R6-sarjan akku

EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Itselläni on 900-kuutioinen bokseri ja jatkuvia ongelmia akkujen riittävyyden ja kestoiän suhteen. Vartan akut kestävät kaksi vuotta ja Odysseyn AGM-akku samoin. Vartan kolmas vuosi päättyy aina siihen, että se ei jaksa pyörittää moottoria käyntiin vaikka moottori lähteekin käyntiin yleensä heti, kunhan kone kerrankin pyörähtää. Voltteja löytyy käynnistettäessä yleensä yli 12. Tilannetta ei paranna se, että akku purkautuu itsekseen moottorin seisoessa. Viimeksimainittu ongelma on nyt ohitettu, kun lisäsin akun miinusjohtoon virtakytkimen.
Lataus toimii normaalisti moottorin käydessä eli ilman valoja jännite on n. 14V ja valoilla vähän alle 13V.
Lisäksi automaattilatureita on hajonnut kaksi kappaletta: CTEK rikkoutui kahden vuoden kuluttua ja Benton parin kuukauden käytön jälkeen. Latureita käytin ennen virtakytkimen asentamista. En ole haarukoinut virtavuodon osoitetta.
Nyt huomasin, että Motonet myy Bannerin 30Ah akkua (Starting Bull) kohtuulliseen 75 euron hintaan. Onko kukaan kokeillut ao. akkua? ihjeeksi kaikille, että se istuu juuri ja juuri R:n akkutelineeseen ja on alustavien käynnistysten perusteella väkivahva virran lähde. Ulkoisesti se on siis saman kokoinen kuin Vartan 25Ah akku ja vaatii siten asennettaessa rungon "taittamisen". Toivon Bannerin kestävän enemmän kuin 2 vuotta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Veikkaan, että tuo virran jatkuva purkaminen on ollut se elinikää lyhentävä ongelma. Akku on ollut ns. 24/7 käytössä kun purku on ollut jatkuvaa ja myös siitä johtuva ylimääräinen lataustarve.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja JKU »

Vanhat bokserit vaativat suuren käynnistysvirran ja siksi akun kapasiteetin pienikin aleneminen hyydyttää käynnistyksen. Akun normaaliin toimintaan liittyy kapasiteetin aleneminen eliniän kasvaessa (massaa irtoaa levyistä, mös lisäaineita siirtyy erottimiin tukkien niitä).
Välitetty startti voisi pidentää akun käyttöikää?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Tarkoitat siis jotain tämän
http://www.euromotoelectrics.com/produc ... rive8t.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tyyppistä alennusvaihdetta? Vaatinee myös startin vaihtamista?
Koska olen jo tehnyt muutamia käynnistystä auttavia ratkaisuja, en vielä lähde noin isoon operaatioon. Seuraavassa starttiremontissa täytyy ottaa asia uudelleen harkintaan.
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Minulla myös nuo Akku /Startti ongelmat tulevat akun vanhetessa aina eteen, niin mitä "muutamia käynnistystä auttavia ratkaisuja" EeroI olet tehnyt ??.
onko joku asentanut tuollaisen "startin alennusvaihteen" ? meneekö se vanhaan starttimoottoriin kiinni ,vai kuinka suuresta remontista siinä on kyse. ja onko siitä merkittävää hyötyä ?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei tuota "alennusvaidetta" ole erikseen olemassakaan. Perinteinen Boschin startti vaihdetaan uudenpaan Valeoon, missä tuo vaihde on.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja JKU »

Tuosta Valeon startista puhutaan vain "välitetystä startista".
Eli siellä startissa lienee jokin ratasvälitys (planeettapyrästö).
Jokatapauksessa startti pyörittää moottoria nopeammin, kuin alkuperäinen (Boschin) startti.
Tuolla alkuperäisellä moottorin puristukset hidastavat startin pyörimistä jopa lähes pysähdykseen saakka.
Valeon startti tuntuu pyörittävän konetta kuin kahvimyllyä!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Timo: kerroin jo ensimmäisessä viestissä omat parannusyritykseni eli katkaisija seisokkiaikaiseen virtavuotoon ja uusi akkulöytö, jonka toivon olevan Vartaa parempi. Banner on tosin autoakku, josta voi aiheutua ongelmia. Autossahan tärinät ovat pienempiä kuin prätkissä.
JKU: alennusvaihde siis pyörittää moottoria hitaammin mutta startin vääntö on suurempi, jolloin se jaksaa pyöräyttää koneen puristusten yli paremmin. Onko sinulla tuo Valeo+alennusvaihde? Kokemuksia? Mikä pyörä?
Pienemmät bokserit varmasti ovat käynnistysten suhteen helpompia.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja JKU »

Minulla on tuo vanha R100 RT jossa on Boschin startti: käynistys kuten kerroin aikaisemmin.
Sitten jokunen vuosi sitten minulla oli R100 GS/PD ja siinä oli Valeon startti: pyöritti ihan eri nopeudella.
Molemmat koneeltaan hyvässä kunnossa, joskin GS:ssä taitaa olla hieman alhaisemmat puristukset kuin RT:ssä, mutta tuskin ratkaisevasti (hv-tehoero lienee jotain 10%).

Ismo varmasti tietää noista Valeon starteista. Hänellä voi olla nitä jopa hyllyssäkin.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R6-sarjan akku

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei löydy hyllystä muuta kuin perusrempattu Boschin startti. Tilaustavaraa nuo Boschin tilalle sopivat Valeot. Huomioikaa että 2v-boxereissa on ainakin kolmea eri hammastusta starteissa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin