K 1200RS venttiilien säätö?

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
esseri
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Kesä 2013 11:12
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 RS

K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja esseri »

Kuinkas saisin hoidettua venttiilien säädön? Olisiko apuja antaa? Ja ilmeisesti pitäisi vaihtaa nokkaketjun kiristin/met?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

esseri kirjoitti:Kuinkas saisin hoidettua venttiilien säädön? Olisiko apuja antaa? Ja ilmeisesti pitäisi vaihtaa nokkaketjun kiristin/met?
Ei ole ihan helppo rasti, jos tarvitsee säätää. Säätö vaatii säätökuppeja ja erikoistyökaluja.
Tarkastaa kannattaa itse, kun se ei vaadi kuin rakotulkin ja yleensä säädöt pysyy noissa hyvin paikoillaan.
Mistä päättelet nokkaketjun vaihtotarpeen?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
esseri
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Kesä 2013 11:12
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 RS

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja esseri »

Huoto-ohjelmassa on kiristimien vaihto (luulisin, kun oli lontoon murretta). Ja välykset on aika isot nyt kun on ajettu 60tkm.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei kai voi olla kiristimen vaihtoa jo 60tkm:ssä!? :shock:
Olet siis jo mitannut venttiilinvälykset, vai mistä tiedät? Korvalla niitä ei ainakaan kuule.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
esseri
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Kesä 2013 11:12
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 RS

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja esseri »

juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm" :)
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

esseri kirjoitti:juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm" :)
Ei tuossa ole kyse mistään kiristimen vaihdosta.
Pitää näköjään vaihtaa kiristimeen uusi kulutuspinta, numero 11 tuossa kuvassa, ja ketjun ohjauskisko, numero 18 tuossa kuvassa.
Kuva
Ei kyllä ole aavistustakaan miten tuo homma tehdään. Tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä, että tuollaisia joutuu nykymoottoreissa vaihtamaan 60.000 km välen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

esseri kirjoitti:juu olen mitannut välykset. Nokka ylhäällä välys oli pahimmillaan pakoventtiilissä 0.40mm. Ja se ohjaimen ohje on seuraava "Renew the facing on the chain tensioner rail and the chain guide rail every 60tkm" :)
No tässä tapauksessa sä joudut kuitenkin purkamaan koko nokkaketjusysteemin ja laittamaan automaattikiristimeen uudet asetukset. Silloin et tarvitse välttämättä erikoistyökaluja ollenkaan!
Jos/kun säädät venttiilit, kannattaa tehdä "kartta" kaikkien säätökuppien paksuuksista, se helpottaa säätöä sitten seuraavalla kerralla. Joskus voi sattua niinkin, että venttiilinsäätö käy vaihtamalla kaksi kuppia keskenään! Silloin on hyvä tietää minkä kokoinen kuppi on missäkin venttiilissä.
Mä olen vaihdellut ilmaiseksi noita säätökuppeja, jos sopiva löytyy ja asiakas on tuonut vanhan tilalle. 16 kuppia multa löytyy, joista monikin voi olla samoja.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
esseri
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Kesä 2013 11:12
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 RS

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja esseri »

Paljon kiitoksia!! Kyl tämä tästä :)
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Nysvääminen on todellakin oleellinen osa harrastusta !

Mut HEI !
Olkaa tarkkana KAIKKIEN 16 VEE mallien kanssa kun poistatte tai asennatte takaisi niitä NOKKA-AKSELEITA !
Kun sitä erikoityökalua ei ole, on VAARANA, että imu- ja pakoventtiilit "pussaavat" !
Siksi niissä nokka-akseleissa on kuljettajan puoleisessa päässä ne hahlot. Pidä ne vaakatasossa.
Muuten voipi joku venttiili vääntyä...
Vika ilmenee huonontunenina puristuspainena jossain sylinterissä säätötoimenpiteen jälkeen.
Näitä on joskus reippaille kotiasentajille sattunut.
Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...

Reijo Myllymaa
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

"Se ketjukiskojen vaihto-ohje on varmaan tehtaan varaosaosaston toivomuksesta sinne ohjeisiin ujutettu.
200.000 -300.000 KM ajettu ilman minkäänlaisia jakopään ongelmia...

Reijo Myllymaa"

Tuota minäkin vähän ajattelin.
Ja huolto-osaston pojat ovat olleet kannustamassa ohjeiden tekoa, jotta saisivat hommia. :wink:
Ei paljon ideaa vaihtaa niitä niin usein kuin huolto-ohje määrää.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
esseri
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Kesä 2013 11:12
Moottoripyörän malli: BMW K 1200 RS

Re: K 1200RS venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja esseri »

Juu, homma hoitu hyvin, kiitos vinkeistä. Ja nokkaketjun kiristimen jätin vaihtamatta, oli tuo venttiilinkopan kannessa oleva kiristin niin hyvässä kunnossa että uskon ja toivon ettei sitä nokkaketjunkiristintä tarvi vielä vaihtaa. Noo metelistä sen sit kuulee :). Ja muuten hyviä oli ohjeet myös youtubessa :) .
Vastaa Viestiin