K100 ajettavuus

K-sarjan pyörät
Avatar
Motonomi
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS

K100 ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Motonomi »

Viikko sitten vaihdoin K100 RS -84:een takaiskarin Hagonin 60009-malliin. Siis siihen myös vaimennuksen säädöllä olevaan malliin. Vanha Boge oli vetelä ja siitä huolimatta pintakova. Eikä kantanut kunnolla kahden hengen kuormaa matkakamojen kanssa edes jäykimmässä asennossa. Nyt tuo kaikki on poissa. Pienet terävät epätasaisuudet ei lyö läpi ja suuremmat epätasaisuudet nielee eleettömästi.

Pari päivää sitten vaihdoin eturenkaan. Taakse olin vaihtanut viime kesän lopulla Pirellin, joka paransi ajettavuutta. Edelliset olivat Metzelerin Lasertecit edessä ja takana. Nyt on myös edessä Pirelli Sport Demon. Miten voikaan renkaat vaikuttaa noin paljon pyörän käytökseen. Se on koko ajan ollut melkoisen uraherkkä ja aika körmy vääntää mutkaan. Muutenkin nopea kaarreajo tuntui jotenkin epävarmalle. Uraherkkyys katosi ja nyt sillä ajelee ilokseen mutkaisia pikkuteitä. Menee mutkaan kuin ajatus ja ajossa on hyvä tuntuma entiseen verrattuna. Ei tuo vielä italialaista vastaa, mutta lähellä ollaan.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: K100 ajettavuus

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moro. Itselläkin tuo asia oli lähes unohtunut, kun viimeiset kahdeksan vuotta tullut ajettua enimmäkseen muualla, kuin asfaltilla.
Täysin kuluneilla Metzeller Z4:lla liikenneympyräänkin ajo oli jo vaativa suoritus.

Nyt laitoin alle Continental Road atack 2:t ja pyörä muuttui aivan erilaiseksi. Kai siihen renkaitten kulumiseen turtuu pikkuhiljaa?

-Ile-
Avatar
Motonomi
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS

Re: K100 ajettavuus

Viesti Kirjoittaja Motonomi »

Tässä tapauksessa ei ollut kyse kuluneista renkaista. Minulla oli edelliset kaksi rengaskierrosta Lasertecit. Pyörän ajettavuus oli ihan samanlainen uusillakin renkailla.

Sen huomasin renkaita vaihtaessa, että Pirellien rungot ovat paljon jäykemmät ja paksummat kuin Laserteceissä. Veikkaan tuota suurimmaksi syyksi ajettavuuden parantumiseen. Rengaspaineina olen käyttänyt edessä 2,3 - 2,4 ja takana 2,7 - 2,9 riippuen kuormasta.

Erityisesti takarenkaana Lasertec teki uutenakin saman ilmiön kuin keskeltä kulunut eli tuli aina kummallinen nuljahdus kaarteeseen ajaessa. Epäilen sitä lähinnä kuvion syyksi, kun pitkittäiskuviolta siirrytään käyttämään reunakuviota, joka on erilainen. Nuljahtelu loppui toisen tyyppisellä renkaalla.
Vastaa Viestiin