Akku, hälärit ja ABS?

Luxury touring
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Akku, hälärit ja ABS?

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Olis tän tietysti voinut laittaa tuonne K-sarjan keskusteluihin, mutta laitetaan nyt tänne kun kyse kuitenkin on LT:stä....
Eli LT on ollut nyt kaksi yötä omassa tallissa ja ajattelin irrottaa akun latausta varten. Sitten iski epäillys, että kaivankohan verta nenusta. Hermostuuko ABS? Pyörä siis '01 servozydeemillä. Entäs häläri/ajonesto? Radiossa ei ilmeisesti ole mitään koodia. Onnistuuhan tuo akun lataus patteria irroittamatta ( 1-0 LT vs R1100RT....) mutta joskus se on kuitenkin pakko irroittaa.
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Ei se siitä mihinkään hermostu. Omakin oli akuttomana ( ja vielä öljyttömänäkin) miltei koko talven kun oli viittä vaille melkoinen sähköjen uusimisrojekti meneillään. (Tossa vähän aiheesta tarinaa lontoon murteella... http://picasaweb.google.com/pozoizquier ... LECTRICALS )

Oma ainakin hörähti käyntii ja toimi kuten ennenkin. Tallin nurkassa lojunut radiokin muisti kaikki asemansa...

Siis tämä kokemus on nyt 04-mallisesta, mutta voisi kuvitella, että uudemmat aina on ronkelimpia jollain tavalla...

t. pozo
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

Doda. Eihän tuota latausta varten irrottaa tartte. Lataat niistä virran-ulostto-töpseleistä. Mulla on aina tallissa CTEK kiinni jommassa kummassa. Jos vetäsee ohjauslukkoon, pimenevät töpselitkin, joten silloin akun lataus ei toimi. Noita varustetöpseleitä ja niihin sopivia töppeleitä löytyy muuten MotoNetistä.
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Juu, ei tarvitse. CTEKki löytyy multakin ja mukana ollut piuha oli kiinni akun navoissa edellisessä mopossa ja ajattelin siirtää sen nyt LäTtäriin. Siitähän tää koko akun irroittamisen pelko lähtikin. Tollanen töpseli virran-ulosottoon olis fantsu ja sellaista Järvenpäästä oon etsinytkin. Niitä on nyt aika monta erilaista / erikokoista tallissa ja yhteinen nimittäjä on se, ettei yksikään niistä sovi BMW:n reikään! Eihän ne paljoa maksa, mutta en enää jaksa etsiä. Ton piuhan osaan minäkin akun napoihin kiinnittää, jos vaan uskallan irrottaa kaapelit. Mun tuurilla mopo on sen jälkeen ilman mitään jarruja. Millä ei sinällään ole merkitystä koska se ei käynnisty kun ajonesto on 100 prosenttinen. Irwinin kasetit on ainoo mikä soi kun radiokin menee mykäks....
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

Heh. Pelottavia laitteita vai?

No joo - ongelma on tuttu. BMW-liikkeestä noita töpseleitä löytyy aitoon BMW-hintaan. Motonetistä olen ainakin taannoin löytänyt parilla Erkillä vastaavia.

MUTTA - ongelma on olemassa. Noihin on hankala, peräti mahdoton tunkea kännykkälatureita saati muita "perinteisiä" tupakansytytinliitännäisiä. Siksipä minäkin olen omaani rakentanut varalle tuollaisen perinteisen tupakansytytinliittimen. Hyvä paikka on esim siinä takalaukun vasemmassa reunassa, jossa yleensä on jo se yksi aito BMW-liitin. Siihen vaan viereen tupakansytytinliitin. Se on helppo kytkeä BMW-liittimen rinnalle

Noihin löytyy ongelmitta noita urospuoleisia töpseleitäkin. Meinasin vielä yhden tuollaisen tupakansytytinliittimen nakertaa takaboksin sisälle. Siellä on sitten hyvä pitää kännyä latauksessa koko ajan. Tuo onkin tarpeen koska Bluetooth-yhteys AutoComiin vie sähköä aika paljon enemmän kuin normaali päälläolo.
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Pelottavia kyllä siinä mielessä, että ne pahoittaessaan mielensä saattavat päättää ajelut aika lyhyeen. Ja tässä tapauksessa se olisi aika kiusallista kun en ole vielä koko pyörää kilven puuttumisen takia päässyt kotikujaa pidemmälle kokeilemaan!
Sähkölaitteet ovat mulle vaan hankalia. Tunnen sähkön kun sitä tulee tarpeeksi kovaa sormille, mutta mitään en siitä ymmärrä. Sen takia mulla ei ole eikä mun asentamana ikinä tule olemaan navigaattoria, kypäräpuhelimia tai muita hienouksia pyörässä. Sitä suuremmalla syyllä en haluaisi riskeerata tuon kasettisoittimen toimintaa. Saavutetuista eduista pidetään kiinni!
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Jysky kirjoitti:. Ton piuhan osaan minäkin akun napoihin kiinnittää, jos vaan uskallan irrottaa kaapelit.
Jos kerran tavoitteena on tosiaankin vain akun lataaminen, niin lataamisen vuoksi ei sitä missään tapauksessa tarvitse sieltä moposta irti kiskoa. (Tai siis tietysti verkkosähköä pitää olla jossan siedettävän matkan päässä tarjolla, jollei ole niin silloin toki ymmärrän sen akun irti kiskomisen...)

