Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Viesti Kirjoittaja mclean »

Jotenkin tuo R80/7 tuntuu kulkevan "liian" kevyesti vakiovälityksellään 32:10. Lähes aina vitosvaihteella tulee kokeiltua jotta vieläkö sieltä löytyisi yksi pykäkä.

Olisiko mitään järkeä vaihtaa perää vaikkapa 11/33:een tai peräti 11/32:een?

Onko kyseinen muutos helposti tehtävissä eli sopiiko pyöräparit suoraan vanhaan koppaan ja mistä vastaavasta rumpujarrullisesta vuosimallista tahansa? Mitä sudenkuoppia voi olla odotettavissa? Pyöräparien yhteen shimmaaminen väreillä on peruskauraa eli ihan aloittelija en sinänsä näissä töissä ole.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kannattaa vaihtaa koko perämurikka, tulee halvemmaksi. Mulla ei ole periä enää kuin yksiaisaisiin, mutta esim www.boxer-motorrad-shop.de apu löytyy varmasti.

Oletko muuten harkinnut pidempäää vitosvaihdetta? Tulee halvemmaksi, eikä ykkönen muutu liian pitkäksi.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Viesti Kirjoittaja mclean »

Jaa...semmoinenkin vaihtoehtoko on olemassa? Onko vitosen pidentäminen pelkkä rattaan tai ratasparin vaihto? Mitähän kustantaa?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pelkkä +5% ratas on noin 150€. Ratas on halkaisijaltaan sama, mutta hammasluku on yhden pienempi. Kyseessä on ns. siirretty moduli. Ratasta tilatessa täytyy huomioida laatikon ikä, koska hampaiden kulma muuttui -82. Laatikon saa kuulemma kasattuakin, vaikka on eri kulmassa olevia hampaita, mutta lopputuloksen jokainen arvaa! :shock:

Kaikkeahan saa 2v bemarin laatikkoon. Sporttivälityksiä, 6-vaihteista, peruutusvaihdetta, lyhyttä ykköstä, pitkää ykköstä, lyhyttä ja pitkää vitosta...
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Välityksen muuttaminen...mitä tekee?

Viesti Kirjoittaja cake »

Jos vaihdeaski kaipaa remonttia, kannattaa laittaa pidempi vitonen, muuten on turha availla.
Askirempan yhteydessä ilman muuta rattaan vaihto.

Muutos ei tosin ole iso, 3,2-3,0 peränvaihdolla kierrokset laskee 120:n vauhdissa n.300rpm, eli
7000rpm vastaa 178-190kmh, 5-vaihteen rattaanvaihdolla muutos on vielä pienempi.

Oma 80/7 S (55 heppanen) oli myös turhan herkkä menemään ylikierroksille,siinä en kokeillut muutosta, kun meni myyntiin. Kaveri vaihtoi samanlaiseen RS:n perän (3:0) ja kuulemma käynti rauhoittui hieman ja kulutus laski. Totesi että vieläkin pidempi välitys olisi sopinut.

Ismon mainitsema 1-vaihteen piteneminen on niin pieni, että sitä ei käytännössä huomaa.

cake
Vastaa Viestiin