R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

R-sarjan pyörät
saariju
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Joulu 2010 12:42

R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja saariju »

Terve.
Kuuluuko nokka-akselien ajoitusmerkit (nuolet) olla vaakasuorassa kun OT-merkki on vauhtipyörässä keskellä tarkistusreikää ja varmuudeksi vielä tappi työnnetty vauhtipyöräässä olevaan koloon?
Liitteenä olevissa kuvissa on ajoitusketjun merkit kohdallaan, OT-merkki kohdallaan ja nokka-akselin (kuvassa vasen) merkit hieman kalleellaan (kuva on otettu vaakasuorassa). Miten pitäisi olla?

t: Jukka
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Jukka-
R1100RT
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja Pate »

Kun tappi on reiässä niin silloin on kampiakseli oikeassa asennossa.
En tiedä tuosta 1100 koneesta mutta 1200:ssa on kannessa merkki jonka kohdalle pitää sattua tuon nuolen kohdalla oleva hammas.
Kannattaa vielä kierros pyörittää konetta ja varmistaa että merkki on oikealla kohdalla eli ketjusta löysät pois.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja Pate »

Laitan vielä kuvan tuon 1200:sen nokka-akselin ajoituksesta kun vasen sylinteri on sytytysasennossa.
En tiedä onko sitten 1100:ssa samanlailla.
Tuossa on englanniksi myös ohjeteksti jos siitä saa selvän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
saariju
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Joulu 2010 12:42

Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja saariju »

Moi Pate.
Kiitos kuvista. Niistä oli apua kovasti :D . Löytyihän sieltä samantapainen merkki kuin lähettämissäsi kuvissakin on.
Näyttää siltä, että molemmat nokka-akselit on yhden hampaan verran pielessä.
Olisiko päässeet hyppäämään hampaan yli ala-akselilta kun irrotin oikean nokka-akselin ketjupyörän pulttia, oli niin pirun tiukassa kiinni että.
No täytyypä käydä tuumasta toimeen ja pyöräyttää akselit kohdalleen.

T: Jukka
-Jukka-
R1100RT
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja Pate »

saariju kirjoitti:Moi Pate.
Kiitos kuvista. Niistä oli apua kovasti :D . Löytyihän sieltä samantapainen merkki kuin lähettämissäsi kuvissakin on.
Näyttää siltä, että molemmat nokka-akselit on yhden hampaan verran pielessä.
Olisiko päässeet hyppäämään hampaan yli ala-akselilta kun irrotin oikean nokka-akselin ketjupyörän pulttia, oli niin pirun tiukassa kiinni että.
No täytyypä käydä tuumasta toimeen ja pyöräyttää akselit kohdalleen.

T: Jukka
Eipä kestä kiittää.
Huomioit varmaan että moottoria pitää pyörittää vastapäivään kun tarkistat merkkejä?
Jos sitä pyörittää väärään suuntaan niin kiristin painuu pohjaan ja ajoitukseen saattaa tulla jopa tuo hampaan verran heittoa.
Vaikka kiristin painuu aivan pohjaan niin tietääkseni ketjun ei silti pitäisi päästä hyppäämään hampailla.
Muutoinhan olisi vaara että öljynpaineen loppuessa jako menisi sekaisin.Esim.konetta käynnistettäessä voisi olla tämä tilanne.
Tuli tuo mieleen kun kerroit että molemmissa nokka-akseleissa oli tuo heitto vaikka ilmeisesti vaihdoit vain toisen.
saariju
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Joulu 2010 12:42

Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja saariju »

Moi.
Oikeeseen suuntaan olen pyörittänyt moottoria ympäri jo useamman kerran ja aina vaan nokka-akselien merkit on pielessä hampaan verran. Minulla oli molemmat nokka-akselit irti tarkastuksessa, mutta ketjupyörät laitoin nippusiteellä ketjuun kiinni ennen kun otin pultit irti kokonaan. Ihmettelen kyllä hieman, että kuinka ne on voineet pyörähtää hampaan verran pieleen? Olisiko mahdollista, että ne olisi olleet pielessä kaiken aikaa vai toimiiko moottori ollenkaan jos nokat on yhden hampaan verran pielessä?

Jukka
-Jukka-
R1100RT
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento

Viesti Kirjoittaja Pate »

saariju kirjoitti:Moi.
Oikeeseen suuntaan olen pyörittänyt moottoria ympäri jo useamman kerran ja aina vaan nokka-akselien merkit on pielessä hampaan verran. Minulla oli molemmat nokka-akselit irti tarkastuksessa, mutta ketjupyörät laitoin nippusiteellä ketjuun kiinni ennen kun otin pultit irti kokonaan. Ihmettelen kyllä hieman, että kuinka ne on voineet pyörähtää hampaan verran pieleen? Olisiko mahdollista, että ne olisi olleet pielessä kaiken aikaa vai toimiiko moottori ollenkaan jos nokat on yhden hampaan verran pielessä?

Jukka
Kyllä se varmaan hampaan verran kestää olla pielessä ja silti vielä toimii.
Jos parin hampaan verran heittää niin voi olla että vastaa jo mäntään venttiili.
Hampaankin heitto vaikuttaa jo ehkä tehoihin ja käyntiin jonkin verran.
Vastaa Viestiin