Akun ja latauksen jännitenäyttö

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Sen vähän, mitä itse olen MP-ja auto-touhuissa ollut mukana, eli 70-luvun alusta, kyllä uskallan väittää että perinteinen akkuteknologia ei ole ei ole pysynyt tai pystynyt olemaan kehityksessä mukana. Joku Yasa oli Mp-puolella yli 40 vuotta sitten ykkönen ja kestihän se pyörissä silloin vuosikaudet. K-mallin Bemareissa jo 80-luvun alussa Varta oli se ykkönen, ja kestihän se pyörässä parhaimmillaan jopa kymmenen vuotta! Ei tänä päivänä ja tämän päivän pyörissä voi kuvitellakaan sellaista.
Omaan superbike Ducatiin ostin viime kesänä AGM-akun, merkkiä en nyt muista, mutta pelasi vain hetken. Vein sen takaisin ja sain tilalle Yasan vastaavan. Akkuhan on ainakin minun pyörässä kyljellään, eli sen täytyy olla valumaton. Ei Yasallakaan tehnyt mitään. Jaksoi välillä vaivoin pyörittää konetta ja sitten alkoi moottoridiagnoosin valot palaa. Välillä hävisi startatessa mittarista informaatio! Aloin jo epäillä, että tämähän on Ducati ja Can-väylä laite, eli täynnä pelkkää vikaa...
Aavistelin akkuproblemeja, koska ajossa kuitenkin tietokone näytti 14,1-14,2 volttia...
Keväällä ostin sitten Shorain, ja kyllä siinä on akku. Pyörittää twiniä kuin tyhjää vain, eikä pienintäkään merkkiä mistään ylimääräisistä ongelmista...Akku ei paina edes kiloa! Näin se kehitys menee.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja JKU »

No nyt puhutaan sitten jo Litiumakusta, ei lyijyakusta!
Litiumakut vaativat ihan omalaatuisen laturinsa.
Tietääkseni Shorai myy itse latureita, jotka on tarkoitettu heidän litumakuilleen.
Mutta miten sitten ajoneuvon latausjärjestelmä; sehän on tehty lyijyakkuja varten, eli on hyvin yksinkertainen!

Litiumakun kennon nimellisjännite on jossain 3,0-3,7 V:n välillä, joten sen soveltuvuus 12 V latausjärjestelmään on akkukohtaista (jännite riipuu litiumakun levyjen materiaaleista).
Lituimakuille vaaditaan BMU (Bettery Monitoring Unit), joka valvoo, ettei akku pääse purkautumaan liian alhaiseen jännitteseen tai latauksen aikana nouse liian korkeaksi.
Litumakut ovat yleistyneet lentokoneissa; sillä vaaditaan kennokohtaiset valvonnat (jännite ja lämpötila), silti meillä on hyviä (huonoja!) esimerkkejä lentokoneiden akkupaloista/räjähdyksistä!

Jokainen kuitenkin vastaa itse omista asennuksistaan näissä kulkineissa, kunhan ei vahingoita kanssaliikkujia.

PS: mitä Shorai maksoi?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Shorai maksoi jonkun euron alle 180 e. Joo, litium-akkuhan se Shorai tietenkin on, kahdella sormella pideltävä, kun taas vastaavat lyijyakut vaativat kaksi kättä! Käynnistysvirta aivan omaa luokkaansa...

Älylaturia Shorai ei siedä, mutta lataukseen ei tarvitse olla välttämättä Shorain oma laturi, vaan käy vanhan ajan peruslaturi, kunhan katsoo, että laturi antaa maltillisesti ampeereja.

Olen miettinyt sitäkin, kuinkahan monen äijän Bemareita, niin neliventtiili boxereita tai ABS-jarruilla varustettuja K-sarjalaisia on merkkihuolloissa huulipyöreränä ja silmät ymmyrjäisnä "korjailtu" ABS-valojen vilkkumisien takia liikkeelle lähdön jälkeen, ja kuinka paljon on vaihdeltu ehjiä osia? Huh...huh!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

kaliffi kirjoitti: Olen miettinyt sitäkin, kuinkahan monen äijän Bemareita, niin neliventtiili boxereita tai ABS-jarruilla varustettuja K-sarjalaisia on merkkihuolloissa huulipyöreränä ja silmät ymmyrjäisnä "korjailtu" ABS-valojen vilkkumisien takia liikkeelle lähdön jälkeen, ja kuinka paljon on vaihdeltu ehjiä osia? Huh...huh!
Sanoppas muuta. Vanha ja huono akku on suurin syy siihen, että ABS ei toimi.
Pitäkää akkunne kunnossa ja uusikaa ne ennen kuin ne lopettavat toimintansa.

Minulla Landport SLA 12-22 AGM akku kesti 6 vuotta. Sittenkin se käynnisti tosi hyvin, mutta kapasiteetti oli kadonnut jonnekin. Starttijännite ehkä putosi alle ABS starttirajan, mutta en sitä voinut huomata, koska olen ohittanut ABS starttijännitteen tarkistuksen ABS nappulalla, jolla saan sen pois myös ajossa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin