K100 RS 16 V -90, sitä sun tätä

K-sarjan pyörät
JukkaL
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Helmi 2010 23:21
Moottoripyörän malli: R1250 GS

K100 RS 16 V -90, sitä sun tätä

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Ajokauteni päättyi kuluvalta vuodelta, kun perjantaina ajoin menopaluuna Sulkava-Puumala mutkapätkän. Taitaa olla yksi parhaista pätkistä ainakin täällä Etelä-Savossa. Suosittelen.

Pidän itseäni motoristina noviisina. R100 RS:n (-79) ja K100 RS:n (-86) jälkeen harrastus oli "jäissä" vuoden 1992 jälkeen. Viime vuoden keväällä hankin nykyisen moponi. Kirjoittelenpa tässä muutamia havaintoja menneeltä kahdelta kaudelta kokemuksistani että nettisurffailusta.

Viestiketju saa puolestani jäädä tämä viestin mittaiseksi lukuunottamatta ajovaloasiaa: Mitkä ovat kokemukset vanhassa Bemussa sinänsä laittomista Xenon-valoista? Itse ajan 90 %:sti valoisaan aikaan ja loput 10 % ajokilometereistä ovat kertyneet hämärän aikaan. Pimeässä en ole kahden viimeisen vuoden aikana ajanut. Siis kyse on näkymisestä eikä näkemisestä.

Netissä on on kiitettävän paljon vanhempia K-sarjalaisia käsitteleviä kotisivuja. Viimeisin löytöni on oheinen melko uusi keskustelupalsta http://www.motobrick.com. Palstan ylläpitäjällä on omat intrenssinsä K-sarjalaisiin. Itse hankin häneltä LED-lamput mittaristoon. Toimivat ihan hyvin. Latauksen valo tosin killottaa hämärässä, mikä kuuluu kuulemma asiaan. Perinteiset hehkulamput olisivat varmasti hoitaneet saman asian.

Oman pyöräni "tuunauksesta" ja muusta muutama sana:
* Takaisikunvaimmennuksesta on huolehtinut Ikoni. Olennainen parannus 20-vuotta vanhaan alkuperäiseen pumppuun verrattuna.
* Eteen on asennettu progressiiviset jouset. 7,5 W öljyt vaikuttivat kesäheteillä ainankin minun mielestäni hieman liian kevyiltä. 10 W:llä etujousitus toimii takaiskarin kanssa paremmin. Näin syksyllä oli tosin jäykänpuoleinen.
* Istuimen verhoilutin Oulun seudulla. Lähtökohtana oli Bagsterin istuimen malli (parempi takapuolen tuki ja etuosaan pari senttiä lisää fylliä). Lopputulos oli erinomainen. Pilasin alkuperäisen jo huonossa kunnossa olevan jakkaran käsittelemällä sen silikonipohjaisella aineella. Jakkarasta en saanut minkäälaista tukea.
* Moottoriöljynä Texacon (Havoil) mineraaliöljy 20W-50, jota olen hankkinut Funoil-nimiseltä yritykseltä. Keväällä laitoin (kallista) Castrol SAF-XO -merkkistä laatikkoon ja perään. Vaihteiden toiminnassa ei olennaista eroa aikaisempaan perus Neste-hypoidiin. Perän öljy oli muuttunut Castrolilla mustaksi noin 5 tkm:ssä ja vaihdoin tilalle takaisin Nesteen öljyn. Jenkkipalstoilla olikin maininta, että Castrol olisi ongelmallinen perän o-renkaalle. Tekniikasta en tosin ymmärrä juurikaan mitään. Öljyt ja suodattimen saan vaihdettua.
* Katteen "lasin" korvasin Skidmarx-nimiseltä englantilaiselta toimittajalta hankkimastani mustalla yläosastaan suojaavammalla lasilla. Pään riepottelu (183 cm) kotilon tai muun ajoneuvon perässä ajaessa jäi pois periaatteessa kokonaan. Korvatulppia on kuitenkin pakko käyttää. Skidmarxilta hankin myös fender extenderin.
* Varsinaisia lisävarusteita ovat olleet Beckerin Crocodile -GPS ja tähän liittyvä Amplirider-vahvistin. Kuuntelen siis MP3-musiikkia ja GPS-tiedotteita perinteisesti piuhan varassa. Schubertin C2-kypärään olen asentanut kuulokkeet.
* Sormia lämmittävät viime syksynä asennetut Oxfordin kahvanlämmitimet. Pirun hyvät. Alin lämmitysteho näyttää riittävän 10 asteen lämpötilassa.
* Akku kuoli viime talvena (lataan talvella noin kerran kuukaudessa). Tilalle hankin kiinalaisen Euroglobe 30 ah-halpisakun. Hyvin on tähän saakka toiminut.

Vaimo on antanut palautettu ulkomailta tilatuista harrastukseen liittyvistä paketeista. Nyt vaikuttaa, että mitään suurempia tarpeita ei enää olisi. Vai onko sittenkin?

Ohessa vielä hyvä video

:FIX Youtube linkki

Ensi keväänä taas jatketaan.

Jukka
Jukka

R1250 GS 2019
Exät:
R1200 GSA 2016 (RIP)
K1200RS 2002 + F650GS 2002
K100RS 1990
....yli 15 vuotta ilman mopedia....
K100RS 1986
R100RS 1979
Yamaha SR500 1981
Suzuki TS125M 1975
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: K100 RS 16 V -90, sitä sun tätä

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Thanks Jukka, jatkan heti viestiketjua vaikka valopuoleen ei mitään valaisevia kommenteja ole :idea: :shock: Mutta uskoisin että jokunen valaiseva kommentti tulee K-sarjalisten omistajilta.
Oli vain pakko reagoida hyvään viestiin ja toivottavasti useampikin alkaisi tänne kirjoittelemaan oman pyöränsä "tuunaamisesta", eikä Bobbyn vireokaan viestiä pahentanut :shock:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Vastaa Viestiin