Mitä suraavaksi?

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Dg07
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2011 14:28
Moottoripyörän malli: K1600GT

Mitä suraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Dg07 »

Niin kuin tiedätte, tuo pyörän vaihto tulee aina tasaisin välein mieleen. Mulla se yleensä on ollut kahden tai kolmen kauden jälkeen. Olen ollut aina tällainen vähäosainen, joka saanut hankittua toisten hylkäämiä laiteita.Bemareita mulla on ollut kaksi, edellinen 04 1200 GT ja nykyinen 07 1200 GT. Aikaisemmat pyörät kaikki japseja. Tuo 07 on huomattavasti parempi ja mukavampi kuin 04. Mulla on siinä kaikki "kilkkekeet" mitä siihen on saanut aikannan. Mutta asiaan, nyt ajattelin kuitenkin nostaa profiilia, ja hankkia aivan uuden ja käyttämättömän pyörän. BMW on tietenkin ainoa ja oikea valinta. Olen nyt ajanut 1600 GT/GTL 1200 RT ja 1200 GS pyörät. Kaikki hienoja laitteita omalla tavallaan, muta ei jotenkin mun mieleen. 1600 GT ehkä lian iso, suorituskyky ei juurikaan kummempi kuin nykeisessä pyörässä. Okei tuo vääntö se on kova, mutta 1200 GT 130 newtonia riittää kyllä. Hevosvoimissa ei suurtea eroa, kun mullakin on Akra ilman kattia. RT 1200 hyvä ajaa, mutta jotenkin se pitää hirveätä pärinää ,eikä ole kovin räväkkä. Shifteri vahide on tosin hieno. GS 1200 muuten kiva , mutta ei ole minun näköiseni. Toivon että kukaan ei kyseiseten pyörien omistajat eivät loukkaannu, mutta tämä on vain minun näkemyksäni pyöristä,. Luulenpa että odottelen että BMW tuo markkinoile uden nelisylilinterisen matkapyörän, siihen asti ajelen vanhalla. Kommentoikaa mielellään omatkin mielipiteenne.
JyrkiJ
Viestit: 74
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:08
Moottoripyörän malli: R1200GSA

Re: Mitä suraavaksi?

Viesti Kirjoittaja JyrkiJ »

Vaikea tehdä vertailua sinun lähtökohdistasi, kun ei tiedä toiveista ja käyttötarkoituksesta yhtään mitään, mutta parit kommentit GS(A):n osalta, kun kokemusta on näistä ehdokkaista vain siitä. En tiedä, miten kirjaimellisesti lause GS 1200 muuten kiva , mutta ei ole minun näköiseni pitäisi ottaa, mutta minusta sinulla on aika laaja skaala, jos oikeasti 1600 GTL ja 1200 GS ovat molemmat potentiaalisia vaihtoehtoja.

Jos (kun?) haluat lähinnä uuden päivitetyn GT:n samaan tarkoitukseen, niin GS tuskin on sinulle se pyörä. Jos taas arvostat monikäyttöistä jokapaikanhöylää, jolla voi ja haluaa lähteä huonommillekin teille eikä tarvitse murehtia olipa pinta sitten asfalttia tai soraa, tasaista tai pomppuista yms. niin tilanne onkin jo toinen. Samassa paketissa tulee sitten vielä erinomainen matkapyörä pitkille reissuille, etenkin GS Adventure-mallissa.

Jos mikään noista ei sytyttänyt ja nykyinen tuntuu hyvältä, niin ratkaisuhan lienee silloin selvä...
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Mitä suraavaksi?

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kuten JyrkiJ sanoi, valintaan vaikuttaa aika paljon omat tarpeet ja arvostukset. Minä en ole edes kokeilut muita merkkeä kuin baijerilaisia; olis ehkä pitänyt, että voisi tehdä merkkien välistä arviointia.
No bemareita mulla on ollut erilaisia, kolme museo-kilpistäkin.

Mutta ajopyöristä, alla minun lähes 30 vuoden kokemuksiani.
-Aloitin R80/6, vm -78 nakulla. Tällä ajelin vain Suomessa ja Baltiassa. Mukava pyörä, mutta sateeella siinä kastui (ei ollut kunnon ajopukuakaan, vielä).
-Sitten vaihdoin sen R 100RT, vm -85:seen.
Tällä kävin Baltian läpi Puolassa ja Slovakiassa ja Tsekeissä, myös Norjassa jne.
Siihenaikaan oli ihan hyvä pyörä, sateellakin katteet suojasivat. Helteellä ajelin shorteseissa. Tämä pyörä on vielä tallissani, ajoin sillä viimekesänikin muutaman sata kilometriä, mutta ei se enää ajo-ominaisuksiltaan ole hääppöinen (verrattuna nykypyöriin)!
-Sitten ostin R 100 RT:n Frankfurtista, kun piti ajaa Italiaan, muttei huvittanut ajaa molempia sivuja. Hyvä pyörä, mutta myin sen heti Turun satamassa työkaverilleni (kun minulla oli muitakin pyöriä tallissa).
-Seuraava oli K 100 LT (vm 85 tms): kävin sillä Romaniassa ja Kroatiassa. Ihan hyvä ajopyörä, mutta "persoonaton". Myin sen kesän ajon jälkeen pois.
-Siten ostin R 100 GS PD:n. Se oli mainio pyörä, kävin sillä ajamassa mm. Venäjällä Karjalasta Murmansikiin. Olisin pitänyt, mutta kun teki mieli käydä taas Keski-Euroopassa ja ostettiin lankomiehen kanssa R 1150 GS:t Munchenistä, joten myin sen velipojalle. Ei kyllä passanut hänelle, kun on mua lyhempi ja jalat ei oikein yltänyt maahan!

-Tuo R 1150 GS on mulla edelleen ja sopii mulle. Kävimme vuonna 2010 Odessassa ja 2012 Casablancassa ja oli ihan Ok. Sillä voi puhkaista vaikka ojan kautta, jos tulee hankala paikka tai ruuhkaa. Toki sateella ajopuku kastuu, mutta toisaalta helteellä ei tarvitse hikoilla. Varsinkin kun Klahari - takin hioista voi avata vetoketjut kainaloon saakka.
Yksi ongelma GS:n kanssa; on jos sen kaataa nostaminen on aikalaista voimaharjoittelua, varsinkin täydellä tankilla!

Tommoisia kokemuksia bemareista!
Valintaani on vaikuttanut se, että ajan mp:lla vain yhden-kaksi pitkää lenkkiä kesässä, en viitsi ajella noihin kokoontumisajoihin tai "kahvilanedustakokoontumisiin". Lisäksi vaimoni ei ole kiinnostunut ajamaan tai istumaan takaritsillä. Sitä varten mulla on MR-avoauto, jolla sitten ajamme, kun haluamme lähteä kahdestaan rennolle matkalle (parisuhdettakin pitää hoitaa).
Itse pyörän ulkonäkö tai "edustavuus" ei ole mulle tärkeää, vaan sopivuus minun tarpeisiini.
Autossa minulla on vakionopeusäädin ja radio, joten niitäkän en ole pyörässäni tarvinnut!

EDIT:
Vielä vastaus kysymykseen: miksi aina BMW?
Noihin vanhoihin malleihin tein itse huollot, joten oli turvallista ostaa samanlainen,jonka oli opinut huoltamaan.
Tämän uusimman olen jo vienyt huoltoon.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä suraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ilmeisesti ajelet siis vain matkaa. Ja asfalteilla. Ja usein vaimon kanssa.
Osta siis sellainen pyörä joka siihen sopii.
Jos taas haluat laajentaa ajomaisemiasi vaikka jonnekin luonnon helmaan ja hiekkateille, ilman vaimoa, niin voit miettiä jotain muita pyöriä. Kuten GS. Se sopiii kyllä Euroopan matkailuihinkin varsinkin Kroatiaan ja sinne hienoille mutkateille, välimeren rannoille ja vuoristoihin ja välillä hiekkateitäkin. Vaikka kaksi päällä ja kamat.

Sinun on vain itse se päätettävä missä haluat ajaa ja mitä tehdä pyörälläsi.
En tiedä missä asut, mutta Suomi on täynnä hienoja hiekkateitä ja luontoelämyksiä niillä teillä.
Luonnon tuoksut ja maalaismaisemat ja pikkulampien ympäristöt ja luonnon eläimet siellä ovat ainakin minulle suuri kokemusten lähde mun GS pyörällä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin