Istuinkorkeus

R-sarjan pyörät
Zepzep
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Maalis 2012 20:33

Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja Zepzep »

Hei
Olen vasta harkitsemassa R1200GS hankintaa, mutta tuo pyörän istuikorkeus arveluttaa. Onko kekemusta, miten 173 cm kuskille riittää esim. bemarin oma matalampi satula? Siinä ja tarvikesatuloissa on näemmä - 3cm. Olen nykypyörässäni tottunut, että kantapäätkin ottavat (melkein) maahan.
mara50
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Helmi 2012 17:35

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja mara50 »

Samaa asiaa on pohdittu täälläkin. Pitkän harkinnan jälkeen ostin äskettäin R 1150 GSA vm. 2003:n. On kai vielä hiukan korkeampi kuin 1200GS. Ihan ei ota kantapäät maahan, ajokokemusta ei vielä ole kun ostin siis nyt talvella. Muistaakseni 1200GS:n penkkiä pystyy säätämään korkeussuunnassapari senttiä? Sit on näitä tarvikepenkkejä (Corbin yms) joilla saa kai 1-2 senttiä korkeudesta pois. Jousitusta pystyy kai myös säätämään. Yx konsti on korkeapohjaiset ajosaappaat, pari senttiä tekee ihmeitä. Oma mitta on 184cm, edellinen pyörä Suzuki Intruder 1400. Ero istumakorkeudessa Susna vs. BMW on melkoinen, mutta kai siihen tottuu... :roll: Toivottavasti.
mara50
pappa
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Maalis 2011 11:23

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja pappa »

Zepzep kirjoitti:Hei
Olen vasta harkitsemassa R1200GS hankintaa, mutta tuo pyörän istuikorkeus arveluttaa. Onko kekemusta, miten 173 cm kuskille riittää esim. bemarin oma matalampi satula? Siinä ja tarvikesatuloissa on näemmä - 3cm. Olen nykypyörässäni tottunut, että kantapäätkin ottavat (melkein) maahan.
Älä tee mitää. Aluksi mopo tuntuu vähän korkealta mutta siihen tottuu. Satulaa en lähtisi alentamaa, vaan jousitusta että polvikulma pysyisi mukavampana. Itse olen 174cm 82kg ja pudotin jousta 1cm= 2.5-3cm pyörän satulasta mitattuna ja kuitenkin ajan normaali korkuisena (esijännitys ylä asennossa) Jousitus on melko pehmeä ja päällä isutaessa pyörä "putoaa" aika alas.
Zepzep
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Maalis 2012 20:33

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja Zepzep »

pappa kirjoitti:
Zepzep kirjoitti:Hei
Olen vasta harkitsemassa R1200GS hankintaa, mutta tuo pyörän istuikorkeus arveluttaa. Onko kekemusta, miten 173 cm kuskille riittää esim. bemarin oma matalampi satula? Siinä ja tarvikesatuloissa on näemmä - 3cm. Olen nykypyörässäni tottunut, että kantapäätkin ottavat (melkein) maahan.
Älä tee mitää. Aluksi mopo tuntuu vähän korkealta mutta siihen tottuu. Satulaa en lähtisi alentamaa, vaan jousitusta että polvikulma pysyisi mukavampana. Itse olen 174cm 82kg ja pudotin jousta 1cm= 2.5-3cm pyörän satulasta mitattuna ja kuitenkin ajan normaali korkuisena (esijännitys ylä asennossa) Jousitus on melko pehmeä ja päällä isutaessa pyörä "putoaa" aika alas.
Kiitos kommenteista. Kokeilin Biketeamissa sitä bmw:n matalampaa satulaa. Madalsi huomattavasti, mutta tuo polvikulma-asia on varmaan totta. Matalampi satula on myös malliltaan sellainen, että siinä ei pääse liikkumaan pituussuunnassa laisinkaan.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Zepzep kirjoitti: Matalampi satula on myös malliltaan sellainen, että siinä ei pääse liikkumaan pituussuunnassa laisinkaan.
Tuo on hyvä ja mietittävä pointti.
Rautapersereissuilla mun tulee ainakin käytettyä kaikki paikat GS:ssän molemmista satuloista omalla perälistollani.
Ja hiekkateilläkin kaahaillessa on hyvä siirtää painoa eteen tai taakse tilanteen mukaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
anski
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Huhti 2009 01:38
Moottoripyörän malli: R 850
Paikkakunta: Kerava

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja anski »

Eikö tosiaan R/GS malleissa tuota satulaa pysty enempää säätämään? :roll:

R/R mallissa on ainakin mielestäni aika reilu säätömahdollisuus - 3 eri korkeutta ja samalla myös satula siirtyy pituussuunnassa.
Oula
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Elo 2011 23:06
Moottoripyörän malli: K 1200 GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja Oula »

Koska uuteen Gessuliiniin saa tehtaalta 8cm madalluksen parilla sataa niin pitihän se itekkin värkätä matalempi Gessu kun olen tällainen 172 cm pitkä jättiläinen .
Saksasta Ebaysta ostin käytetyt iskarit ja ei kun värkkäämään .
Takaiskarin yläkiinityksen lukkorenkaan uran tein uudestaa noin sentin ylemmäksi . Ja jousen alapäästä jätin 4-5mm paksun muoviprikan pois .
Etuiskarin alapään säätölaitteeseen mirklasin rälläkällä niin syvän kohdan kuin uskalsin . Ja jätin muoviprikan pois ja yläpäästä yksi lukitusmutteri, n 4mm paksu jäi välistä pois .
Ennen oli näin
ja nyt on näin kantapäätkin maassa ja tukevasti.
Siinä ja siinä että joutuuko sivuseisontatukea lyhentämään ,harmi, tasaisella lattialla pysyy vielä hyvin tuella .
Näin talviajossa nastarenkailla en ole huomannut vielä muutoksia ajoon .
Joku tiesi että jos laskee liikaa niin alkaa vaeltelemaan Gessuliini . Mene ja tiedä .

Ensi kesä sen sitten näyttää mutta nyt tämä madallus toi minulle ainakin lisää turvallisuuden tunnetta vaikka ne varpaatkin ovat aina ylettäneen asvalttiin mutta juuri ja juuri vain .
Näin talvella on jalka luiskahtanut ilkeästi ja kaatuminen paikaltaan on ollut lähellä .

Penkki on minullakin matalin mahdollinen ja jalkatappien hitsaaminen eli pudottaminen on edessä ensiviikolla . Siihenkään en osta toista sadan palikoita vaan rälläkällä poikki tapit ja vahvaa lattarautaa sopiva pätkä väliin ja kemppi laulamaan :)
kardaani
Viestit: 71
Liittynyt: 06 Helmi 2012 21:45

Re: Istuinkorkeus

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Yleensähän se liian korkea satula aiheuttaa ongelmia pysähdyttäessä. Tai ainakin varomattomasti pysähdyttäessä, jolloin tasapaino ehkä hieman pettää ja tollanen 250-kiloinen mötikkä kun lähtee alle 70-kiloisella hepulla kaatumaan, niin avot. Paikallaan kaatumisen henkiset vauriot ovat vakavia!
Vastaa Viestiin