Siis, laitat vaan ne laturin pihtiliittimet tms. kiinni sinne akun napoihin ja sillä siisti. Annat olla ne pyörän omat kaapelit ja liittimet siellä ihan paikallaan. Katsot vain, että et söhlää sitä laturin plusnavan liitintä vahingossa runkoon kiinni. Siitä tulee turhaa kipinöintiä yms. ylimääräistä härdelliä... :wink:

terv. pozo
Jysky
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Helmi 2006 19:51
Moottoripyörän malli: K1200LT

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Juuri näin olen nyt tehnytkin. LT:ssä se onnistuukin RT:tä helpommin. Alkuperäinen kysymys olikin: mitä tapahtuu kun irroitan akun. Joskus toikin akku kyykähtää. Tämänpäiväisen tekniikkasession perusteella uskon, että kaikki toimii sen jälkeenkin. Tai jos ei toimi, niin ei se sitten johdu akun irrotuksesta....
mchuurre
Viestit: 41
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:20

Mulla ei mitään oo tapahtunut.....

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

JOVVAIN..


.......ainua mitä ite oon akun irroittamisen ja sit takasin kytkennän jäläkeen tehny on se että:

-virrat päälle
-kaasu auki pari kertaa nii auki ku menee
-virrat pois


.............jostain kuulin/luin aikoinaan että vaikuttas ton seoksen säätöön (Jetronikin, se mikä se aina ruiskuttelee sopivaan tahtii, tiijäthän tuon) vai mikä se nyt oli, et ei osais oikein tunnistaa kaasun asentoa, et ei antas täyttä kaasua ku jos joskus tulee oikein hopsu...tiijä sitten.

Hiukkasen off-topic mut semmone juttu vaan et JUST tänään pit käyä ostamas uus LT:n 19Ah:n akku just ku tossa org:n foorumil kehuin tota mun 8 vuotta täyttävää RT:n 30 Ah:n akkua (täydet 200 A antaa vieläkin). Ol semmonen BOSCH ja hintaan 45 € et ette löyvä halavemmalla mistää !
Ei oo mainos mut IKL/JKL :D
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mulla ei mitään oo tapahtunut.....

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

mchuurre kirjoitti:JOVVAIN..


.......ainua mitä ite oon akun irroittamisen ja sit takasin kytkennän jäläkeen tehny on se että:

-virrat päälle
-kaasu auki pari kertaa nii auki ku menee
-virrat pois


.............jostain kuulin/luin aikoinaan että vaikuttas ton seoksen säätöön (Jetronikin, se mikä se aina ruiskuttelee sopivaan tahtii, tiijäthän tuon) vai mikä se nyt oli, et ei osais oikein tunnistaa kaasun asentoa, et ei antas täyttä kaasua ku jos joskus tulee oikein hopsu...tiijä sitten.
Juu, hyvä kun muistutit, pitääkin muistaa tehdä tuo ruiskun opettaminen vielä, vaikka jo tässä on keritty kohta parisataa km ajellakin tuon akun kiinnitämisen jälkeen. Hyvin tuo tuntui kone talven jälkeen toimivan, vaikka oli ollut kohtalaisen levällään tuossa välillä. Tai eihän mulla itse kone / moottori sen enempää levällään ollut, mitä nyt öljyproppu oli poissa pari kolme kk kun väkästelin sen paikalle öljynlämpömittarin anturin.

Näillä keleillä ainakin vaikuttaa muuten siltä, että tavanomaisen öljynlämpömittarin skaala on ihan väärä tuommoiseen öljypohjan tyhjennyspropun kautta tapahtuvaan lämpötilan mittaukseen. Mittarin asteikko on 50 - 200 astetta ja 100 km ajon aikana viisari justiinsa värähtää noin 55 asteseen. Perämurikassa on myös lämpömittarin sensori pohjapropun paikalla ja tuo mittari ei värähdä sitäkään vähää.
Toki ajokelit ovat tähän asti olleet nollassa tai miinuksella, joten ehkäpä kesäkuumalla jotain sitten tapahtuukin...Tai sitten nuo öljyt vaan käy niin kylminä.

t. pozo
enkelinsieppaaja
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Helmi 2008 22:07

Viesti Kirjoittaja enkelinsieppaaja »

Moro kaikille tälläkin puolella !

Itselläni akku on ollut tässä pätkittäisen ajokauden aikana irti parikin eri kertaa tuosta 02 mallista.
Ainoa mitä olen huomannut on että hälytin/ajonesto on päällä kun akun kytkee uudelleen, joten täytyy kuitata kakella pois päältä.
Mitään muuta en ole havainnut tapahtuvaksi.

Tuo Sir Huurteen opastama ruiskujen opetus oli uusi ja varmasti käyttöön tuleva asia, kiitos siitä.
Vastaa Viestiin