K1200RS kannentiiviste?

K-sarjan pyörät
JukkaL
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Helmi 2010 23:21
Moottoripyörän malli: R1250 GS

K1200RS kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Syyläri laski täysin kiristämättömän (Huollon huolimattomuutta. Reklamoin huoltoliikkeelle) alaletkun klemmarin johdosta jäähdytysnesteen motarilla ulos. Jäähdytinnesteen lämpötilan merkkivalo syttyi. Puikkaisin heti liittymästä huoltoasemalle. Moottorin lämpötilan mittari ei ehtinyt nousta tappiin.

Onnistuin lisämään varmaankin täyden määrän nestettä syyläriin ja matka jatkui. Nyt olen ajanut vajaat tuhat kilometriä vahingon jälkeen.

Nyt samasta alaletkusta vuotaa jäähdytinnestettä. Vaihdon klemmarin. Tein muutaman kilometrin lenkin ja käytin pyörää paikalla: Alaletkusta purskahti uudesta kelmmarista huolimatta noin puolidesiä nestettä. Nyt olen kiristänyt klemmarin niin lujalle kuin kohtuudella uskalsin tehdä.

Olen purkanut alakatteen ja vasemman puolimmaisen katteen pois. Tarkoitus on käyttää (auto)huollossa pyörää, jotta voivat tarkistaa, onko syylärissä ylimääräisiä pakokaasuja. (Näin olen ymmärtänyt, että kannetiivistevuoto voitaisiin tarkistaa). Paisuntsäiliöstä en ole ylimääräistä paintetta tms. havainnut. Moottoriöljyssä tai jäähdytinnesteessä ei näy ylimääräistä värimuutosta tms.

Onko köörillä ajatuksia asian suhteen?

Jos huollossa eivät havaitse ongelmia, pitänee nestevuoto laittaa huonosti kiristetyn klemmarin syyksi ja ristiä käteni. Huoltoliike on joka tapauksessa mahdollisesta vauriosta vastuussa, mutta ongelmana on, että se sijaitsee muutaman sadan kilometrin päässä kotipaikkakunnaltani. Pitäisi saada jonkinlainen varmuus, ennenkuin vien asiaa eteenpäin.

Ja klemmarin avaaminen johtui sinänsä turhasta nokkaketjun laahaimen vaihdosta 60 tkm:n huollossa.
Jukka

R1250 GS 2019
Exät:
R1200 GSA 2016 (RIP)
K1200RS 2002 + F650GS 2002
K100RS 1990
....yli 15 vuotta ilman mopedia....
K100RS 1986
R100RS 1979
Yamaha SR500 1981
Suzuki TS125M 1975
viljmak52
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Maalis 2013 18:30

Re: K1200RS kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja viljmak52 »

Vesiletkun vuodolla ja kannentiivisteen vuodolla ei ole mitään yhteistä. Jäähdytysjärjestelmään tulee paine vaikka tiiviste on OK ja paine ei nouse vaikka tiiviste vuotaisikin. Jäähdyttimen korkki pitää huolen paineen rajoituksesta.
Tarkistaisin että letku on varmasti oikein paikoillaan ja klemmari kunnolla oikeassa kohdassa. Ainakaan LT:ssä letku ei ole kaikkein mukavammassa paikassa käsitellä. Jäähdyttimen korkin paineenrajoittimen toiminta kannattaisi ehkä tarkistaa varmuuden vuoksi.
Kannentiivisteestä olisin huolissani vasta sitten jos jäähdytysnestettä häviää ja vuotoa ei näy missään. Ei jäähdytysnesteen kaasupitoisuuden tarkistaminenkaan ole pahitteeksi jos kannentiiisteen vuoto epäilyttää, jäähdytysneste ei tee hyvää männänrenkaille.
JukkaL
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Helmi 2010 23:21
Moottoripyörän malli: R1250 GS

Re: K1200RS kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Isot kiitokset kommentista :hat: . Tämän jonkin verran rauhoitti mieltä. Maalaisjärjellä näin itsekin päättelin. Jousikuormitteinen jäähdyttimen korkki toimii. Tosin en tiedä, paljonko kuormituksen pitäisi olla.

Tein koeajon viikonloppuna. Klemmari piti, mutta letkun poikkileikkauksesta lankojen päästä (jotain "rättiä" se vesiletkun runko) neste kuplahteli, kun oikein tarkasti katsoin. Voipi olla, että yli kymmennen vuotta vanha letku antaa periksi.
Jukka

R1250 GS 2019
Exät:
R1200 GSA 2016 (RIP)
K1200RS 2002 + F650GS 2002
K100RS 1990
....yli 15 vuotta ilman mopedia....
K100RS 1986
R100RS 1979
Yamaha SR500 1981
Suzuki TS125M 1975
Vastaa Viestiin