneet hiukan enemmän kolahdella kuin ennen ja esim. pysähtymistä lähestyttäessä alaspäin poljenta ei tahdo sujua entiseen malliin.
Laatikko pitää hiljaa ajettaessa pientä tasaista surinaa, josta en osaa päätellä olisko se normaalia vai mitä.

Vinkkejä? Onko jotain perusteellisempaa tulossa vai mistä ilmiöt kertonevat?

Osaan Bemun vaihtamistekniikan niin, ettei kolinoita ole kuulunut, mutta nyt ilmiöt ovat kuitenkin hiukan lisääntyneet.
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: Miten R80/7 vaihteisto oireilee laakeriremppaa pyytäen?

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Nonni! Nyt on taas aikaa näihinkin...
Vaihteen vaihtotapahtumaan liittyvät ongelmat liittyvät usen vain kytkinlevyn ja kytkinakselin "spoorin" kuivumiseen / ruostumiseen.
Kytkin kyllä toimii, mutta ei aivan täysin sille alkuaan tarkoitetulla tavalla...
Aiheuttaa kuitenkin tietysti vaihdelaatikon nostamisen pois paikaltaan.
Siksi myös vaihteistosta kannatta laskea öljyt ensin pois.
Poistotulpan magneetti keroo totuuden laakereiden kunnosta ja sieluntilasta.
Musta sakka magneetissa on normaalia. Mutta jos sakasta löytyy metallin siruja ja varsinkin jos magneetti näyttää "piikisialta", ovat laakerit joutuneet antamaan periksi moottorin mukavalle väännölle....
Toisaalta ongelma on se, että nämä rautakauden vaihteistot toimivat aivan normaalisti, vaikka laakeri ovat jo täysin "muusina"...
Laakerien vaihto ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii pari erikoityökalua. Akselien päittäisvälyksen "shimmaus" on kriittinen työvaihe, joka vaikuttaa laakerien elinikään hyvin oleellisella tavalla...
Onnea ja menestystä kaikilla hyville ponnisteluillenne....

Terveiset Andalucian auringosta,

Repa
Vastaa Viestiin