R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

R-sarjan pyörät
vstrom
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Syys 2013 19:01

R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja vstrom »

Laitan tästä yhden kokemuksen GS:stä.Kone pätki ja sammui välillä kuumana,kun pudotin tyhjäkäynnille.Ja vika löytyi tulpanjohdoista.(löytyi johtoa hipelöimällä ja kunnon sähköiskun kera.johdossa kunnon läpilyönti.).Uusimalla molemmat johdot kone käy jälleen kauniisti läpi koko kierrosalueen.Eli tässä yksi vika,joka kannattaa huomioida noissa käyntihäiriöissä.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kiitos tiedosta. Laitetaan muistiin.

Pekka
:shock: :shock:
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja JKU »

Mulla kävi kerran hieman vastaavanlainen juttu R100:sen kanssa, joka jäi askarruttamaan.
Vedätettäessä toinen sylinteri ei tullut kunnolla mukaan, mutta tyhjäkäynnissä toimi moitteetomasti.
Vika oli likaisessa "tulpanhatussa": uuden vaihto auttoi. Puhdistaminen ei auttanut, kun kipinä oli jo hiilettänyt eristeen.
Mutta askarruttamaan jäi, miksi löi läpi vain vedätettäessä?
Olisko mahdollsita, että vedätettäessä sylinteriin tuli suurempi puristupaine, ja kipinälle tulpassa suurempi läpilyöntivastus? :shock:
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JKU kirjoitti: Mutta askarruttamaan jäi, miksi löi läpi vain vedätettäessä?
Olisko mahdollsita, että vedätettäessä sylinteriin tuli suurempi puristupaine, ja kipinälle tulpassa suurempi läpilyöntivastus? :shock:
Tuo paine kyllä vaikuttaa. En tosin tiedä, onko se vedätyksessä yhtään suurempi. Mutta kyllä kipinöiden tehoissa on eroa.
Kerran yhdessä XJ900 Yamahassa meidän kerholla oli ongelmia käynnin kanssa. Kipinää oli ja bensaa kanssa. Kipinä iski hyvin tulpassa, kun testattiin irti olevalla tulpalla.

Iski epäilys, että kipinän tehossa on ongelma ja sitä kautta puolassa.
Rakensin testilaitteen, jossa oli 6 mm kipinäväli. Luin ohjeen tuolta netistä jostain. Siis muovipalikka, keskellä iso reikä ja kaksi ruuvia toisiaan vastaan ja kipinäväliksi 6 mm siinä reiän keskellä.
Eipä tullut kipinää, eli tehoton kipinä.

Ostettiin uusi puola ja homma kunnossa. Pyörä toimi taas kuin unelma.
Kyllä tuo paine siis vaikuttaa tulpan toimintaan. Vakiopaineessa tuli hyvä kipinä, mutta moottorissa ei.
Mulla on se kipinätesteri vielä pakissa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Eddie
Viestit: 78
Liittynyt: 23 Loka 2008 16:53
Moottoripyörän malli: R 850 R
Paikkakunta: Riihimäki

Re: R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Tätä lueskellessa tuli mieleen, että voisiko puolaa säästävä toimenpide olla se, että tulpan lämpöarvoa vaihtaa kesällä?
Kaksitahtisissa ilmajäähdytteisissä ja erittäin korkeaviritteisissä tämä on normaali käytäntö, jolloin puola kestää paremmin.
Voisiko tämä olla luotettavuutta parantava toimenpide, esim. lämpimiin maihin ajaessa, jolloin puola joutuu kovalle rasitukselle?

Muokkausta sen verran, että tämä on johdannainen ongelma.
Tulppa kakoo, puola kärsii.
Ajuri ei sääennusteita kattele!
AJS
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Huhti 2012 11:45
Paikkakunta: Kajaani

Re: R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja AJS »

Taitaa kärkiväli vaikuttaa puolan kuormaan enemmän kuin lämpöarvo.
Vuonna miekka ja kypärä oli tulppa testereitä jossa tulppia testattiin kammiossa mihin pystyi pumppaamaan painetta tämä asia selittänee sen että sylinterin paineella on joku merkitys.
Tulppiahan jopa hiekkapuhallettiin puhtaiksi ennenvanhaan.....
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: R 1150 GS SAMMAHTELI KUUMANA

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

JKU kirjoitti:Mulla kävi kerran hieman vastaavanlainen juttu R100:sen kanssa, joka jäi askarruttamaan.
Vedätettäessä toinen sylinteri ei tullut kunnolla mukaan, mutta tyhjäkäynnissä toimi moitteetomasti.
Vika oli likaisessa "tulpanhatussa": uuden vaihto auttoi. Puhdistaminen ei auttanut, kun kipinä oli jo hiilettänyt eristeen.
Mutta askarruttamaan jäi, miksi löi läpi vain vedätettäessä?
Olisko mahdollsita, että vedätettäessä sylinteriin tuli suurempi puristupaine, ja kipinälle tulpassa suurempi läpilyöntivastus? :shock:
Kyllä se paine vaikuttaa kipinän kulukuun, mutta nyt veikkaisin taajuutta. Taajuuden kasvaessa eristeet muuttuvat johtaviksi. Tää ilmiö on tullu tutuksi työhommissa suurjännitetestereiden kanssa.

Jos otettaan tavallinen suurjännitejohdin ja syötettään siihen esimerkiksi 10 kV:n DC tai 50 Hz AC jännite, niin homma toimii hyvin. Sitten kun vaihettaan 10 kV 1500 Hz jännite, niin alakaa tapahtua kummia. Jos tää johdin on etes lähellä maadoitettua teräsrakennetta, niin johtimen ja maadoitetun rakenteen välliin tullee semmonen sähkönsininen huntu. Aikansa kun oottellee, niin lopen eriste pettää, ja tullee kunnon läpilyönti.

Tietysti täytyyhän sen paineenkin kasvaa vedättäessä, koska moottorin teho kasvaa lähestulkoon ainuastaan paineen kasvusta.
Vastaa Viestiin