R1150GS:n korkeampi plexi

R-sarjan pyörät
Matti1150
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Elo 2015 08:41
Moottoripyörän malli: R1200GSA

R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja Matti1150 »

Ukolla pituutta 176 cm ja Geesun originaaliplexi puistelee niin pirusti. Viikonloppuna kokaistu KTM 1190 Adve ei puistellut.

Kenen ja mistä korkeampaa/eri mallista plexiä kannattais etsiä - pikainen nettiselaus ei oikein tuonut valaistusta asiaan...
juhaGO
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Huhti 2011 00:27
Moottoripyörän malli: R1200 GSA
Paikkakunta: Pöytyä

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja juhaGO »

Kokeile tuota MRA:n x-creen touring "lippaa". Löytyy stormin valikoimista ja sivuilta. Se on moneen asentoon säädettävä ja ohjaa nätisti ilmavirtaa yli kypärän. Pyörteily vähenee, kun ilma virtaa sen molemmilta puolilta. Voin laittaa kuvia oman pyöräni (uusi GSA) pleksistä.

Lippa asennetaan joko ruuveilla tai erikseen ostettavalla puristuskiinnityksellä. Itse porasin reiät ruuveille.

t. juha
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Pleksin madalluskin voi auttaa puisteluun. Nyt pleksin yläreunan jättöpyörre ilmeisesti osuu juuri kypärän kohdalle. Matalammalla pleksillä kypärä jää puhtaaseen ilmavirtaan, jolloin puistelu häviää ja tilalle tulee tasainen suhina. Matala pleksi tietenkin suojaa vähemmän kuin korkea.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja JKU »

Minulla on 1150 GS ja pituutta 180 cm.
Olen kokeillut tuloksetta kadenlaista pelxiä: alunperin alkuperäistä ja sitten korkeampaa tarvikeplexiä.
Seuraavaksi ostin kiinteän tuuliohjaimen ei sekään auttanut.
Nyt paikalla on säädettävä Touratexin tuuliohjain.
Kaikissa tapauksissa kypärässä kuuluu suhinaa.
Kypärinä on BMW:n oma ja Shoei, molemmat avattavaa mallia.
Onkohan vika kypärässä vai plexissä (vai päässä)?

Olen lähtenyt siitä perusoletuksesta, että plexin yläreunan tulee olla silmien alapuolella niin, että tietä ei tarvitse katsella plexin läpi.
Onko tämä väärä oletus?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Matti1150
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Elo 2015 08:41
Moottoripyörän malli: R1200GSA

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja Matti1150 »

Kas pitää tutkia plexin matalampaakin asentoa kuhan kerkiän. Nyt kävin parin päivän reissussa ja hyvin puisteli - tosin uuden kypäränkin hankinta on vireillä. Reissussa vastusti vähän muuten josta omassa säikeessä...
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja Timo S »

JKU kirjoitti: Olen lähtenyt siitä perusoletuksesta, että plexin yläreunan tulee olla silmien alapuolella niin, että tietä ei tarvitse katsella plexin läpi.
Onko tämä väärä oletus?
Oikeassa olet, kyllä tie pitää nähdä pleksin yli. Muuten tarvitaan tuulilasinpyyhkimet ja pissapoika.
kontjo
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Joulu 2014 18:36
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja kontjo »

Moro!
Mulla pituutta 182cm ja pyörässä Mra Katelasi Vario Savu R1150Gs/Adventure-plexi, jota saa esim. Stormilta. Siinä on säädettävä lippa, jonka korkeutta voi säätää 5 cm.
Toimii mulla ainakin.
jouni :D
mopotopi@gmail.com
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Touko 2016 11:05
Moottoripyörän malli: R 1150 GS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja mopotopi@gmail.com »

Tervehdys. Asensin omaan 1150 GS:ään Tobinator plexin korotuspalat ja pyörteily väheni. Seuraavaksi etsiskelen 1150 GSA:n alkuperäistä ilmeisesti korkeampaa plexiä jos
vaikka vielä paranisi :)
Tomi "Topi" Nummela
Puh: 040 6430118
E mail: mopotopi@gmail.com
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Aihetta läheltä sivuten: Ostin keväällä uuden kypärän ja lähdin koeajolle. Olipa hiljaista tuulen suhteen!! Sitten purin kypäräpuhelimen vanhasta ja asensin uuteen. Ja meteli palasi takaisin. Nyt aion siirtyä langalliseen kypärän kytkentään. En tiedä toimiiko kaikilla samalla tavalla, varmaan riippuu myös tuulilasin muodosta ja ukon pituudesta mutta GTL:n lasi on säädettävä ja sellaista asentoa ei ole joka poistaisi kypäräpuhelimen aiheuttaman vahvan suhinan.
-Kaitsu-
K1600GTL
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Olen saman mittainen ja mulla on pyörässä tuollainen Touratechin irtolippa.
http://www.touratech-usa.com/Store/182/ ... -Adventure" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosin otin tuon Touratechin muovin pois jättäen pelkät kannakkeet ja kokeilin kolmea erilaista lippaa moottoritienopeuksissa.
Kuvan kaltainen, johon on lisäksi särmätty 2,5 cm kantti yläreunaan toimi parhaiten.

Nyt voi ajella visiiri auki, mikä oli homman päätarkoitus. Kokonaisuutena voisi olla 4 senttiä leveämpi.

Edit: Niin ja tietysti mulla on vielä matala penkki, mikä vaikuttaa oleellisesti pleksinkin vaikutuksiin...
juhaGO
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Huhti 2011 00:27
Moottoripyörän malli: R1200 GSA
Paikkakunta: Pöytyä

Re: R1150GS:n korkeampi plexi

Viesti Kirjoittaja juhaGO »

Joo, pitkänä miehenä olen viritellyt jos jonkinlaista tuulenohjainta ensin ktm 959 adveen ja nyt gessun pariin adventureen. Uskallan väittää, että sitä vähemmän pyörteitä, mitä paremmin ilmaa virtaa MOLEMMIN puolin plexiä.

Ktm oli tässä suhteessa huono, eikä siitä sitten hyvää saanutkaan (liian umpinainen etuosa). 1200 gessu on jo paljon parempi, kun ilmaa ohjautuu jonkin verran myös plexin alapuolelta. Mutta pelkkä korotus ei tee hyvää, vaan myös korotuspalan MOLEMMILTA puolilta pitää ilman virrata. Näin se on.

Toinen juttu on, että plexin kulmajyrkkyys kannattaa pitää kohtuullisena. 2009 mallisessa gessussa en nostanut ihan ylimpään asentoon, vaan pidin wunderlichin korotettua plexiä vähän loivemmassa ja hyvin toimi. W:n plexit ovat kokemukseni mukaan olleet hyviä ostoksia.
t. juha
Vastaa Viestiin