lotjan huoltoa

Luxury touring
minium
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Loka 2011 12:09
Moottoripyörän malli: k12lt

lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja minium »

tervehdys !

talven pimeiden iltojen iloksi aloitin lt:n huollon,tulevan kesän reissuja unelmoiden,olen
onnistunut ekakertalaisena jo vaihtamaan öljyt koneeseen,perään ja melkein
vaihdelaatikkoon!ei hitto ollutkaan tallissa niin suurta kuuskoloavainta kuin kuningas-
pultti olis vaatinut,no huomenna on !siitä lannistumatta aloin vaihtamaan ilmansuodatinta,
jonka seurauksena löysin itseni kirjoittamassa täältä.
siis itse murheeseeni, mitenkä se nyt on? se ilmanputsarinkotelo on siis siellä tankin alla,
ja sen nähdäkseen on otettava tankki pois,kun irrottaa sen raudan joka kulkee tankin yli
ja ottaa tankin pultit pois,lähteekö se tankki vain nostamalla pois vai täytyykö bensalinjoihin
koskea? ja onko siinä hommassa jotain yllättävää mihin täytyy varautua ?
isoja ei siis murheeni ole, mut päätin silti kysellä kokeneemmilta ensin ennenkuin alan itse sitä
sieltä pois repimään . t.mikko
jorma winter
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2009 21:31

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja jorma winter »

Pitää ottaa polttoainepumpulle ja poltoainemittarin anturille tulevat piuhat, sekä polttoaine letkut. Niissä on pikaliittimet, ja ne on erinpäin, joten niitä ei voi väärinpäin liittää. Alkuperäiset muoviset ovat aika tiukat painaa kiinni, samoin niitä saa varovasti nitkutella irti, ettei sitä muovista letkukaraa riko, siis katkaise. Älä siis taivuttele niitä letkuja vaikka mieli tekisikin, vain varovaista nitkuttelua ja pyörittelyä. Ja ne ovat perillä ja kiinni, kun liittimen lukko menee paikoilleen.
Monet ovat vaihtaneet ko muoviset liittimet metallisiin, ja ilm. saksan BMW suositteleekin, murtumaa seuraavasta tulipalon vaarasta johtuen .
Toissa vuonna esim. LT tapaaamisen ryhmäajossa yksi Lotja jäi välille juuri tuon liittimen murtumisen vuoksi. Liittimien tilauksista on juttua jossakin keskustelu ketjussa, en vain yhtäkkiä löytänyt sitä.
Mielestäni juuri tuo ilmanputsarin vaihdon työläys on LT:n pahin suunnittelukämmi, kun kyseessä on kuitenkin huolto-osa, jonka valmistajan ohjeenmukainen vaihtoväli on pölyisissä olosuhteissa vain 10000 km. Minä olen vaihtanut 20000-40000 km välein, vähän riippuen siitä onko sinne ollut muuta asiaa, esim. radio remppaa tms., eikä putsarissa silloinkaan ole mitään varsinaista silmin nähtävää vaihtotarvetta ollut.
Minulla on kyllä edelleen (vm. 2001) alkuperäiset muoviset pa-letkun liittimet, kerran tilasin jo metalliset hydrauliliikkeeseen, mutta ne olivat niin painavat etten niitä puntteja laittanut letkujen varaan roikkumaan. Viime aikoina oli mukana reissussa pari sopivaa kiristintä ja 10 cm kupari putken pätkä, kaiken varalta.
Niin ja ne radion pikaliittimet on ainakin minulla pirun tiukat puristella kiinni, ja vielä tiukemmiksi menivät kun erehdyin niitä voitelemaan, jolloin silikoniset tiivisterenkaat turposivat. Niihin vain hieman kielenpäästä kostuketta, ei missään nimessä öljypohjaista liukastetta.
minium
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Loka 2011 12:09
Moottoripyörän malli: k12lt

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja minium »

No niin,lähtihän se tankki sieltä irti ja nätisti sieltä tulikin, kiitokset hyvistä neuvoista Jormalle,
ilmanputsarin sain vaihdettua ja sillä oli kilsat tullut täyteen, hyvä, että näin moisen vaivan.
vaihdelaatikonöljytkin sain vaihdettua viimein, kun hankin sopivan avaimen kyseiseen hommaan,
se mönjä mikä sieltä valui ulos ei kyllä muistuttanut ulkonäöltään öljyä vaan jotain ihan muuta,
mun pikkutytön nenästä valuu joskus samannäköistä vihreää tavaraa, milloin on mahtanut olla pyörä viimeks öljyn vaihdossa, kun oli päässyt öljy ton näköiseksi?! No nyt, se asia on ainakin kunnossa .
Tässä samalla, kun pyörän purin pitkin tallia, irroitin myös keskiseisontatuenmoottorin, purin ja putsasin sen, kiitos Pozon hyvien ohjeiden, sekin oli huollon tarpeessa, vaikkakin on toiminut moitteetta koko syksyn mitä sillä ehdin ajaa, saatuani sen takas kasaan, hukkaamatta yhtään osaa ! Laitoin injektioruiskulla sisään n.100-120ml atf:ää ja sen jälkeen härveli takas pyörän alle
omalle paikalleen, suurella innolla sitten kokeilemaan miten kävi, toimiiko se vielä. No ei tietenkään! :oops:
Moottori kyllä surisee suurella innolla, mutta mitään muuta ei sitten tapahdukkaan.
Kertokaapa nyt te, jotka tässä ootte kerralla onnistuneet, missä meni metsään?

T:MIKKO
Avatar
Garba
Viestit: 56
Liittynyt: 17 Helmi 2006 22:54
Moottoripyörän malli: R1200gs
Paikkakunta: Vantaa

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja Garba »

minium kirjoitti: se mönjä mikä sieltä valui ulos ei kyllä muistuttanut ulkonäöltään öljyä vaan jotain ihan muuta,
mun pikkutytön nenästä valuu joskus samannäköistä vihreää tavaraa, milloin on mahtanut olla pyörä viimeks öljyn vaihdossa, kun oli päässyt öljy ton näköiseksi?!
Vihreä 'mönjä' on Redline:n Lightweight perä/laatikkoöljy,ei tarvitse huolestua! :P

Kari
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Garba kirjoitti: Vihreä 'mönjä' on Redline:n Lightweight perä/laatikkoöljy,ei tarvitse huolestua! :P

Kari
Joo, toi on erinomaista tavaraa vaihdelaatikkoon. Perään voi sitten laittaa Redlinen punaista Schockproof Heavyä, niin tietää kummasta päästä öljyä vuotaa kardaanitunneliin, jos vuotaa.
Sitä marjapuuroa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
minium
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Loka 2011 12:09
Moottoripyörän malli: k12lt

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja minium »

mä laitoin laatikkoon sekä perään redlinin heavyä,sitä marjapuuroa,purkki riitti just sopivasti
kumpaankin osastoon .
vielä kumminkin tarvitsisin jeesiä ton keskiseisontatuenmoottorin kanssa, mistä sitä vikaa pitäis
lähteä etsimään ? :?:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Noi Redlinen Shockproof öljyt ovat näköjään saaneet myös GL-5 luokituksen, jota niillä ei aikaisemmin ollut.
Hyvä juttu.

Redline

Pekka
:shock: :shock: :shock:
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: lotjan huoltoa

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Tuolla orgin yv-puolella jo vastasin ja valittelin myöhäistä heräämistäni kun en ole ehtinyt täällä (tai siellä) käydä aiemmin...

Siis oma diagnoosini tuosta keskitukiongelmasta on vain öljynpuute. Olen tuon kokenut itsekin. Ja muillekin vinkiksi, että moottoripaketti kannattaa koeajaa työpöydällä ennen pyörän alle laittamista. Riittävän järeät piuhat vain irtoakusta, sillä tuo Hondan skootterin starttimoottori kiskoo aika ronskisti virtaa.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Vastaa Viestiin