Suomen ensimmäinen K100?

sella
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2010 20:26

Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja sella »

Ostin K100:n runkonumeroltaan 750. Tehtaalta se on tullut ulos 08/1983. Ehkä ensimmäinen Suomessa.
Kuka pyörää toi tuohon aikaan maahan? Veho toi tuolloin ainoastaan BMW-autoja.
Mistähän saisin pyörään liittyvää infoa sillä Trafi sanoo käyttöönottopäivämääräksi 00.00.1984 eikä minun allakassa ole sellaista päivää.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että Autorekisteri.fi antaa tarkempaa tietoa:
Ajoneuvo otettu käyttöön 30.11.1983
Rekisteröitiin tunnukselle AV-192 19.01.1984
Ajoneuvon ensirekisteröinti 11.04.1984
Kun tiedustelin Autorekisteristä heidän ja Trafin välistä tietoeroa, sanoivat, että Trafi on oikeassa ja heidän tietokoneohjelmansa on seonnut tuosta 00.00.1984.

Nyt jos saisin maahantuojalta/ensimmäiseltä käyttöönottajalta todisteen käyttöönotosta, olisin kiitollinen. Olkoon vaikka 11.04.1984 mutta saisin varmuuden.
TuuttiK1
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Maalis 2014 14:32
Moottoripyörän malli: K100RT

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja TuuttiK1 »

Suomessa otettiin noihin aikoihin tietokone käyttöön Autorekisterikeskuksessa. Tietoja siirrettiin käsin pahvikorteilta sähköiseen muotoon. Virheitä tuli kiireessä paljon ja koneetkin toimi miten toimi. Jos löytyisi vaikka myyjäliikkeen käsin kirjoittama takuutodistus tai huoltokirja niin luottaisin siihen eniten. Tuntuu oudolta että joku laittaa kilpiin Marraskuussa uuden motskarin kun keväällä se on jo vuoden vanha papereissa. Kaupantekopäivä ei ole sama kuin oikea käyttöönotto monestikaan jos sattuu talven ajaksi.
sella
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2010 20:26

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja sella »

Minulla tuli mieleen, että marraskuussa olisi otettu käyttöön eli myyjäliikkeeseen ja on ollut siellä näytillä. Sitten tammikuussa haettu kilvet. Huhtikuussa se on myyty ja otettu vakuutukseen ja se on merkattu ensi rekisteröinniksi. Aikoinaan liike saatoi ottaa ajoneuvoja liikeeseen ja esim. autoilla saattoivat ajaa liikkeen koekilvillä kunnes joku osti sen ja vasta sitten se on rekisteröity ja takuu on alkanut vasta tästä. Verottaja on myöhemmin puuttunut asiaan ja liikkeen omat ajot loppuivat siihen.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

[quote="sella"]Veho toi tuolloin ainoastaan BMW-autoja.
quote]

Mistäs tämä tieto?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
sella
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2010 20:26

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja sella »

Soitin tänään Vehon pääkonttorille ja siellä eräs ystävällinen herra tiedusteli työkavereiltaan ja tällaisen vastauksen sain.
Onko tieto siis väärä? Yritin googlatakin mutten löytänyt sieltä mitään infoa. Ei tietty osunut sanavalinta hakukoneeseen. Jokuhan niitä on tuonut.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

70-luvulla BMW:n maahantuoja vaihtui Haka-Autosta Vehoksi, kunnes sitten myöhemmin 80-90-lukujen taitteessa(?) BMW-Suomeksi.
Kyllä minä noihin aikoihin varaosani 80/7:aan hain Pitäjänmäen Vehosta ja uusi K100:seni vuonna -85 tuli samasta organisaatiosta.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
aarnima1
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Loka 2006 09:22

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja aarnima1 »

Minä olin -81 Vehossa töissä Autotalossa/Simonkadulla /HKI, katutasossa oli "sisäpihalla" BMW -moottoripyörien maahantuontipiste, näin ainakin minulle kerrottiin. Ismon muistikuvat varmistavat tämän.
sella
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2010 20:26

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja sella »

Sain samaa tietoa myös T. Möykkymäeltä, joka oli tuolloin Veholla töissä.
Sanoi Vehon tuhonneen kaikki vanhat kortistonsa vuosia sitten eli sieltä ei enää ole tietoa saatavilla.
Pyysi minua kyselemään lisää info@bmw.fi -osoitteesta, josko sieltä saisin jotain lisäinfoa.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja JKU »

Mulla on vanha poliispyörä, bokseri, otettu käyttöön 1985 keväällä: rekisteri AV-kirjaimilla.
Olisko nuo kirjaimet olleet poliisille varattauja, vai ei?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
sella
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2010 20:26

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja sella »

Aiempi omistaja muisteli, että AV-192 olisi ollut Turussa yksityisellä henkilöllä kolme ekaa vuotta ja hän on vaihtanut sen autoon Oulussa Käyttöautossa, josta toinen omistaja oli ostanut sen 27 vuotta sitten 12.6.1987 ja pyörä on ollut hänen hallinnassa siitä saakka. Trafin tiedoissa ei ollut tästä ensimmäisestä omistajasta mitään tietoa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Suomen ensimmäinen K100?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

sella kirjoitti:Aiempi omistaja muisteli, että AV-192 olisi ollut Turussa yksityisellä henkilöllä kolme ekaa vuotta ja hän on vaihtanut sen autoon Oulussa Käyttöautossa, josta toinen omistaja oli ostanut sen 27 vuotta sitten 12.6.1987 ja pyörä on ollut hänen hallinnassa siitä saakka. Trafin tiedoissa ei ollut tästä ensimmäisestä omistajasta mitään tietoa.
Ex poliisipyörä se ei ainakaan ole, koska ekat poliisi-K:t oli RS:iä kaikki. Suomessa oli muuten maailman ensimmäiset poliisi-K:t.
JKU kirjoitti:Mulla on vanha poliispyörä, bokseri, otettu käyttöön 1985 keväällä: rekisteri AV-kirjaimilla.
Olisko nuo kirjaimet olleet poliisille varattauja, vai ei?
Mitä boxeria poliisille tuli vielä -85? G/S?
Miksi jotkut rek. kirjaimet olisi olleet poliisille varattu?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin