Boxerin akku

EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Boxerin akku

Viesti Kirjoittaja EERO I »

MOI

Onko normaalia, että 6-sarjan ysisatasen akun joutuu uusimaan joka vuosi? Äsken juuri yritin talviladata viime keväänä hankittua Vartaa. Oli täysin hengetön eikä ota virtaa vastaan. Toissa keväänä sama juttu. Kesän viimeisiin ajoihin ei yleensä enää jaksa startata esim. viikon seisomisen jälkeen. Nestettä joutuu lisäämään 1000-2000 kilometrin välein. Ajomatka vuodessa 2000...3000 km. Voltit mittarin ja kierrosten mukaan 12...14.
Odysseyn PC 680 kuulemma sopii 6-sarjalaiseen. Kannattaisiko sellaista kokeilla? Kestääkö ylilatausta, jos se on syynä akkurikkoihin?
ossy-57
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
Paikkakunta: Sysmä

Viesti Kirjoittaja ossy-57 »

Eipä kyllä ole normaalia, latausjännitehän pitäisikin olla 8 A.n kuormalla 13,8-14,2 V joten tarkastapa se kunnon mittarilla. Mikäli sulla on ollut akunkenkä kiinni olisin taipuvainen väittämään että sulla on joku pieni virrankuluttaja, esim.kello,varashälytin tms. päällä. Kun akku on kunnolla syväpurkautunut niin ei se tahdo lähteä latautumaan. Kannattaa kuitenkin koitaa herätellä vähän isommalla virralla, tai esim. laittamalla auton akku rinnalle. Kaikki laturit eivät nimittäin lähde lataamaan jos lähtöjännite on liian pieni. Ismo varmaan tietää onko 6 sarjassa vielä "tolppa"mallinen jännitesäädin, siitä voi myös tapahtua purkautumista.
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Ratkaisin akkuongelman hankkimalla AMG-akun ja pulssilaturin (CTEK). Tietääkö kukaan, voiko 6-sarjalaista ladata akun ollessa kiinni pyörässä? Edellinen akku itsepurkautui usein niin nopeasti, että jo parin viikon seisonnan jälkeen joutui mäkistarttaamaan. Olisi kätevää, kun pyörän voisi seisokin jälkeen esiladata kiinnittämällä akku laturiin siihen kuuluvalla pikaliittimellä.
kk
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Maalis 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja kk »

En tiedä lataamisesta akun ollessa "kiinni", mutta olen laittanut pyörääni päävirtakatkaisijan, joka minuntapauksessani katkaisee maajohdon( oli helpompi laittaa!). Silloin kyllä voi latailla "akku kiinni pyörässä" ja samalla se toimii vielä turvalaitteena, varkaudenhidastimena ja esim jos startti jää "päälle" tms. niin saa nopeasti virrat pois.

terv kk
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Kyselin CTEKiltä Ruotsista asiasta ja he kertoivat, että laturin voi liittää akkuun, vaikka se on kytkettynä pyörän sähköjärjestelmään. Kait sitten korvaavat, jos ongelmia tulee.
Kalevi
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2007 18:00

Viesti Kirjoittaja Kalevi »

Minä olen laittanut R80:een virtapistokkeen. Sitä kautta olen Optimate-laturilla ladannut viitisen talvea akkua noin kerran kuukaudessa. Optimate on hyvä laturi mutta ainakin minulla oleva malli sopii vain moottoripyöräakkuihin. Silloin ei tuota CTEK-laturia vielä ollut saatavilla. Sehän sopii myös autoihin. En kuitenkaan ole antanut laturin olla jatkuvasti kytkettynä vaikka laturin käyttöohjeessa sellaiseen opastetaankin. Mitään ongelmia en ole huomannut.Minulla ei ole mitään päävirtakatkaisijaa joka katkaisisi esim. maajohdon ja irrottaisi siten akun pyörän sähköjärjestelmästä. Hyvä idea sekin, ehkä pitäisi sellainenkin rakentaa.
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Laitoin Odysseyn kiinni ja latasin myös CTEKillä. Ei tullut ongelmia. Akkuteline vain on hassun näköinen, kun "puolet" akusta puuttuu. Ei sitä kyllä startatessa huomannut, kun käynnistyi välittömästi. Kestääkö sitten pitempää sahausta, kun nyt ampeeritunteja on vain 60 prosenttia entisestä. Toisaalta silloin on koneessa jo vikaa, jos vaatii pitkän starttauksen.
Kun kärjet ja sytytysajan laittoi kohdilleen sekä seokset pikkuisen rikkaalle toimi pyörä eilen kuin enkeli, ei nykimistä eikä putkessa paukkumista moottorijarrutuksessa.
Vastaa Viestiin