Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Rakennusmetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2012 11:00

Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Päivää

Tilanne on nyt se, että akuuttia hoitoa vaativan oireilun tunnusmerkistöt täyttävä pyöräkuume on ujuttanut itsensä Rakennusmetsurin kroppaan. Parhaillaan näyttäisi olevan 40 astetta ja rapiat.
BMW on mielikuvissani ollut viimeiset 30 vuotta THE pyörä - luotettavuudessaan sellaista kalliota ja peruskiveä jota Rakennusmetsuri arvostaa. Liekö asiat edelleen samassa jamassa.

CASE: Pitäisi ymmärtää mitä on haluamassa / tarvitsemassa.

Kuljettaja:
192 cm / 112 kg, eli ahdas ja pieni kapine ei toimi.
Perusrauhallinen skandinaavinen luonne. Tarvetta päästä 3 sekunnissa nollasta hautaan ei ole. Toisaalta moottoripyörä saa olla avoimesti moottoripyörä, mopoksi ei tarvitse naamioitua.

Ajoympäristö, "ajateltu" käyttötapa
Käyttöympäristö on 80-90% urbaania Pirkanmaalaista taajamakeskittymää (Tampere-Pirkkala - Nokia-Kangasala jne.) Käyttöympäristön laajuus noin 25 km säde Tampereen keskustasta.
Olen ajatellut, että kesäaikaan auton voi jättää katokseen jos aamulla ei sada.
Eli pyörä hyrrää päivittäisessä työajossa, jossa ajokilometrejä Tampesterissa ja ympäristössä saattaa kertyä viikossa noin 300.
Siihen sitten omat ajot päälle. Mitä ne sitten ikinä tulevat olemaankaan.

Maastossa tuskin tulee poikettua, asfaltti toiminee 99% ajoalustana.

Budjetti
Uudelle pyörälle about 15 tuussenia, miksei käytetyllekin.

Itse "ajateltua"
F 800 GS on tullut käytyä istumassa näyteikkunan takana, muista pyöristä olen istunut
Triumphin Tigerin ja Husqvarnan 650 Stradan (tämähän on myyjähahmon sanojen mukaan nykyään "bemari")

Nyt saa sitten ihan vapaasti kommentoida, ehdotella , antaa huomioita, esittää pyörävaihtoehtoja, kertoa käyttökokemuksia vaikkapa tuosta 800 Gessusta tai ihan mistä vaan.

Kyselen sitten jos ymmärrän jotain syvällisempää kysellä
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Pate »

Minä,kuten varmaan muutkin, kehun tuota omaani.
Eli BMW R 1200 GS on hyvä pyörä kaikkiin olosuhteisiin.
Eikä vain minun mielipide.Katsoin kerran jotain Saksan myyntitilastoa
ja siellä tätä oli myyty enemmän kuin kolmea seuraavaa yhteensä.
Rakennusmetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2012 11:00

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Uhkasin tuolla aloitusviestissä, että kysyn vielä jotain kun kysyttävää ilmenee.

Lyhyesti:
Mikä erottaa GS ja GSA mallit toisistaan?
Tuskin gessua sentään automaattilaatikolla on varustettu.

Mitä etuja saavuttaisin valitsemalla 1200 kuutioisen 800-kuutioisen sijaan?
Kun kokemusta ei ole, kuulisin tästä kohdasta mielellään enemmän.
Itse ilman kokemusta olen ajatellut, että 800GS:n vääntö riittäisi urbaaniviidakkoon ja istuma-asentokin tuntui ihan passelilta myymälän lattialla koklaten. Olen myös harhautunut olettamaan, että 800 olisi ketterämpi kurvailla asfalttiviidakossa kuin massiivisempi 1200GS.

Tässä kohdassa olisi kiva kuulla mielipiteitä, jotta potilas ymmärtäisi mikä oleellinen ero näillä kuumelääkkeillä (800/1200GS) käytännössä on keskenään?
Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri, 11 Marras 2012 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Raffe »

A = Adventures elikä se "rambompi" vaihtoehto tosiseikkailijalle. Kolmen R1150GSn
ja kahden R1200GSn jälkeen valitsisin epäröimättä R1200Rn seuraavaksi pyöräksi mainitsemaasi
käyttötarkoitukseen. Koeaja vaihtoehdot sillä asia selviää parhaiten.
Rakennusmetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2012 11:00

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Raffe kirjoitti:A = Adventures elikä se "rambompi" vaihtoehto tosiseikkailijalle.
Aivan, olishan tuo pitänyt hogata!
Kolmen R1150GSn ja kahden R1200GSn jälkeen valitsisin epäröimättä R1200Rn seuraavaksi pyöräksi mainitsemaasi käyttötarkoitukseen. Koeaja vaihtoehdot sillä asia selviää parhaiten.
Ei paha vaihtoehto kunhan 192 senttisen polvikulma ei muodostu häiritsevän jyrkäksi. Oletan arvostavani väljää ajoasentoa, joka noissa "citymaastureissa" on pääsääntöisesti vakiona. Kokeilamallahan tuo selviää.
Rakennusmetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2012 11:00

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Olisi mukava kuulla mikä puoltaa massiivisemman 1200GS:n hankintaa 800GS:n sijaan aloitusviestissä kuvailtuun urbaanikäytöön?

Ymmärrän itsekin, että pyörillä on selkeä ero jos heittää lapin reissua, mutta sellaista tuskin on näköpiirissä.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Pate »

Rakennusmetsuri kirjoitti:Olisi mukava kuulla mikä puoltaa massiivisemman 1200GS:n hankintaa 800GS:n sijaan aloitusviestissä kuvailtuun urbaanikäytöön?

Ymmärrän itsekin, että pyörillä on selkeä ero jos heittää lapin reissua, mutta sellaista tuskin on näköpiirissä.
Ei ole tuosta pikku-gessusta kokemusta ,mutta varmaankin isompi sopii paremmin matka-ajoon.
Senhän varmaan osoittaa nuo lukemattomat matkakertomukset joita netistäkin löytyy.
Iso-gessu on myös todettu erittäin kestäväksi ja luotettavaksi pyöräksi.Eikä tarvi ketjujen ja hammasrattaiden kanssa värkätä.
Jos tarkoitus on ajaa pelkästään asfaltti-ajoa niin silloin oma valintani olisi R1200RT mutta GS on monipuolisin pyörä mielestäni.
Ainahan noissa hankinnoissa täytyy tehdä jotain kompromisseja.
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Tässä kesän ja syksyn mittaan on tullut koitettua monenlaisia pyöriä, kun tarkoitus olis päästä pois kadulta. Bemareista koitin 800gs:n, 1200gs:n ja 1200gsa:n. Kävimpä koittamassa muutamaa vastaavaa Kotaria, Jammu 660 Teneren ja Honda Transalpinkin.

Jos unohdetaan nuo ei Bemarit ja vertaillaan 8gs, 12gs ja 12gsa: eroja.

8gs
-kevyt
-ketterä
-voimaa tarpeeksi ja luonteeltaan "räyhäkkä" twini (mää oon kahden pytyn loukussa)
-K-Ä-S-I-T-T-Ä-M-Ä-T-T-Ö-M-Ä-N huono penkki. Jo 20 km ajon jälkeen hanurissa pakotti niin, että tuli suorastaan huono olo.
-etupää ei pysynyt kuoppaisella hiekkatiellä yhtään mukana
-eupää sukeltaa syvälle jarrutuksessa
-pahat kielet kertoo, että luotettavuus ei ole BMW:n maineen mukaisella tasolla
-21" eturenkaan hyrrävoimat "vastustavat" asfaltilla ajellessa.

12gs
-painavampi ja yläpainoisemman tuntuinen, kuin 8gs
-todella mahtava moottori (ollut käytössä 2010 lähtien). Vetoalue oli todella laaja.
-keppiveto plussaa
-ESA säätö oli kätevä, tosin sille ei varmaan ole paljon käyttöä pelkässä nurkkapyörityksessä. Matkamiehille varmaan hyvä.
-Hyvä penkki ja muutenkin ajoasento passasi mulle paremmin, kuin 8gs:ssä
-Kaikenkaikkiaan ulkonäköönsä ja kokoonsa nähden kohtuu ketterä peli.
-etupää ei sukella jarrutuksessa (telelewer jousitus)

12gsa (vuosimalli 2007)
-korkeampi, painavampi ja yläpainoisempi, kuin 12gs
-liian korkea mulle!!

Korkeus ja paino ei ole varmaankaan sulle ongelma, kun sulla on pituutta ja massaa.

Jos et meinaa ajaa tosiaankaan muualla kuin asfaltilla, niin voihan sitä ostaa tilavan katupyöränkin. Pate tuossa jo suosittelikin r1200rt:tä ja ei varmaankaan huonompi valinta. Mää pukkasin viime kesänä 7000 km r1100rt:llä ja täytyy sanoa, että se on aivan mahtava pyörä tien päällä. Gessuun verrattuna herrasmiespeli. Katteitten takana ei tuule ja vaatteet ei ole kurassa. Joku voisi olla myös sitä mieltä, että luotettavuus ja käyttöikä on aivan eri luokkaa, kuin uudemmilla Bemareilla. Siitä ei vain ole sorapyöräksi, niin ajattelin myydä sen pois keväällä.

Jotenka mikäli kiinnostaa 40 tkm ajettu lähes uuden veroisessa kunnossa oleva r1100rt, niin pistä viestiä tulemaan.
Rakennusmetsuri
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Marras 2012 11:00

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Ossi Viita-aho kirjoitti: 8gs
-pahat kielet kertoo, että luotettavuus ei ole BMW:n maineen mukaisella tasolla
Lueskelin tuolta rapafoorumilta elämää pidempää 800GS-keskustelua ja totesin myös mainitun epäluotettavuuden oleva enemmän kuin huhuja.
Ei taida näillä näytöillä tulla minusta kaksipyttyisen GS:n omistajaa.

Triumphin 800 Tiikeristä on sähköpostissa mainio tarjous, on kaiketi ajoltaan samaa sarjaa, eikä ole ollut luotettavuusongelmia.

1200 kiehtoisi näillä tiedoilla sekin, vaan kun ovat niin pirun tyyriitä. Uusi houkuttaisi, sillä käytetyn historia/kohtelu/piiloviat ym. ovat aina enemmän tai vähemmän arvailujen varassa.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Pate »

Tässä esimerkiksi pyörä jonka ainakin minä uskaltaisin ostaa.
http://www.nettimoto.com/bmw/r/1362012" onclick="window.open(this.href);return false;

Sanoisko että juuri sisäänajettu pyörä.
Tuo Kuvan moottoripalvelu on luotettavan oloinen liike.Ainakin oman kokemukseni perusteella.
Sinne jos soitat ja neuvottelet Mannisen Osmon kanssa niin varmaan hinnoista ja takuista pääsette sopimukseen.
Luulisin että jos nyt ostat tuon niin antavat ensi ajokauden takuun sille.

Tiikerikin voi olla hyvä.Ei ole niistä kokemuksia.
Englantilaisista tulee vaan mieleen sanonta:"Meneppä itse autiolle saarelle ja yritä tehdä parempi" :P :P
jupemy
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Maalis 2012 12:02
Moottoripyörän malli: R 1200 GS
Paikkakunta: Huittinen

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja jupemy »

Minun ehdotus olisi F 700 GS tai F 800 R jos tarkoitus on ajaa 99% päällystettyjä teitä.
Olen kokeillut F 800 versioita ja myös F 700 GS:n edeltäjää 2-syl. F 650 GS mallia.
Mikäli koe istumisen jälkeen tuntuvat mitoillesi (192cm) liian pieneltä niin sitten
F 800 GS , jos sekin tuntuu liian hennolta niin sitten R 1200 R , GS tai GSA

Itse ajan tällä hetkellä R 1200 GS -09 pyörällä.
R 1200 GS -09
pappa
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Maalis 2011 11:23

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja pappa »

Pate kirjoitti:Tässä esimerkiksi pyörä jonka ainakin minä uskaltaisin ostaa.
http://www.nettimoto.com/bmw/r/1362012" onclick="window.open(this.href);return false;

Sanoisko että juuri sisäänajettu pyörä.
Tuo Kuvan moottoripalvelu on luotettavan oloinen liike.Ainakin oman kokemukseni perusteella.
Sinne jos soitat ja neuvottelet Mannisen Osmon kanssa niin varmaan hinnoista ja takuista pääsette sopimukseen.
Luulisin että jos nyt ostat tuon niin antavat ensi ajokauden takuun sille.

Tiikerikin voi olla hyvä.Ei ole niistä kokemuksia.
Englantilaisista tulee vaan mieleen sanonta:"Meneppä itse autiolle saarelle ja yritä tehdä parempi" :P :P
Joo Timpalta olen ostanut kaksi mopoa, joten yhdyn edelliseen.
Itse kuitenkin katselisin ehkä kuitenkin vähän uudemman mallin, ilman servojarruja, vaikka taas nykyisessä vanhemmassa pelissäni on sellaiset.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä pyörä Rakennusmetsurille 24 v luovan tauon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Gessut ovat hyviä yleispyöriä vaikka mihin. Kaupungissakin kivoja käännellä.
Saksalaiset ovat sen huomanneet jo kauan sitten, koska gessut ovat olleet siellä eniten myytyjä Bemareita jo monta vuotta. Eikä siellä edes oikein ole hiekkateitä.
Olit hieman epäileväinen vanhemman ja paljon ajetun pyörän ostoon.
Nuo Gessut kestävät vaikka mitä.
Esim 400.000 mailia matkaa.
Linkki Yli 400.000 mailia mittarissa
Ja helppoja ja huolettomia huoltaa. Ja siistejä vaikka pyhävaatteissa ajoon kardaanin takia, ei lennä ketjurasva.

Noita R1100GS pyöriä saa jo aika edullisesti ja myös R1150 GS pyöriä. Ainakin Saksasta.
Mieti nyt niitä vielä.
RT pyörät ovat ainakin ihan matkamalleja.
R1200R on liian ahdas sinulle.
Itse ostin oman R1100GS pyöräni vuonna 2004. Nyt siinä on 166.000 km mittarissa ja toimii erinomaisesti. 124.000 niistä itse ajettuna.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Mitä SINÄ tekisit 8000 eurolla, jonka säästäisit uuteen verrattuna? Melkein yhtä paljon kuin uuden Dacian ostaja mainoksen mukaan säästää.
Tuolla nättejä R1150GS pyöriä myynnissä
Vastaa Viestiin