Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

R-sarjan pyörät
penpen
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Touko 2015 16:35

Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja penpen »

Osaisiko joku kertoa todennköisen syyn öljynpainevalon vilkkumiseen, kun moottori on kuuma (lähinnä kaupungissa). Pyörä on R1100RT ja kilometrejä takana 87000. Valo toki sammuu heti kun kierrokset nostaa yli tyhjäkäynnin.
Ossi Viita-aho
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Marras 2011 17:20
Moottoripyörän malli: r1100rt

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Ossi Viita-aho »

Morjensta,

Ihan ensimmäiseksi mittaisin, tai mittauttaisin öljynpaineen. Sehän voi olla niinkin yksinkertainen vika, kuin anturi rikki.

Jos painetta ei sitten ole tarpeeksi, niin jostainhan se karkaa. Pumpusta, laakereista, ketjun kiristäjästä jne...
Mulli
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2014 23:43
Moottoripyörän malli: K 1200 RS

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Mulli »

Kokemukset muutamista muista merkeistä houkuttelevat kysymään ensiksi, että mitä öljyä käytät koneessa?

En minä mitään tiedä, mutta se ei ole tähänkään asti estänyt minua esittämästä varmoja mielipiteitä joka asiasta.
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Kokemukseni mukaan , lähes aina viallinen öljynpaineen anturi.
Ei muuta kuin lähimpään BMW-huoltoon ostamaan anturi jos
itse osaa vaihtaa. Sieltä saa oikean osan, eikä maksa paljon!
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Naussi
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Tammi 2014 10:48
Moottoripyörän malli: R1100Rt

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Naussi »

Itse kokeilisin 20w/50 öljyt koneeseen. Jos vähänkään epäilys että muuta koneessa. Noin 20 € testi.
R1100RT
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Naussi kirjoitti:Itse kokeilisin 20w/50 öljyt koneeseen. Jos vähänkään epäilys että muuta koneessa. Noin 20 € testi.
Joo, Motonetistä Motox 20W50 öljyt, 16.90 euroa/5 litraa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/599506/M ... 50-SGCF-5l" onclick="window.open(this.href);return false;

Halvempi kokeilu olisi vielä Motonetistä uusi öljynpaineanturi
Tuotenumero 37-0001, hinta 4.90.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/370001/O ... atBMW--M12" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon pitäisi sopia siihen.
Melkein kokeilisin tuota anturia itse ensin.

Ja anturin sähköliitäntä kannattaa tarkistaa myös.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
penpen
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Touko 2015 16:35

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja penpen »

Kiitoksia vinkeistä. Kysyin asiaa siksi, että Bemari on täysin uusi tuttavuus minulle. Sain pyörän vaihdossa, enkä tiennyt tehdyistä huolloista mitään. Tein täyshuollon eli säädin venttiilit, vaihdoin suodattimet sekä öljyt moottoriin, vaihteistoon ja perään. Moottoriöljynä käytin Motoxin 20W50:stä ja nyt näyttää siltä, ettei vilkkuvalo enää vaivaa. Jos vilkuttelee vielä, vaihdan myös anturin. Mutta lisäkysymys: Millaista kestävyyttä koneelta voi odottaa eli paljonko noilla yleensä ajelee ilman laakeri-/sylinteriremonttia?
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Pekkahan on ajanut omalla R1100GS:llä yli 200 tkm eikä muuta remppaa tainut tehdä kuin mitä on itse aiheuttamia kolhuja korjaillut :mrgreen: Samanlainen moottorihan noissa malleissa on...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kurahousu kirjoitti:Pekkahan on ajanut omalla R1100GS:llä yli 200 tkm eikä muuta remppaa tainut tehdä kuin mitä on itse aiheuttamia kolhuja korjaillut :mrgreen: Samanlainen moottorihan noissa malleissa on...
Näin on tosiaan tapahtunut. 200.000 km tuli mittariin noin kuukausi sitten. 160.000 km olen noista ajanut itse tuolla pyörällä. Se on ollut minulla 10 vuotta.
Eikä mitään suurempaa tai kallista remppaa.
Tuolla on heppu, joka on ajanut R1100GS pyörällä 500.000 mailia, mitäs se nyt on jotain 800.000 km.
400.000 miles oli vielä vuonna 2007

Joten älä huoli. Tuo kestää lopun elämäsi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
1100cc
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Syys 2015 19:32
Moottoripyörän malli: BMW R1100RT

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja 1100cc »

Mikähän olis vikana takajarrussa kun jää noi paineet sinne letkuun ja polttaa sitä jarrulevyä eikä poljin liiku mihinkään ei vaikka avaan sitä ilmausruuvia.Oli jo kerran korjaamolla tuolla raision Bike team:illa ja samana päivänä kun hain sen niin heti oli jarruletkujen vaihto vanha letku oli täysin rikki olisi tuo varmaan huomattu jos olisivat tutkineet kuiteskin yli700e maksoi toi remppa ja sama vaiva vaan jatkuu :evil:
C-A-D
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:13
Moottoripyörän malli: K1200LT
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja C-A-D »

1100cc kirjoitti:Mikähän olis vikana takajarrussa kun jää noi paineet sinne letkuun ja polttaa sitä jarrulevyä eikä poljin liiku mihinkään ei vaikka avaan sitä ilmausruuvia.Oli jo kerran korjaamolla tuolla raision Bike team:illa ja samana päivänä kun hain sen niin heti oli jarruletkujen vaihto vanha letku oli täysin rikki olisi tuo varmaan huomattu jos olisivat tutkineet kuiteskin yli700e maksoi toi remppa ja sama vaiva vaan jatkuu :evil:
Ettei nyt ole siitä vanhasta paskasta jarruletkusta mennyt töhnää jarrusylintereihin. purettiinko / putsattiinko pää- tai työsylintereitä?
1100cc
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Syys 2015 19:32
Moottoripyörän malli: BMW R1100RT

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja 1100cc »

Ehkäpä ei mutta kannattaa varmaan kysyä niin ainakin sen jälkeen tulee sylinterit katsottua :twisted:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

1100cc kirjoitti:Mikähän olis vikana takajarrussa kun jää noi paineet sinne letkuun ja polttaa sitä jarrulevyä eikä poljin liiku mihinkään ei vaikka avaan sitä ilmausruuvia.Oli jo kerran korjaamolla tuolla raision Bike team:illa ja samana päivänä kun hain sen niin heti oli jarruletkujen vaihto vanha letku oli täysin rikki olisi tuo varmaan huomattu jos olisivat tutkineet kuiteskin yli700e maksoi toi remppa ja sama vaiva vaan jatkuu :evil:
Oikeesti ottaa päähän tuo huoltojen ammattitaidottomuus.
Ja laskuttavat siitäkin sitten ihan sikana.

Jos lukisivat vaikka tätä palstaa niin tietäisivät oitis, että jarruletkut hapertuvat 10 vuoden iässä ja letku menee tukkoon.
On tuosta kirjoiteltu foorumeilla, orgissakin, vaikka kuinka.

Täälläkin voi kyllä kysellä, jos on joku ongelma. Ei heti kannata viedä pyörää johonkin merkkihuoltoon, joka ei kuitenkaan osaa tuollaisia perusasioitakaan. Ne vaan katselevat vikadiagnoosivehkeitänsä ja ihmettelevät sitten, että miksei se tietokone kerro mikä jarruletkussa on vikana.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

1100cc kirjoitti:Mikähän olis vikana takajarrussa kun jää noi paineet sinne letkuun ja polttaa sitä jarrulevyä eikä poljin liiku mihinkään ei vaikka avaan sitä ilmausruuvia.Oli jo kerran korjaamolla tuolla raision Bike team:illa ja samana päivänä kun hain sen niin heti oli jarruletkujen vaihto vanha letku oli täysin rikki olisi tuo varmaan huomattu jos olisivat tutkineet kuiteskin yli700e maksoi toi remppa ja sama vaiva vaan jatkuu :evil:
Mitä sille pyörälle on nyt siis tehty?
Jos letkuja vaihdettiin, niin mitkä letkut vaihdettiin?
Ja mitä luki laskussa?
Sama vaiva siis jatkuu? Siis millä tavalla?
Onko siinä ABS jarrut?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
modulaattori
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Helmi 2015 16:40
Moottoripyörän malli: R 1100 RT
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljynpainevalo vilkkuu R1100RT:ssä

Viesti Kirjoittaja modulaattori »

Juu, off-topickiksihan tämä menee - ei koske öljynpainevaloa enää.
Itselläni oli aivan samanlainen tapaus. Etujarrupalojen vaihdon jälkeen alkoi jarru jäämään päälle. Sylinterit liikkuivat hyvin käsin liikutellessa, mutta avattuani satulan selitys ongelmille oli päivänselvä.

Kammiot olivat täynnä pientä mustaa murusta, joka oli tukkinut kammioiden välisen pikku reijän eikä neste päässyt virtaamaan vapaasti. Näinollen jarru ei palautunut jarrutuksen jälkeen.

Myös minä otin jarruletkut käsittelyyn ja vaihdoin koko etupään letkusarjan - hintaaa oli RM Heinolta noin 250 euroa - suunnilleen. Ruumiinavausta suorittaessani totesin etuhaarukan oikeanpuoleisen pikku letkunpätkän syylliseksi. Tämä noin 15-20 cm pätkä oli ainut joka oli ottanut siipeensä. Letkun sisäpinta oli täysin murentunut ja valunut jarrusylinteriin tukkien tuon edellämainitulla tavalla.

Ilmaaminen olikin sitten monimutkaisempi juttu noiden uusien letkujen kanssa. Itse pelasin pitkään huonolla menesyksellä. Ratkaisuksi löysin käyttää vanhanajan 500 ml öljykannu. Se sellainen missä on "letkunokka". Pätkä muoviletkua öljykannun nokkaan kiinni ja toinenpää ilmausnippaan ja pumppaamaan öljykannusta neste sisälle.

Tuolla alhaalta, nipasta nestettä ylöspäin jarrunestesäiliöön nostaen onnistuin. Perineinen menetelmä jarruttaen ja ilmaten ei minulla onnistunut. Korjatkaa ammattilaiset, mikäli tein jotain väärin.

Satulan tiivisterenkaita ei sitten ilmeisesti saa ostamatta uusia jarrumäntiä. Hieman sinällään kummallinen ilmiö.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R1100RT vm.2001
Vastaa Viestiin