K -mallin vaihdenäyttö

K-sarjan pyörät
piilohe
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Huhti 2006 10:04
Moottoripyörän malli: K1100RS
Paikkakunta: Oulu

K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja piilohe »

Onko kokemuksia K -mallin vaihdenäytön ongelmasta? Näyttöön ei tule 1:stä suurempaa lukemaa ja neutral -valo palaa välillä myös vaihde päällä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Vika on 99%:sti vaihdelaatikon perässä olevassa anturissa.
Vellu
Viestit: 146
Liittynyt: 26 Helmi 2006 21:18
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Kinnula

Re: K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja Vellu »

Mulla samainen vika korjautui käyttämällä mittaristoa Mittarihuolto Palannossa.Vika taisi olla,mikäli oiken muistan,piirilevyn kylmäjuotoksissa.
BMW K1200S -08
hiltieetu
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Touko 2006 11:37

Viesti Kirjoittaja hiltieetu »

Mistä olette vian eli korjauksen löytäneet tähän ongelmaan? Tee itse miehenä ja vastain parempaa tietoa aloin nopeusmittaria tutkimaan ja tietty tämä samainen ilmiö löytyi. Taitaa kylmäjuotosten pätkimiset olla ihan tyypillinen ongelma, mutta nyt itse pähkäilen etten vain olisi todellakin onnistunut tuota vaihdelaatikon anturia mykistämään saheltäessäni. Jotenkin hävettää taas tunnustaa mutta asiantuntevalle korjaajalle tuli taasen töitä.. :S
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tuskimpa olet saanut anturia rikki koska kyseessä on mekaaninen anturi. Itse asiassa sen pystyy testaamaankin jos on kytkentäkaavio käytettävissä. Johto vain liitoksesta auki ja yleismittarilla tsekkaa vaihde kerrallaan kytkennät läpi. Samoin pystyy tarkastamaan ko. liitoksesta näytön toiminnan.
Vanha totuus sanoo että "mikä toimii niin älä pitele sitä" :oops:
Tuomas P.
piilohe
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Huhti 2006 10:04
Moottoripyörän malli: K1100RS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja piilohe »

Kiitos vinkeistä.
En (onneksi) ehtinyt tutkia mittaristoa enkä anturia vaihteistossa (on suht hankalassa paikassa). Pyörä tuli mulle saksasta ja tein täydellisen huollon, jossa vaihdoin myös vaihteistoöljyt. Öljy oli kuin siirappia. Laitoin uudet notkeammat ja vaihdenäyttö alkoi pikkuhiljaa toimia oikein. Oletan, että anturin sisällä oli lähes vaseliinia, joka haittasi sen toimintaa. Ilmeisesti lämpö ja ohuempi öljy "huuhteli" anturin.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Mulla menee säännönmukasesti 0,1,2,3,0,1. Toisen kerran kun tulee nolla ni ei lyö vapaavaloa päälle. Kummassakohan päässä mahtais olla vika?
eizzi
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Maalis 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Mulla olis ylimääräinen anturi jos jollain tarvetta.
salamaleo
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2008 10:03

Re: K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja salamaleo »

minulla auttoi K-75:n vaihdenäyttöongelmiin hyvälaatuisen (ohuen) vaihteistoöljyn
vaihtaminen laatikkoon. Nyt ja tulevaisuudessa käytän Castrol SAF-XO synt.öljyä tai
vastaavaa, koska näyttö on tällä aineella toiminut 100 % ja laatikko muuttui paljon
hiljaisemmaksi. Myös ns. välivapaat hävisivät kokonaan. Aiemmin käytin tavallista
80/90 öljyä
, jonka koin aivan liian paksuksi tähän vehkeeseen. Oikea luokitus on ollut aina käytössä.
(API GL-5).
Avatar
Dimi
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Heinä 2010 05:52
Moottoripyörän malli: R1100RT

Re: K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja Dimi »

Minulla pyörä on -89 K75 (ilman muita kirjaimia.. RT kate lisätty myöhemmin). Vaihdenäyttö pelasi jonkin aikaa hyvin (siis kun ostin pyörän tuossa kesällä), sitten alkoi sekoilla ajoittain näyttäen ihan vääriä vaihteita tai vapaata. Ajoittain alkoi taas näyttämään oikein mutta sitten taas sekoilee. Tilanne on vain huonontunut ja nyt on jo aika harvinaista että näkee mittarista mikä vaihde oikeasti on päällä. Aiemmin mittaristossa sekoili enemmänkin vain nopeusmittari, joka ekat 5min on nukuksissa jonka jälkeen sitten herää ajaessa henkiin ja alkaa näyttämään oikein. Poissulkeeko tämä käytännössä sen mahdollisuuden että vaihdeanturi olisi viallinen? Vika siis olisi todennäköisesti hapettumissa/kylmäjuotoksissa, kuten tässä aiemmin muutamilla oli käynyt?

Hieman tähän liittyen.... Onko muilla jarrujen varoitusvalon (nopeus- ja kierroslukumittarin välissä oleva punainen valo keskellä) käytös erilaista kuin mitä sen pitäisi olla? Minulla näyttää että se valo on kytketty jotenkin väärin ja näyttää toimivan enemmänkin lataustarpeesta kertovana valona, joka tietysti on aivan älytön viritys, mutta siltä se näyttää. Missä nuo anturit tarkalleen ovat joista jarruvalon pitäisi saada herätteensä? Ja onko kellään muulla samanlaista 'ominaisuutta'? Vai onko tässäkin kyseessä jostain hapettumasta tai muusta johtuva virheelinen toiminta, eli kytkennät olisi kuitenkin oikein, mutta toiminta vain jostain syystä väärää? Tämä ominaisuus on kuulemma ollut pyörässä jo aiemminkin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Dimi kirjoitti:Minulla pyörä on -89 K75 (ilman muita kirjaimia.. RT kate lisätty myöhemmin). Vaihdenäyttö pelasi jonkin aikaa hyvin (siis kun ostin pyörän tuossa kesällä), sitten alkoi sekoilla ajoittain näyttäen ihan vääriä vaihteita tai vapaata. Ajoittain alkoi taas näyttämään oikein mutta sitten taas sekoilee. Tilanne on vain huonontunut ja nyt on jo aika harvinaista että näkee mittarista mikä vaihde oikeasti on päällä. Aiemmin mittaristossa sekoili enemmänkin vain nopeusmittari, joka ekat 5min on nukuksissa jonka jälkeen sitten herää ajaessa henkiin ja alkaa näyttämään oikein. Poissulkeeko tämä käytännössä sen mahdollisuuden että vaihdeanturi olisi viallinen? Vika siis olisi todennäköisesti hapettumissa/kylmäjuotoksissa, kuten tässä aiemmin muutamilla oli käynyt?

Hieman tähän liittyen.... Onko muilla jarrujen varoitusvalon (nopeus- ja kierroslukumittarin välissä oleva punainen valo keskellä) käytös erilaista kuin mitä sen pitäisi olla? Minulla näyttää että se valo on kytketty jotenkin väärin ja näyttää toimivan enemmänkin lataustarpeesta kertovana valona, joka tietysti on aivan älytön viritys, mutta siltä se näyttää. Missä nuo anturit tarkalleen ovat joista jarruvalon pitäisi saada herätteensä? Ja onko kellään muulla samanlaista 'ominaisuutta'? Vai onko tässäkin kyseessä jostain hapettumasta tai muusta johtuva virheelinen toiminta, eli kytkennät olisi kuitenkin oikein, mutta toiminta vain jostain syystä väärää? Tämä ominaisuus on kuulemma ollut pyörässä jo aiemminkin.
Olen edelleen sitä mieltä, että yleisin vika vaihdenäytössä on anturissa.
Jarruvalo saa herätteensä jarrupolkimen/-kahvan alla olevista katkaisijoista.
Pyöräsi mittaristossa on maavika ja se maadoittaa itsensä nyt tuon punaisen merkkivalon kautta. Samasta syystä se hehkuu "aavevaloa", enemmän ja vähemmän.

Ehjiä vaihdenäytön antureita ja mittaristoja löytyy suoraan hyllystäni. Tervetuloa kokeilemaan, ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Dimi
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Heinä 2010 05:52
Moottoripyörän malli: R1100RT

Re: K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja Dimi »

Kuinka vaikea homma se vaihdenäytön anturi on vaihtaa? Eikös se sijaistse vaihdelaatikon sisällä, eli purkuhommiksi menee? Onko isokin urakka? Mitähän hintaluokkaa nuo anturit mahtaa olla? Onko Sinulla liike jossain?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K -mallin vaihdenäyttö

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Dimi kirjoitti:Kuinka vaikea homma se vaihdenäytön anturi on vaihtaa? Eikös se sijaistse vaihdelaatikon sisällä, eli purkuhommiksi menee? Onko isokin urakka? Mitähän hintaluokkaa nuo anturit mahtaa olla? Onko Sinulla liike jossain?
Anturi on laatikon ulkopuolella "takahaarukan" alla. Ei ole vaikea vaihtaa ja ehjää anturia voi kokeilla liittämällä sen suoraan liittimeen, ennen asennusta. Eli, jos vika ei ole anturissa, varsinaista asennusta ei tarvitse tehdä testin vuoksi.
Ehjä käytetty anturi on noin 50€.

www.finnbike.com/boxer
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin