R vai K

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Vastaisku
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Syys 2014 15:28

R vai K

Viesti Kirjoittaja Vastaisku »

Tulipa hankittua tuollainen vanhanpuoleinen 2000 vuosimallia oleva R1100RT pyörä. Se tuntuu kaikin puolin hyvältä ajettavalta ja tarjoaa hyvän suojan säätäkin vastaan. R tuli valittua ehkä enempi tunnesyistä, toisaalta näytti ettei tuon hintaluokan K-pyöristä ainakaan löytynyt vastaavaa melko pystystä asennosta ratsastettavaa laitetta. Lisäksi ajatuksena oli, että esim. K 1200: seen verrattuna tehoja on vähempi ja vakuutus maksussa voisi skotti säästää jonkun kympin.

Mutta mieltä on jäänyt kalvamaan, olisiko K malli ollut fiksumpi valinta kun niiden hinnat käytettynäkin näyttäisivät olevan edullisempia. Olisi mielenkiintoista kuulla näkökulmia kokeneemmilta BMW kuskeilta sekä R että K miehiltä millä perustelevat valintaansa ja onko esim. huollettavauudessa eroja. Omassa pelissä huoltohommat sujuvat oikein näppärästi kunhan on vain ensin irrottanut noin 20 ruuvia joilla katteet ovat kiinni :D. Ajattelen tässä nyt lähinnä yli 10 vuotiaita pyöriä jotka eivät sisällä kaikkea uusinta sähköhärää (vaikka sitä omassa pyörässäkin jonkin verran on).

Tämän tyyppinen keskustelu voisi ehkä auttaa niitäkin jotka ovat pyörää hankkimassa. En ainakaan heti löytänyt viestiketjusta vastaavaa jupinaa. Tarkoitus ei ole sytyttää ilmiriitaa kahden kuppikunnan välille paremmuudesta, vain kuulla omia näkemyksiä.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R vai K

Viesti Kirjoittaja JKU »

Näyttää aika tyyneltä, joten hämmennän vähäsen!
Minulla on ollut boksereita ja rivikoneellisia bemareita.
No pari singeläkin on, mutta MR-bemarit on toinen tarina.
Tuollainen katteellinen K-bemari on ihan hyvä, varsinkin, jos siihen ottaa sterot ja vakionopeusäätimen.
Saman asian ajaa varmasti myös bokseri. Tai vielä paremmin avoauto. ;)
Mutta mitä tulee koneeseen, K-pyörä on lähempänä autoa. Sellaisilla olen ajanut pari Keski-Euroopan reissua. Menee kuin juna hyvällä tiellä.
Bokseri ääntelee ja värisee vanhanaikaisesti, joten siinä on sen juju.
GS 100 PD:n hankin joskus Venäjän reissua varten, sillä käytiin vaivatta Paanajärvet yms kinttupolun päässä olavat kylät.
Nykyiselä GS 1150:lla olen käynyt Mustallamerellä, Albania-Turkin kierroksella ja Casablancassa. Olis ne tiet meneet yhtä hyvin toisenkintyppisellä pyörällä, koneella ei siinä ole mitään merkitystä. GS:n maasto-ominaisuudet tuli tarpeeseen vasta Ukrainan rajalla, kun piti ajaa EU-puomille 500 metrin autojon ohi (rajavartijan ohjeen mukaisesti). Paikalliset autot tekivät kiusallaan sulun, joten koukkasimme maaston kautta. :)
Siis mielestäni kyse on enemmän tyylijutusta, kuin teknillisestä faktasta.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin