Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
viking
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2006 05:33
Moottoripyörän malli: R1200GS

Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja viking »

Zumo 550 kosketusnäyttö reistailee. Suomen Garmin antoi neuvoja joita kokeilin mutta lopuksi tultiin siihen tulokseen että laite vaatii korjaamista. Yllätyin kun Garmin.fi kuitenkin ilmoitti että Zumo 550 on tuotannosta ja HUOLLOSTA poistunut malli. Ehdottivat tutustuminen nykyaikaiseen laitteeseen.

Hmmm en kyllä ymmärä miksi huolto on lopetettu. Enkä ole varma että seuraava laite on merkiltään Garmin. Tosin sattaa olla että kilpailijalla on samanlainen strategia.

Pitää kai etsiä muualta korjaajaa tai yrittää itse. Ebayllä näyttää olevan varaosia.
Avatar
Peeky
Viestit: 26
Liittynyt: 05 Marras 2013 13:22
Moottoripyörän malli: K1200R Sport

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja Peeky »

Joo, eihän tuossa muuten mitään, mutta kun nämä mp-navit maksavat sentään 400-600€. Autolaitteet yleisimmin 100-300€. Itsellä Zumo660, joka sinällään on toiminut koko ajan samalla tavalla johdonmukaisesti. Erityisesti karttojen päivityksen osalta. Eli hiukan on onnessaan kauanko päivitys kestää ja millä konstilla se tapahtuu. Ja tietysti heti ekasta päivityksestä lähtien kaikki on pitänyt laittaa erikseen ostettavalle muistikortille, eikä suinkaan 4GB:n vakiomuistiin, koska ei mahdu. Eikä ohjelmat edes suoraan ymmärrä laittaa karttoja muistikortille, vaan käyttäjän pitää itse osata jallittaa. Vuosi sitten ostin autoon halvan Tompan, jossa jo valmiina 8GB muisti, korttipaikkaa ei sitten olekaan. Päivitykset menee aika siististi, joskaan ei niin hyvin kuin edeltäjäänsä, mutta tuo vekkuli joskus käytön aikana auringonpaisteella ilmoittaa lopettavansa latauksen, kun on niin kuuma. Ja hetken päästä ilmoittaa akun olevan kohta tyhjä... :evil:
JOV
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Moottoripyörän malli: K1200LT->GW1800
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja JOV »

Ebaysta olen omaan Zumo 550:een ostanut kosketusnäytön kahdesti. Ensimmäisen tilasin Hong Kongista pitkähköllä toimitusajalla. Toimitus tuli ennalta kerrotun ajan puitteissa, leimojen mukaan lähetys oli kuitenkin kotoisin Sveitsistä. Zumo tuli kuntoon, mutta näytön kirkkaus ei ollut lähellekään riittävä auringonpaisteessa. Jonkun aikaa asian kanssa kärvisteltyäni tilasin saksalaisesta osoitteesta toisen kosketusnäytön. Tämä näyttö on ollut aivan alkuperäisen veroinen kaikin puolin. Hong Kongin näyttö postikuluineen kustansi alle 20€ ja saksalainen yli 20€, eli eipä ollut kallista etenkään verrattuna uuden MP-navin hintoihin.
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Tarkastin äsken carmin zumo 220 toimintaa kun olen lähdössä
keskieuroopan mäkiviikolle. Yllätys ei toiminut pyörästä virtajohto.
Oli hapettumaa virtaliittimessä joka tulee kiinni gepsiin. Kuulemma
myös carminissa tapahtuu elektrokorroosiota kostealla ilmalla vaikka
vain pyörästä sähköt on kiinni, muttei gepsiä yhdistetty.
No crc:tä liittimeen, kannattaisi aina silloin tällöin ruiskutella.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

pertsa kirjoitti:Tarkastin äsken carmin zumo 220 toimintaa kun olen lähdössä
keskieuroopan mäkiviikolle. Yllätys ei toiminut pyörästä virtajohto.
Oli hapettumaa virtaliittimessä joka tulee kiinni gepsiin. Kuulemma
myös carminissa tapahtuu elektrokorroosiota kostealla ilmalla vaikka
vain pyörästä sähköt on kiinni, muttei gepsiä yhdistetty.
No crc:tä liittimeen, kannattaisi aina silloin tällöin ruiskutella.
Mulla on kanssa Garmin 220. Se on kyllä kiinni pyörässä keväästä talveen. Harvoin käyn siihen hakemassa mitään reitteja mun PC:ltä. Eli en ota sitä irti pyörästä juuri koskaan. Olen laittanut sinne liittimeen sinitarraa, joka suojaa sitä vähän tärinältä ja korroosiolta. On toiminut ihan hyvin jo jotain 4 vuotta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Pekkavee kirjoitti:
pertsa kirjoitti:Tarkastin äsken carmin zumo 220 toimintaa kun olen lähdössä
keskieuroopan mäkiviikolle. Yllätys ei toiminut pyörästä virtajohto.
Oli hapettumaa virtaliittimessä joka tulee kiinni gepsiin. Kuulemma
myös carminissa tapahtuu elektrokorroosiota kostealla ilmalla vaikka
vain pyörästä sähköt on kiinni, muttei gepsiä yhdistetty.
No crc:tä liittimeen, kannattaisi aina silloin tällöin ruiskutella.
Mulla on kanssa Garmin 220. Se on kyllä kiinni pyörässä keväästä talveen. Harvoin käyn siihen hakemassa mitään reitteja mun PC:ltä. Eli en ota sitä irti pyörästä juuri koskaan. Olen laittanut sinne liittimeen sinitarraa, joka suojaa sitä vähän tärinältä ja korroosiolta. On toiminut ihan hyvin jo jotain 4 vuotta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Olen nyt laittanut ongelman jälkeen siihen liittimen spray vaseliinia ja hyvin toimii
muutama viikko sitten keskieuroopan mäkiviikolla, vaikka oli pari sade päivää.
Eli sinne vaan rohkeasti liittimeen vaseliinia, yhdistää kyllä sähkön muttei tule
elektrokorroosiota.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Leppis
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Touko 2011 17:07
Moottoripyörän malli: BMW R1200GSA

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Oma BMW Navigator IV (Zümo 660) kuoli ensimmäisen talven aikaa (takuuaikana)! Ilman sen suurempia kyselyitä sain uuden laitteen, eikä kukaan ollut edes kiinnostunut vanhan palauttamisesta.
Lankomies osti viime vuonna uuden 1200GSA:n, jonka toisen sivulaukun tiiviste falskasi ja päästi vettä laukun sisään. Tiivistettä ei vaihdettu takuuseen, mutta lähettivät kokonaan uuden laukun!
Näistäkin esimerkeistä voi miettiä, mitä "korjaaminen" maksaa...
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja JKU »

Minulla oli 4-5 vuotta sitten BMW Navigator II, joka herjasi vanhoista kartoista. Kyselin BMW:lta siihen uutta karttapävitystä: sanoivat ettei ole saatavilla enää.
Minä siitä äkäännyin ja moitin tuollaista kertakäyttöpolitiikkaa.
BMW:n huoltopuolen kaveri lupasi vielä tarkistaa asian.

Kului jotain 2-3 viikkoa, kun postista tipahti DVD-levyke, jossa oli karttojen päivitykset (eikä laskua).
Minä latasin ne sitten Naviin, mutta ei se pelittäyt. Ilmeisesti vanhan Navin muisti ei enää pystynyt pyörittämään uusia karttapäivityksiä.
Näin oletin ja hyväksyin BMW:n päätöksen olla myymättä vanhoihin Naveihin uusia karttapäivtyksiä!
Joten olen edelleen tyytyväinen BMW-käyttäjä. :hat:

Olishan tuo huoltokaveri tietysti voinut sanoa minulle, ettei vanha Navi II jaksa pyörittää uutta karttatiedostoa. Mutta todennäköisesti en olisi uskonut..... :mrgreen:

EDIT: tuo vanha BMW Navi II joutaa jollekin vaikka varaosaksi.
Turhaa hyllyssä viemässä tilaa!
Navi on Lahdessa.
Viimeksi muokannut JKU, 24 Loka 2015 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
viking
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Kesä 2006 05:33
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: Garmin Zumo 550 - Ei huolleta

Viesti Kirjoittaja viking »

viking kirjoitti:Zumo 550 kosketusnäyttö reistailee. Suomen Garmin antoi neuvoja joita kokeilin mutta lopuksi tultiin siihen tulokseen että laite vaatii korjaamista. Yllätyin kun Garmin.fi kuitenkin ilmoitti että Zumo 550 on tuotannosta ja HUOLLOSTA poistunut malli. Ehdottivat tutustuminen nykyaikaiseen laitteeseen.

Hmmm en kyllä ymmärä miksi huolto on lopetettu. Enkä ole varma että seuraava laite on merkiltään Garmin. Tosin sattaa olla että kilpailijalla on samanlainen strategia.

Pitää kai etsiä muualta korjaajaa tai yrittää itse. Ebayllä näyttää olevan varaosia.

Ostin ebaystä halvan kosketusnäytön joka taisi tulla Hongkongista. Asensin ja kokeilin että toimii ennen kuin tein lopullisen kasauksen. Sen jälkeen ei toiminut enää ja huonoin puoli oli että uusi kosketusnäyttö aiheutti oikosulun joka tietysti aiheutti lisävauriota.

Löysin korjaajan USAsta Adventure Riderin kautta, http://www.PalmDr.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Homma pelasi hyvin tämän firman kanssa ja Zumo tuli kuntoon. Itse korjaus tuli maksamaan 142 USD + lähetyskulut Suomeen 22 USD + lähetyskulut USAan. Korjaukseen kuului lisäksi uusi akku (ehkä tarpeeton). Monen mielestä olisi ollut kannatavampaa ostaa uusi mutta...

Turhan kalliit oppirahat tuli maksettua kun yritin halvalla korjata. Ebay myyjä joutui palauttamaan rahat vaikka hän kieltäytyi (otti nokkiinsa kun annoin negatiivistä palautetta). Ebay toimi tässä asiassa hyvin ja siihen taisi auttaa että annoin hyvät selitykset kuvineen. Sehän oli lähinnä periaatekysymys että vaadin rahani takaisin.
Vastaa Viestiin