R100RS:n taka-akselin kiristys

R-sarjan pyörät
R100RS
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2006 09:09

R100RS:n taka-akselin kiristys

Viesti Kirjoittaja R100RS »

Heip.

Pitkän haaveilun jälkeen sain vihdoin hommattua 82vm R100RS:n ja en vielä ole ehtinyt hommata huoltokirjaa kyseiseen pyörään.

Netistä olen lueskellut, että kyseisen pyörän taka-akselin kiristyksessä kannattaa olla huolellinen, ettei kiri kartiorullalaakereita turhan kireälle. Eli Millaiseen momenttiin kannattaa mutteri kiristää, esim renkaanvaihdon jälkeen?

Kokemuksia on vain vanhoista ketjuvetoisista japseista (onneksi ei enää tarvitse mieltä ketjuilla rassata...), joten vinkit ja vihjeet olisi avuksi.

Terveisin Anselmi Kinnunen
Kokkola
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Taka-aksalia voi kiristää periaatteessa kuinka kireälle vaan(järki hoi..). Kartiolaakereihin kiristys ei nimittäin vaikuta, jos holkki akselilla, laakerin "sisäkoolien"välissä, on oikean mittainen. Niitä löytyy 0,1mm välein varaosana.
Takahaarukan laakerit on sitten taas eri juttu...
R100RS
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2006 09:09

Viesti Kirjoittaja R100RS »

Kiitoksia.

Selvyys tuli :)
Vastaa Viestiin