VILKKUONGELMA!!!!

K-sarjan pyörät
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

BMW K 1200 RS vm.2000.
Vilkut toimivat jos kierrokset on alle 2000. Saattavat toimia ajossa moitteettomasti jonkin aikaa (15 min. tai tunteja)ja juuri kun luulet että ongelma ohi, niin reistaavat taas. Vika on sama molemmilla katkaisijalla. Ikinä ei tiedä miten käy kun lähtee ajoon. Kiva ohittaa esim. motarilla :ensin kytkinkahva pohjaan että kierrokset laskee ja sitten vilkku päälle. Ei tunnu Suomesta löytyvän tahoa joka tietäsi syyn vilkun ongelmaan. Kyse on kait maadoituksesta. Auttakaa nyt hyvät veljet jos olette törmänneet vastaavaan vikaan tai olette niin fiksuja että tiedätte mitä tehdä. Ei oikein viitsisi purattaa koko pyörää vian etsimiseksi. Palkitsen ko. hemmon eurokossulla.

Teuvo Nieminen
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Arvaan, että olet jo vaihtanut vilkkureleen; onhan siinä perinteinen rele?
Se rele ei kyllä nykyään enää ole vanha bi-metalliperusteinen, vaan sisällä on vartavasten suunniteltu IC-piiri. Siihen on rakennettu perinteisen bi-metallirelettä jäljittelevät toiminnot, mm jos yksi lamppu on rikki, rele vilkuttaa hitammin!
http://www.datasheetdir.com/UAA1041B+XUnsort" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aliexpress.com/item/Automoti ... 29009.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oletan myös, että tuosa vuosimallisa ei vieläole CAN-väylää, vaan perinteinen johdinjärjestelmä?
Oletko mitannut latausjännitteen?
Ettei ole liian korkea?
Täytyy hakea netistä kytketäkaavio ja tutkia sitä.
Että keksii lisää kysymysiä. :?
Tuoltahan löyty ainakin yksi kaavio.
http://k-technik.pytalhost.com/pdf/K1200%20Fahrwerk.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Näyttää eri puolien vilkkulamppujen palujohdot (miinukset) olevan eri johdinsarjoissa, joten tuskin niiden maadoituksessa on se ongelma.
Tuo vilkkurele näyttääolevan "perinteistä" vilkkurelettä monimutkaisempi.
Joten en minä ainakaan osaa suoraan päättelemellä vikaa paikallistaa, vain kokeilemalla eri vaihtoehtoja.
Mutta vilkun palautuskytkin voisi olla ongelma.
Se näyttää olevan miinuspuolella. Tuota voisi ensimmäiseksi kokeilla irroittamalla tuon johtimen.
Mutta taitaa ajokelit kokeilua varten olla huonohkot?

PS:
Jollakin näyttää olleen samanlainen ongelma:
http://www.k-bikes.com/forums/showthread.php?t=24295" onclick="window.open(this.href);return false;

PPS:
Onhan sulla nuo vilkkujen lamput oikean tehoiset?
Eivätkä ole joitan LED-lamppuja?
Tuossa releen piirissä on virranmittaus 30 mOhm vastuksella mikropiirin napaan 8.
Kuten edellä sanoin, sillä tunnistetaan vikaantunut lamppu, mutta voihan se ilmaista liian suurenkin virran!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

Moro! Kiitos vinkeistä. Vilkkurele on hyllyssä, eli ei vielä vaihdettu. Saattaa olla että jännite kasvaa liikaa kierrosten mukana!? Startin hiilien pöly voi myös aiheuttaa ylimääräisen maadoituksen? Startin käsiin saaminen ko. mallissa vaatii lähes koko pyörän purkamisen. Olen persaukinen eläkeläinen joten pyörän kuntoon saattaminen mahd. halvalla on toivottavaa. R.M Heinolla G.Wicsström oli aika varma että kyseessä on maadoitusongelma.

Teukka
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

Moro! Esittämäsi vilkun palautuskytkin ja latausjännite on varmaankin ensimmäiseksi tutkittava?
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Aloita releen vaihdolla.
Se on helpoin ja todennäköisin vika.
Tuolla maadoitusvialla se Heinon kaveri tarkoittaa luultavasti polttimoiden maadoitusta.
Mutta kun kyseessä on molempien puolien identtinen vika, se ei tunnu todennäköiseltä!
Ennenmin minä epäilisin, että polttimot ovat vääränkokoisia, tai jopa LED-polttimoita!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

Moro! Releen osalta hämää vain se, että rele pelittää virheettömästi kun pyörä on tyhjäkäynnillä tai kierrosten ollessa ajossa alle 2000 ? Taisi viime kesänä olla viikon jakso kun ei ollut mitään häiriötä. Kerkisin jo tuuletella kun sama ongelma palasi jäädäkseen.
Teukka
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Niinkuin sanoin, "rele" sisältää paljon elektroniikkaa, näet noista linkeistä!
Joten siellä saatta olla kontaktivikoja, komponenttien kuumenemista tms ajoittain esiintyviä vikoja.
Releen vaihto sujuu "käden käänteessä", koska se on pistokekannalla.
Em BMW-keskustelulinkistä löytyy myös kuva, jossa nuolella osoiteaan vilkkurele, että se on helppo löytää!
http://k-technik.pytalhost.com/pdf/K1200%20Fahrwerk.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kytkentäkaavion alla ensimmäisen kuvaparin vasemmanpuoleinen kuva: oikealla ylhäällä nuoli "Blinkrelais".
Eipä noita vikoja voi poistaa kuin kokeilemalla ja poissulkemalla aloittamalla todennäköisimmistä.
Helpoin on tarkistaa, että polttimot ovat oikean tehoiset!
Viimeksi muokannut JKU, 26 Loka 2013 07:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

Moro!
Kiitos tiedoista. Taidan aloittaa etsimisen polttimien tarkastuksella (ehkä vaihdan kaikkiin uusiin, varmuuden vuoksi) sitten vasta rele uusiksi ja seuraavaksi vilkun sammutuskytkimen testi. Että semmonen marssijärjestys?
Teukka
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kun vaihdat polttimot, tarkista samalla lampun kannat ja johtimet; ettei ole mitään oikosulun mahdollisuuksia (johdoissa hankautumia tms).
Tuollaisen releen ohjainpiirissä on erinäsiä suojauksia, mm lamppupiirin oikosulun valvonta.
Oikosulkutilanteessa piiri ohjaa releen auki!
Alla yhden vilkkupiirin perustoiminnot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JKU, 26 Loka 2013 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JKU kirjoitti: Tuollaisen releen ohjainpiirissä on erinäisiä suojauksia mm lamppupiirin oikosulun valvonta.
Oikosulkutilanteessa piiri ohjaa releen auki!
Alla yhden vilkkupiirin perustoiminnot.
Aika älykkäitä noi releetkin nykyään.
Aina sitä oppii jotain, kun täällä surffailee.
Kiitos. :)
Juuri asentelin omaan R1100GS pyörääni lisäsulakeboxin ja sen ohjauksen releellä.
Siinä releessä ei onneksi ole mitään noista toiminnoista. Ihan perusrele ja hinta oli jotain 4.- euroa.
Sulakeboxista saan sulakkeella suojattua virtaa moniin lisävarusteisiin. Siinä boxissa on 6 sulaketta, Motonetin veneosastolta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Joo, onhan noissakin jo "älyä"!
Minä jouduin opiskelemaan tuota vilkkurelejuttua, kun rakensin R60/2 pyörääni MR-kuntoon.
Siinä on ohjaustangon päässä vilkut (vm- 69, joka oli jo 12V).
Ihmettelin, kun vilkku oli kovin joutuisa.
Syynä oli juuri vikaantuneen polttimon tunnistinpiiri.
Vaihdoin tuolla releen sisällä olevan virranmittausvastuksen (Rs = 30 mOhm) puolta pienempään, niin alkoi toimimaan oikealla vilkkutaajuudella.

Kitula 55, vielä kysyisin: onko oireet samat myös paikallaan käytettäessä (vai vain liikenteessä)?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

Moro! Ihan sama onko paikallaan tai liikkeessä. Jos kierrokset nostaa yli 2000 niin vilkut sammuu itsestään. Ajossa ne ei syty, välähtää tai vilkuttaa pari kertaa ja sammuu. Tyhjäkäynnillä toimii aina.
Teukka
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Jos tuo vika esiintyy sännöllisesti, kun kierrokset on yli 2000 k/min, niin vian paikallistaminen helpottuu!
Mainitsit tuolla aikaisemin, että startin hiilipöly voisi aiheuttaa tuollaisen vian.
Olen kuullut muualtakin hiilipölyn aiheuttamista mystisistä vioista!
Tuntuu ihmeelliseltä, koska startti on solenoidin takana. Siis se on virraton muulloin, paitsi startatessa!
Mutta, jos sitä hiilipölyä pääsee muihin johtoliitoksiin, niin se kyllä voi aiheuttaa maavuotoja.
Mutta, että startin sisällä? :roll:
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
kitula55
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:00
Moottoripyörän malli: Bmw K 1200 RS

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja kitula55 »

Moro!
Voisiko seuraava episodi liittyä ko. ongelmaan: Pistin virrat päälle, valot ei syttyneet niinkuin pitäisi,vilkut ei toimineet, jarru- ja parkkivalot sekä kojelaudan valot toimi,painoin starttia, ei mitään elämää.
Työnsin pyörän käyntiin jonka jälkeen käynnistys on toiminut moitteettomasti? Akku on aivan uusi!
Tämä tapahtui kesän aikana kahdesti.
Teukka
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: VILKKUONGELMA!!!!

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kyllähän se voi liittyä tuohon vilkuvikaan.
Siis kun painoit starttia, startin relekään ei siis napsahtanut?
Jos startin rele (anlasserrelais) vetää (kuuluu naksahdus), saa startti virtaa ja samalla myös sen rinnalla oleva kuormitusta pudottava rele (entlastungrelais) vetää. Se pudottaa valot pois starttauksen ajaksi.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin