Sivu 1/1

Parannusta etupäähän

Lähetetty: 28 Loka 2016 19:19
Kirjoittaja Mikki
Moi.
Olisiko vinkkiä vanhan GS:n etupään päivitykseen, varsinkin "nimismiehen kiharat" hakkaa aika pahasti?

Pari juttua on tässä tullut vastaan:

Aika kallis (773,50€):
http://www.hh-racetech.de/HH-Race-Tech- ... Kit-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kohtuu hinta 114,99€
http://racetech.com/ProductSearch/2/BMW/R100GS/1987-96" onclick="window.open(this.href);return false;
ja
http://www.racetech.com/page/title/Gold ... 20Overview" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 03 Marras 2016 09:22
Kirjoittaja Kurahousu
Parannusta varmasti tulee noilla gold valve emulator paketilla, sellaiset laittaisin itse ja joskus tuli laitettua Ricorin Intiminator emulaattorit 650GS:n putkiin ja toimi hienosti.

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 03 Maalis 2017 14:22
Kirjoittaja Mikki
Koetin Briteistä ja USA:sta tilata emulaattoria, varmaan kahden kuukauden ja kymmenien viestien ajan.
Toiselta oli tavara loppu... ja toinen ei lopulta halunnutkaan lähettää Suomeen!

No onneksi apu löytyikin lähempää, Suomesta!

https://plus.google.com/u/1/photos/1011 ... pz9roaT8AE" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt pitäisi etupäänkin alkaa toimimaan :)

"Niin ne moottoripyörät vaan vuosi vuodelta kehittyvät!" ...vanhatkin ;)

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 04 Maalis 2017 10:35
Kirjoittaja Kurahousu
Kyllä pyörän laittaminen on vaan kivaa hommaa, minkä valmistajan palat nuo on?

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 04 Maalis 2017 12:15
Kirjoittaja Mikki
JL-Mekaniikka, Mänttä

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 04 Maalis 2017 12:24
Kirjoittaja Mikki
Ny ei vaan pääse asentamaan, ku iski ihan kauhee MIÄS-LUNSSA!

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 30 Maalis 2017 20:22
Kirjoittaja Mikki
Nyt on päästy jo testausvaiheeseen :)

Jouset piti käydä Mänttässä vaihtamassa. Vaihtotyö meni takuuseen, vaikka ite käskin jäykemmillä tekemään.

https://plus.google.com/u/1/photos/1011 ... yMvJseWkQQ

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 01 Loka 2017 14:48
Kirjoittaja esyvanen
1985 mallin G/S etupään parannusta kokeillaan nyt tuolla Race Techin Gold Valve Cartidge Emulatorilla.

http://racetech.com/ProductSearch/2/BMW/R80GS/1980-87

Samaan pakettiin tulee emulaattoreiden lisäksi tarvittavat sovittimet ja uudet etujouset.

Ameriikoista tilaaminen onnistui ongelmitta. Spostin kautta vastailivat ja opastivat kiitettävästi. Nyt vaan odotellaan kun saapuvat tulliin ja pääsee askartelemaan.
Toivottavasti ehtii viekä tänä syksynä testaamaan.

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 07 Marras 2017 18:56
Kirjoittaja esyvanen
Paketti tuli postissa ja tullien maksun jälkeen oli noudettavissa lähipostista.
Toimituksesta oli jäänyt pois G/S:n vaatimat adapterirenkaat, joten ei kun taas spostia ameriikkaan...
Taas viikko odottelua ja tarvittavat osat kolahtivat postilaatikkoon.

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 07 Marras 2017 19:00
Kirjoittaja esyvanen
Sitten vaan asennushommiin: teleskoopit irti ja palasiksi.

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 07 Marras 2017 19:09
Kirjoittaja esyvanen
Kun keula oli purettu ja putsattu oli vuorossa vaimentimien modifiointi emulaattoreita varten.
Samalla emulaattoriin vaihdetaan jäykkyydeltään oikea jousi ja esijännitetään se ohjeen mukaisesti kiertämällä kolme kierrosta.

Vaimenniinputkiin porataan uudet suuremmat 8 mm reiät, jolloin öljy pääsee sisäänjoustossa vapaasti virtaamaan vaimenninputken läpi emulaattorille, joka hoitaa itse vaimennuksen. Tässä kohtaa tuli hiki :shock: mutta kaipa näistä hyvät tulee...

Racetech5.JPG

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 07 Marras 2017 19:36
Kirjoittaja esyvanen
Lopuksi vielä stefojen vaihto uusiin ja etupää kasaan.

Racetchiltä tulevat uudet jouset ovat lyhyemmät ja kevyemmät sekä hieman jäykemmät kuin alkuperäiset.
Joustovara on kyllä yhtä suuri, mutta esijännityksen säädön voi tehdä mieleisekseen leikkaamalla PVC-sovitinputken sopivan mittaiseksi.
Päädyin suositeltuun 15 mm esijännitykseen.

Keulaöljyksi Racetech suosittelee Spectron 15wt öljyä. Suomessa tuota ei ole oikein hyvin saatavilla, joten piti löytää viskositeetiltaan vastaava muun merkkinen öljy. Ongelmahan on, että eri valmistajien ilmoittamat viskositeetit eivät ole vertailukelpoisia eli toisen merkkinen öljy voi olla jäykempää tai ohuempaa vaikka pullon kyljessä olisi sama 15W merkintä :shock:

Suspensionfluid Pwdwiki:stä löytyi taulukko, jossa on vertailtu eri öljyjen todellisia viskositeetteja.
http://www.peterverdone.com/wiki/index. ... sion_Fluid

Vertaamalla päädyin Castrolin synteettiseen 10W öljyyn, joka oli helposti saatavilla ja jäykkyydeltään vastaa tuota Spectron 15wt öljyä.

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 07 Marras 2017 20:03
Kirjoittaja esyvanen
Lopuksi sitten se jännittävin vaihe eli koeajo :D

Kaikki nimismiehenkiharat, routapatit ja hidastetöyssyt 100 km matkalla metsästettyäni voin todeta, että G/S:n keula parani huomattavasti.

Alkuperäinen keulahan on aika pehmeä melkein löysä, mutta routapatit yms tulevat kuitenkin käsille aika rajusti.
Nyt keula tuntuu huomattavasti jämäkämmältä ohjautuvuudeltaan eikä niiaa läheskään niin pahasti jarrutuksissa.
Isommat routapatit ja muut terävät töyssyt ylittyvät silti lähes huomaamatta.

Kun aiemmin töyssyyn ajaessa tuli sormille, nyt kanttura potkaisee perseelle eli takana olevan Wilbersin hienosäätöä voisi miettiä seuraavaksi :shock:

Summa summarum: Tulleineen n. 400€ investointi oli mielestäni kannattava. Keula parani huomattavasti.
Eihän tuosta G/S:n vanhasta 36 mm keulasta mitään nykyaikaista WP:tä saa millään, mutta kun lähtökohtana oli, ettei alkuperäinen ulkonäkö muutu olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

Re: Parannusta etupäähän

Lähetetty: 09 Marras 2017 09:21
Kirjoittaja Kurahousu
:hat: Kiitos hyvistä kuvista ja ohjeista :eatcorn: