Matalat moottorit, r60/5-73

Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2012 19:57
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Minua kiinnostaisi kovasti nuo kauniit matalat sulavalinjaiset boxerit jollainen on mielestäni ainakin r60/5 mallisessa 1973 vuotisessa pyörässä. Ehkä olen väärässä tuon mallin ja vuoden suhteen, mutta kumminkin kysyisin että millaisia moottori kokoja, tehoja oli noissa sulavalinjaisissa koneissa ja missä pyörämalleissa noita käytettiin? Kone näyttää niin matalalta ja pyöreälinjaiselta eikä siitä erotu oikein muuta kun ilmanpuhdistinkotelo. Onko tuollaisia mahdollisuus "järkevästi" ostaa jostain , vaikka epäkuntoisenakin?
T.Matti
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2012 19:57
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
kiitos vastauksesta, Jotenkin malleja tuntematonta hämää kun tuota r60/5 mallia on 70-luvun alkupuolelta olevana pyöränä myynnissä sekä sellaisella "porsaan" kokoisella täysin koteloidulla moottorilla ja Wanhemman näköisellä sillä sirolla matalalla koneella...liekö noita vain vaihdeltu tms.
mutta minua kiinnostaa vain tuo matala moottori joka näyttää lähinnä 60-lukuselta. Onko joku nokkela linkki josta noita kone/pyörämalleja voi tarkastella. Olen siis pääosin kiinnostunut löytämään tuollaisen moottorin, mutta jos sen mukana tulee edullisesti koko pyörä ei sekään haittaa...
Tuolla myydään osiossa oli tuollainen 60/2 malli myynnissä jossa on tuollainen moottori joka on hieno...eli onko nuo /2 mallit tuolla konetyypillä? ja minkä kokoisia/tehoisia niitä on?
Raffe
Viestit: 201
Liittynyt: 01 Marras 2007 22:07

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Raffe »

http://www.bmbikes.co.uk/bmwmodels.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2012 19:57
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Kiitos hyvästä linkistä!
T.Matti
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja JKU »

Tuossa /2 mallissa sylinterit olivat aika alhaalla ja isommassa nopeudessa on vaara, että mutkaisella tiellä sylinterinkannet ottavat tiehen.
Sitten kun tuli tuo /5 sarjalainen malli, ne olivat jo korkeammalla (muistaakseni venttiilin nostajat siirrettiin sylinterin alapuolelle), jolloin kurveissakin voi jo ottaa reilummat kallistukset.
Taitavat /2 sarjalaiset koneet olla jo hinnoissaan, kun pyörätkin lähentelevät 10.000 euroa.
http://www.ulismotorradladen.de/uli/Web ... -BMWs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuonne on helppo löytää, n 500 m kävely Frankfurtin päärautateiasemalta (HBHF).
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2012 19:57
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Hinnoissa tuntuu olevan...täytyy odotella "sattumaa" jos jostain ylisiltä vielä löytyisi..
T.Matti
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja JKU »

Eikös Bemarin pikkuautoissakin ollut 500ccm ilmajäähdytteinen bokserimoottori?
Mutta kai nekin on hinnan kiroissa.
Minä ostin 2005 60/2, josta oli aiottu sivuvaunupyörää ja vaihdettu tehokkaampi /5 moottori.
Projekti oli kuitenkin jäänyt kesken ja siirretty riiheen 10 vuodeksi.
"Löysin" siihen /2 koneen edullisesti (1500E + koneremppa) ja myin /5 koneen pois samalla hinnalla.
Tuo kone lienee vielä varakoneena Asikkalassa. En tiedä olisko myynnissä?
Mutta et taida olla kiinnostunut tuosta?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Loka 2012 19:57
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Kyllä kaikki Wanhemmat boxerit kiinnostaa, ja joskus ehkä sellainen voi sopivaan hintaan löytyäkkin..epäkuntoinen saa olla , mutta mieluusti täydellinen osistaan. Nuo "matalat" on ollut haaveena jo pitkään, mutta ei ole vielä tärpännyt.
T.Matti
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Matalat moottorit, r60/5-73

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jouni Pekonen kirjoitti:Ruotsin Blocket sivustoa kannattaa seurata. Siellä on silloin tällöin myytävänä myös noita /2 sarjan pyöriä. Ovat yleensä hiukan halvempia Ruotsissa kuin Saksassa.

BMW 700 autossa oli 700cc kokoinen moottori ja BMW Isetta 600 oli tietääkseni 600cc bokseri.
Mulla on tuo LS 700 auton moottori, sekä siihen kuuluva perä-vaihteisto. Moottori on vielä harvinaista sportti-mallia, joka on varustettu kahdella pudotuskaasarilla, tosin kaasarit(ei harvinaiset) multa siitä puuttuu.
Olen ajatellut tehdä tuosta moottorista sivuvaunu cafe raceria. Yhdistettynä -60 luvun swingi-runkoon ja modifioituun Steibin S-500 sivariin, siitä voisi tulla mahtava häksätin! Ja sähköstartilla!
Noh, mulla noita projekteja on aivan riittävästi, niin voisin kyllä luopuakin mokomasta. Vaihto vastaavaan BMW mp-moottoriin käy, jos ketä kiinnostaa. Tai tietysti rahaan. :hat:

PS: Trike olisi helppo tehdä tuollaisesta auton "motti-loota-perä" kombinaatiosta, mutta kun sitten olisi vain yksi vaihde eteenpäin ja neljä taakse! :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin