Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Luxury touring
Avatar
Jussi Nuortila
Viestit: 75
Liittynyt: 22 Syys 2009 21:48
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Nurmijärvi

Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja Jussi Nuortila »

Vaihdatin takalaakerin Heinolla, kun en tiennyt koska se, jos koskaan, on vaihdettu. Homma maksoi 300€ ja oli ehdottomasti sen arvoista :D

1 oire: vaihdoin perän öljyt. Magneetissa oli tosi paljon kiiltäviä hippusia eli vissiin sitä pinnoitetta laakerikoolista.

2 oire: melkoisen kova ulina ajettaessa yli 80km/h. Ymmärrän äänen kovuuden, nyt kun se on poissa.

3 oire: pyörä kulki kuin kulkukoira. Klappi takapyörässä sai pyörän mutkittelemaan. Nyt kun laakeri on uusi, kiemurtelu loppui.

Sain vanhan laakerin itselleni. Se takertelee pyöriessään ja ulkokoolista on pinnoite kulunut pitkiltä alueilta pois.
Pyörä on -99 mallinen.
Jos nyt joku arpoo pitääkö vaihtaa, tässä mun kokemus asiasta.
ex. F650ST
ex. R1100RS
ex. R1150R
ja vihdoinkin...K1200LT
ex. K1200LT

HD Sportster
Allways wait for the unexpected...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Paljonko on kilometrejä mittarissa pyörälläsi?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Jussi Nuortila
Viestit: 75
Liittynyt: 22 Syys 2009 21:48
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja Jussi Nuortila »

Kilometrejä 105tkm. Laakeri oli FAG ja nyt enemmän tarkasteltuna todella kulunut. Kyllähän tämä istuu siihen "vaihtoviidenkymmenentuhannenvälein" kaavaan.
ex. F650ST
ex. R1100RS
ex. R1150R
ja vihdoinkin...K1200LT
ex. K1200LT

HD Sportster
Allways wait for the unexpected...
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja JKU »

Pari kysymystä:
Klappi takapyörässä sai pyörän mutkittelemaan.
Paljonko klappia oli pyörässä. Kokeilin omassa GS:ssä kääntää takapyörää sivuttain ja klappia on n 1..2 mm renkaan kohdalla.
Onko vaihto ajankohtainen (74.000 km)

Vaihdettiinko pyörääsi molemmat laakerit, vai ainoastaan kuulalaakeri +stefa?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Jussi Nuortila
Viestit: 75
Liittynyt: 22 Syys 2009 21:48
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja Jussi Nuortila »

Kuulalaakeri ja stefa. En koskaan tutkinut takapyörän sivuttaisliikettä, koska oli selvää, että laakeri pitää vaihtaa. Itse laakeri, nyt kun se on tossa pöydällä, on selvästi väljä. Sisäkooli liikkuu poikkisuunnassa ulkokooliin nähden abt 0,3 mm. Osaava :idea: laskee siitä, paljonko vanteen reuna liikkuu siinä tapauksessa.
ex. F650ST
ex. R1100RS
ex. R1150R
ja vihdoinkin...K1200LT
ex. K1200LT

HD Sportster
Allways wait for the unexpected...
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kiitos tiedosta.
Takapyörän halkaisija (renkaan keskikohdalta) on 50 cm.
Laakerin halkaisija (kuulien kohdalta) on 10 cm.
Joten halkaisijoiden suhde on 5:1.
Näinollen tuo laakerisi olisi antanut 1,5 mm klapin renkaan kohdalle!
Joten vaihdampa laakerin gessuuni lähipäivinä, ostin nimittäin sen jo Heinolta viimeviikolla.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Jussi Nuortila
Viestit: 75
Liittynyt: 22 Syys 2009 21:48
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja Jussi Nuortila »

Jos se on pyörinyt siellä jo 74tkm, ei se ainakaan huonone siitä vaihdosta :D Jos on epäilyksiä vaihdon tarpeellisuudesta, on parempi katsoa kuin katua...
ex. F650ST
ex. R1100RS
ex. R1150R
ja vihdoinkin...K1200LT
ex. K1200LT

HD Sportster
Allways wait for the unexpected...
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Koska takalaakerin vaihto on ajankohtainen...3 oiretta.

Viesti Kirjoittaja JKU »

Joo, välys gessussani renkaan kohdalla on n 1...2 mm (käsituntumalla).
Joten on tosiaan perempi vaihtaa tallilla, kun tienpäällä.
Lisäksi ennakkoon vaihtamalla säästyy myös kartiolaakerin vaihdolta.
Ja huomattavasti isommalta työltä!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin