Ohjausiskarin huolto

K-sarjan pyörät
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Ohjausiskarin huolto

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

Pistetäänpä tännekin toiselle foorumille julkaisemani:

Puimurin ohjausiskarin (ainakin vanhemman liiton) testaus paikallaan pyörässä ei ole ihan helppoa, jos ei tiiä kuinka se tehdään. Etupyörä ilmaan ja nopea liike ohjaustangolla pitäisi tuoda "vaimentimen peliin". Tuollakaan testillä ei ole ihan helppo havaita vaimentimen keskialueelle ajan mittaa syntyvää kuollutta aluetta. Tuo puolestaan syntyy öljyn tihkuessa ajan kuluessa vaimentimesta.

Virallisestihan vaimennin ei ole "huollettavaa mallia" tai siihen toimiteta mitään korjaussarjoja. Huoltaminen on kuitenkin mahdollista. Öljyn lisääminen tai kuluneiden stefojen vaihto onnistuu kun tietää miten se tehdään. Itse olin vuosi sitten tarpeeksi tyhmä ja kiireinen uusiakseni kuolleen LT:n ohjausiskarin marmoritiskillä. Hintahan on rapsakat kolmisen sataa (muistaakseni). Kun olisi tuolloin tajunnut, niin hommasta olisi selvinnyt parilla kympillä. Onneksi hamsteriluonne säilytti tuon vanhan hyllyssä.

Nyt kun alkoi tekeminen loppua otin asiakseni kunnostaa tuon vanhan "varaosaksi". Iskarin huoltamisesta löytyy erinomainen video JuuTuupista

http://www.youtube.com/watch?v=Llj1rsUJd04" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvaus hommasta ja vaimentimen sisuskaluista löytyy Germaaniaksi

http://wiki.bmw-bike-forum.info/inde...fer_reparieren" onclick="window.open(this.href);return false;

Oikeastaan hommassa on vaan pari kolme tietämisen arvoista asiaa tai käytännön hankaluutta:

1) Iskunvaimentimen irrottaminen - sen teleskoopit yhdistävään siltaan kiinnittävä pultti on vedetty jollain perkeleellisellä liimalla kiinni. Kun pultti tulee vielä "kuulanivelen" läpi niin sen irrottaminen on pieni ponnistus. Huollon jälkeen kukaan ei pakota liimaamaan tuota (ainakaan niin tiukkaan) - ainakaan minä en käyttänyt liimaa ollenkaan. Onpahan seuraavalla kerralla helpompaa. Alkuperäinen pultti on muistaakseni Torx-kantainen ja siihen käsiksi pääsy vaatii siis etupyörän ja lokasuojan irrottamisen ja pultin kantaa suojaavan muovitulpan irrottamisen. Jos/kun menee poraushommiksi kannattaa varoa, ettei tuhoa sitä kuulaniveltä, jonka läpi pultti menee. Iskariin jumiutuneen pultin saa irti kuumentamalla tuo kunnolla (iskarin purun jälkeen runko kiinni ruuvipenkkiin ja vaikka töhöttimellä antaa pulttiin lämpöä. Lukkopihdeillä, vastakierretapilla tmv. pultin jämä irtoaa helposti.

2) Iskarin männän päässä on ruuvi, joka pitää poistaa huollon aikana - viimeistään uuden öljyn lisäämiseksi. SE ON TIUKASSA! Sain tuon irti pistämällä kaksi lautaa vierekkäin ruuvipenkkiin, poraamalla rajakohtaan 8,5mm reiän (puolet kummassakin laudassa). 10mm:n mäntä on helppo noilla puristaa riittävän tiukasti lautojen väliin, jotta kunnon ruuvimeisselillä pystyi avaamaan ruuvin. Ruuvin/männän vedin niin kuumaksi kun uskalsin. Kuumentamisessa kannattaa käyttää harkintaa. Ruuvissa ja männän sisällä olevassa pienemmässä männässä on O-renkaat, jotka eivät ehkä liian kuumasta tykkää kovin hyvää. Sitä pikku-mäntää ei kannata hukata...

3) Ja se kolmas: Ennenkuin naputtelet uuden stefan paikalleen, muista asettaa paikalleen (kuvassa "Werden") sen pään pronssiholkki. Holkki asettuu paikalleen ainoastaan yhdensuuntaisesti ja jää sylinterissä olevaan kaulukseen kiinni.

Ja koko hommahan kasataan järjestyksessä:

- aseta vaimentimen takapään holkki paikalleen
- aseta saman pään stefa, prikka ja lukkorengas
- kierrä männän kaksi puoliskoa kevyesti yhteen pystyäksesi työntämään mäntä sylinterin etupäästä (kierrepää edellä) läpi asetetuista holkista ja stefasta.
- kierrä kevyesti kiinni männän takapäähän tuleva 13mm lukitusmutteri ja iskarin kiinnityslenkki (se jolla se kiinnittyy keinuhaarukkaan) niin mäntä ei enää irtoa / putoa sylinteristä vahingossa
- ruuvaa irti männän ulompi puolisko
- aseta paikalleen iskarin "etupään" holkki, stefa, prikka ja lukkorengas
- työnnä mäntä mahdollisimman lähelle etupäätä
- työnnä männän etupuoli läpi etupään stefasta ja kierrä kiinni männän takaosaan (Voit halutessasi nopeuttaa öljyn täyttämistä täyttämällä vaimentimen ENNEN tätä vaihetta).

Täytä öljyllä pumpaten aina välillä ilmoja ulos.

- aseta paikalleen "pikkumäntä"
- kierrä ruuvi kiinni
- testaa toiminta