R 1200RT 2005 naputtaa

R-sarjan pyörät
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Otsikon moottori pitää melkoisen kuuluvaa naputusta. Ääni tulee vasemmasta sylinteristä ja se kuuluu vain koneen ollessa lämmin, eikä aina silloinkaan. Ääni kuulostaa venttiilin naputukselta, mutta välykset ovat kohdallaan. Mistähän voisi olla kyse?
Avatar
mek
Viestit: 107
Liittynyt: 20 Loka 2008 09:17

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja mek »

Vaihda siihen uudemman mallin työntötangot niin lakkaa naputtamasta.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 15#p365614
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Oliko keinuvipujen päittäisvälys kanssa lähellä minimiä?
Toleranssi on 0.05-0.4 mm.
Ja se kannattaa säätää pieneksi eli jotain 0.05-0.1 mm.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuli vielä mieleen, että mitkä öljyt siinä on?
Paras öljy siihen on 20W50 öljy.
Tarpeeksi paksu myös kuumana.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Kaikki välykset ovat kohdallan. Tarkistin vielä. Naputus on erittäin kuuluva, mutta jos sammuttaa moottorin ja käynnistää hetken kuluttua uudelleen, se yleensä häviää, vain palatakseen muutaman sekunnin käynnin jälkeen. En usko öljyssä olevan vikaa, se on muistaakseni joku Mobilin 10w-40 synteettinen öljy. Onko jollain kokemusta noista työntötanko-ongelmista? Sopivatko oireet niihin?
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1033
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Työntötangot ne on naputuksen lähde. Päivitetyt sisään jos naputus vaivaa...

Tuolla selitetty oikein hyvin ja jos osaa hieman pyörää huoltaa niin pystyy homman itse tekemään, 5 min kohdalla näkyy miten nakutus syntyy....

https://www.youtube.com/watch?v=pRXeaequvzk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Timo S kirjoitti:..mutta jos sammuttaa moottorin ja käynnistää hetken kuluttua uudelleen, se yleensä häviää...
Tuo kohta kuvaa täydellisesti omassani, tosin 1100:ssa esiintynyttä kalinaa. Katsohan video ja kerro, oliko sama lotina.

https://www.youtube.com/watch?v=bLgnVL9Tcno

Pekkavee on tolkun asialla. Kiristin toimii hydraulisesti, vaikka siellä on jousi helpottamassa starttihetken elämää. Yksinkertaisesti vanha ja/tai liian ohut öljy saattaa aiheuttaa äänen. Halvin tapa aloittaa on öljyjen vaihtaminen 20 W 50 mineraaliöljyyn. Melun pitäisi selkeästi vähentyä joka tapauksessa.

Koskaan ei pidä mennä latomaan vedenohuita synteettisiä sellaisiin moottoreihin, jotka on alunperin suunniteltu paksumpaa tauhkaa varten. Öljyn tarkoitus kun ei ole ainoastaan liukastaa laakeripintoja, vaan se toimii myös iskunvaimentimena liukulaakereiden pintojen välissä ja huolehtii pintajännityksellään toleranssien pitävyydestä.

Omani sai tuossa juuri perusteellisemman hoidon, jossa hoideltiin keinuvipujen päittäisvälys ja venttiilit samalla säätöihin. Kun tuohon lisättiin vielä uudet, asianmukaisen paksut öljyt, tuli legenda kalisevasta bemarista kumottua varsin perusteellisesti.

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1033
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Kiristimen naputus/ketjun kolina ilmenee silloin kun pyörän käynnistää kylmänä ja loppuu kunhan kiristimelle tullut tarpeeksi öljyä, ei siis ole jatkuva nakutus. Työntötankojen päiden vapautumiseen voi tietty hetki kulua kun käynnistää pyörän uudestaan mutta kunhan heilutus alkaa vaikuttamaan niin pääsee tankojen päät naputtamaan :mrgreen:
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Kurahousu kirjoitti:Kiristimen naputus/ketjun kolina ilmenee...
Ketju kulkee pitkässä kiskossa, joten tällaisessa moottorissa ei kuulu sitä rivimoottorille ominaista ketjun helinää ja raksutusta. Sen sijaan toimimaton kiristin päästää kiristimen kiskon loikkimaan ja nakuttelemaan. Ääntä ei siis pidä ketju, vaan kiristimen kisko.

Koska kiristin toimii sekä jousella, että hydraulisesti, jo öljynkin laatu merkitsee. Oire ilmenee koneen lämmettyä kiristimen lämpölaajenemisen ja öljyn notkistumisen takia.

Ko kiristimen ongelman on tunnistanut itse BMW:kin ja korjannut varaosatuotannossa asian. Uudenmallisen osan tunnistaa 15mm:n kannasta vanhan 17mm:n sijaan.

Linkkaamani video valaisi asiasta. Lisäksi Chris Harrisin kokoelmista taisi löytyä youtubessa lisää asiaa aiheesta. Laiskuuttani en etsi (valtaa, loistoa) itse mokomaa keksintöä.

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1033
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Noita kiristimiä olen itse myös vaihdellut jokusesta pyörästä, ei muuta kun ääninäyte youtubeen niin kerrotaan mistä johtuu...
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Kyselin asiaa ja mm. noita työntötankoja R.M. Heinolta Espoosta, Biketeamista Vantaalta ja Motorworksilta Englannista. Kaikki olivat ihmeissään ehdotuksestani, että ääni tulisi työntötangoista. Kenelläkään ollut tarvittavia osia varastossa, eikä Biketeamissa ollut kuulemma kertaakaan vaihdettu työntötankoja. Motorworksin kaveri neuvoi säätämään välykset, eikä ollut kuullutkaan työntötankojen takia naputtavista R1200 moottoreista. Kun neuvoin googlettamaan, hän oli sitä mieltä, että "kyllähän netistä kaikkea löytyy".

Ääninäytteitä alla olevien osoitteiden takana, ensin heti kylmäkäynnistyksen jälkeen kauniisti käyvä kone ja sitten pienen lenkin jälkeen sama kone naputtavana.

https://youtu.be/3u5F1PWhV-E" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/hpDWBRRWa0U" onclick="window.open(this.href);return false;
woke
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Kesä 2015 21:38

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja woke »

Mulla oli juuri samanlaista naputusta kuumana omassa r1100s bemussa. Oire korjaantui säätämällä keinuvipujen päittäisvälyksen minimiin. Välys oli ennen säätöä n. 0.3mm säätelin se sinne toleranssin alarajalle eli 0.05-0.1mm. Mutta sulla ilmeisesti nämäkin välykset ok.(Paljonko ne muuten oli?) Joten varmaan ne on sitten ne tönärit jotka ääntää.
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Jospa nyt vain ensin laittaisit ne 20W50 mineraalit sisään. Ne ovat joka tapauksessa tarpeen, koska kymppisynteettisen paikka on kissanhiekkalaatikossa. Kerro sitten, helpottiko.

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Tsekkasin nuo päittäisvälykset vielä kerran. Niidenhän pitäisi olla välillä 0,05 - 0,40 ja niin ne olivatkin; noin 0,30. Säädin ne 0,05:ksi ja kone hiljeni merkittävästi. Vieno naputus vielä jäi, mutta sen kuuleminen vaatii tarkan korvan ja keskittymistä. Kyllä tuolla nyt kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja vinkkejä antaneille.
woke
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Kesä 2015 21:38

Re: R 1200RT 2005 naputtaa

Viesti Kirjoittaja woke »

Joo eihän sitä äänettömäksi saa mutta päittäisvälyksellä on iso merkitys äänimaailmaan. Mulla lisäksi moottorin tuottamat värinätkin väheni säädön jälkeen ja muutenkin tuntuu toimivan herkemmin.
Vastaa Viestiin