K-sarjan moottorin savutus

K-sarjan pyörät
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja Pate »

Kysymys K-mallin omistajille.
Moottoripyöräkauppias väitti että pari viikkoa sivuseisontatuen varassa seisseen LT:n savutus johtuu siitä että pyörä on ollut kallellaan ja öljyä on valunut mäntien läpi pakoputkeen avoinna olevan pakoventtiilin kautta.
Onko K-sarjan omistajat huomanneet tällaista ilmiötä?

ps. savu kyllä vaikutti tulevan ennemminkin jostain moottoritilasta eikä pakoputkesta.
Avatar
K1200LT
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Touko 2009 22:27

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja K1200LT »

Juu koettu on samaa.
Yleensä on niin sanotusti pölläyttänyt käynnistetäessä, toisiaan vähän ja joskus isommin...
Mutta nyt 3 viikon seisonnan jälkeen tuli savua yhtäpaljon kuin taistelupanssarivaunun savuverhosta.
Sammutettuani moottorin tarkistin ensin moottoriöljyn määrän ja sen jälkeen käytin moottorin käyntilämpöiseksi ja savutushan loppui. Jälleen moottori pysäyksiin ja tarkistamaan että loppuko se öljy jo ;-) mutta samoissa taisi olla kun ennenkin.
Pikku reissun aikana ei sitten savua tullutkaan joten kaikki ok.
Tästedespäin laitan keskijalalle jos tulee seisotettua vähänkin pidempään ;-)
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Juu, saattaapi tuo savutus tosiaan riippua vieressä olevan yleisön määrästä mutta myös kuun asennosta ja vähän ilmanpaineestakin... :D

Oikeammin tuo on ihan K-koneen ominaisuus, se kun joutuu sivutelle laitettuna kenottamaan sylinterit alaviistoon. Se, että savutusta ei tapahdu joka kerta, riippuu koneen pysähdysasennosta.
Jos tuon savutuksen haluaa ehkäistä tai ainakin minimoida eikä keskituen käyttö tule kysymykseen, niin pysäytä moottori ja pidä mopo pystyasennossa reilun puoli minuuttia ennen sivutuelle laskemista. Näin enimmät öljyt ehtii valua takaisin kampikammioon.

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
K1200LT
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Touko 2009 22:27

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja K1200LT »

Täytyiskö alkaa suunnittelemaan Bemu miesten erikoista: Sivu seisonta tuki oikealla puolella!!

Tämä on ensi talven juttuja.
Avatar
Pate
Viestit: 262
Liittynyt: 13 Syys 2008 20:41
Moottoripyörän malli: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja Pate »

K1200LT kirjoitti:Täytyiskö alkaa suunnittelemaan Bemu miesten erikoista: Sivu seisonta tuki oikealla puolella!!

Tämä on ensi talven juttuja.
Kiitokset vastauksista.Tuo on siis ominaisuus eikä vika.
Yllä on tosiaan hyvä vinkki korjaukseen :-)
Avatar
K1200LT
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Touko 2009 22:27

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja K1200LT »

K1200LT kirjoitti:Täytyiskö alkaa suunnittelemaan Bemu miesten erikoista: Sivu seisonta tuki oikealla puolella!!

Tämä on ensi talven juttuja.
Tämä oli pieni vihje pozo izquierdo:lle kun tuota tietotaitoa löytyy.
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

K1200LT kirjoitti:
K1200LT kirjoitti:Täytyiskö alkaa suunnittelemaan Bemu miesten erikoista: Sivu seisonta tuki oikealla puolella!!

Tämä on ensi talven juttuja.
Tämä oli pieni vihje pozo izquierdo:lle kun tuota tietotaitoa löytyy.
Heh, joo kiitosta vaan vinkistä ja arvostuksesta, mutta eipä ole tuo oikeanpuolen sivutuki ollut lisähärpäkelistalla ihan kärkipäässä... :D
Eipä silti, kyllä niitä turhempiinkin himmeleihin on tullut aikaa ja energiaa tuhlatuksi....

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Teppo Ronkainen
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Marras 2008 16:44
Moottoripyörän malli: R1100S
Paikkakunta: Kajaani

Re: K-sarjan moottorin savutus

Viesti Kirjoittaja Teppo Ronkainen »

Kunkku kirjoitti:Tuo savutus tuntuu olevan riippuvainen tilanteesta. Jos kukaan ei ole paikalla näkemässä pyörän käynnistystä, se harvoin savuttaa. Jos pyörän käynnistää yleisellä paikalla Bemarin kehumisen jälkeen asiantuntevan yleisön seuratessa, savua tulee aivan tolkuttomasti.
Pitää paikkansa. Kävin Honda-liikkeessä pitämässä sadetta ja pikkuostoksilla. Lähtiessäni pihalla oli tietenkin myyjä ja pari muuta kummastelemassa Bemaria, joka pöläytti käynnistettäessä kuin 1800000km ajettu MB 200D.
Vastaa Viestiin