Öljynsuodatin

R-sarjan pyörät
blackfoot
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Kesä 2012 22:01
Moottoripyörän malli: BMW R 65

Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja blackfoot »

Ensimmäinen BMW alla kolme viikkoa. Myyjä kertoi ostotilanteessa moottoriöljyn olevan tuoretta, vähän ajettua. Päätin kuitenkin vaihtaa öljyt ja suodattimen. Vanha suodatin oli yllätys. Painunut kasaan kuin rusina. Tuo reikäinen sisäputki oli keskeltä kasassa ja tukossa! Epäilemättä öljy on kiertänyt osittain suodattimen ohi,(jos moottorissa on ohitusventtiili tukkeutuman varalle). Onko muille tapahtunut vastaavaa? Suodattimessa oli merkintä HF 161. Onko tietoa valmistajasta? Mitä suodatin merkkiä suosittelette? Kokemuksia!
AJS
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Huhti 2012 11:45
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja AJS »

http://www.mc-scatter.fi/product_info.p ... -_uTpEWKWo" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Kyllä kai ne useimmat suodattimet sitä öljyä tavalla tai toisella suodattavat.
Sen sijaan kaikissa halpissuodattimissa ei välttämättä ole öljyn ohivirtausventtiiliä ollenkaan, jolloin mahdollisessa suodattimen tukkeutumistilanteessa loppuu öljyn kierto tykkänään. Tai sitten jonkinlainen ohivirtausläppä on, mutta sen avautumispaine on sitten mitä sattuu.

BMW:n orkkissuodattimet lienevät Mahlen tekemiä, joten niitä voinee ainakin huoletta käyttää, jos jostain syystä BMW-logolla varustetut vastaavat yskittää liikaa...

Suodattimissa muutaman euron nuukailulla voi saada aikaan kalliin vahingon...

t. pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Toi Hiflo 161 on suodatin vanhoihin Bemareihin.
HF 161
Ei kai siinä mitään ohivirtausventtiiliä ole.
Kyllä se on varmaan toiminut ihan hyvin, joten älä ota asiasta mitään murhetta Blackfoot.
Mikä se sun pyörä oikeesti on?

Mielestäni Hiflo tekee hyviä suodattimia. Niitä myy esim All Right ja EMC ja toi MC-Scatter kanssa, jonka toi AJS laittoi tuonne ekaan viestiin.

"Tuo reikäinen sisäputki oli keskeltä kasassa ja tukossa!"
Ei varmaankaan ollut vaihdettu suodatinta pitkään aikaan.
Hyvä, kun vaihdoit öljyt ja uuden suodattimen siihen sun pyörään. :P
Ei noihin myyjiin voi aina uskoa. No ehkä öljyt oli uusia, mutta suodatin ei.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
blackfoot
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Kesä 2012 22:01
Moottoripyörän malli: BMW R 65

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja blackfoot »

Ilmeisesti ei sitten oltu vaihdettu suodatinta ihan viimeaikoina. Tosin ei se suodatin niin likaiselta näyttänyt. Suodattimessa on kuitenkin suhteelisen pitkä sisäputki, johon ulkopuolelta päin vaikuttaa kova öljynpaine. Tällä kertaa paine voitti ohuen peltiputken.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Näköjään tuolla Pekan linkin sopivuustaulukossa on hienosti öljynlauhdutinmallit esim. R100 GS ja tavalliset esim. R45 sekaisin. Öljynlauhduttimella varustettu malli vaatii pidemmän suodattimen ja ilman öljynlauhdutinta lyhemmän.
Ehkä blackfootin pyörään on tungettu väkisin liian pitkä filsu?
Kaikissa 2v-boxereissa on moottorissa kiinteä ohivirtausventtiili, 4v-boxereissa ja K-malleissa se pitää olla suodattimessa.

Näistä suodatinasioista käytiin hyvä keskustelu toisaalla, minäkin sahasin monta suodatinta poikki, todetakseni, ettei kaikissa ollut edes ohivirtausventtiiliä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti:Näköjään tuolla Pekan linkin sopivuustaulukossa on hienosti öljynlauhdutinmallit esim. R100 GS ja tavalliset esim. R45 sekaisin. Öljynlauhduttimella varustettu malli vaatii pidemmän suodattimen ja ilman öljynlauhdutinta lyhemmän.
Ehkä blackfootin pyörään on tungettu väkisin liian pitkä filsu?
Kaikissa 2v-boxereissa on moottorissa kiinteä ohivirtausventtiili, 4v-boxereissa ja K-malleissa se pitää olla suodattimessa.
Siihen sun pyörää oli tosiaan varmaan tungettu liian pitkä suodatin.
Mikä se sun pyörä on? Ja onko siinä öljynlauhdutin?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
blackfoot
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Kesä 2012 22:01
Moottoripyörän malli: BMW R 65

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja blackfoot »

Näköjään oli jäänyt malli mainitsematta. Eli kyseessä R65. Jos sisäputken pituudessa on eroja voisi se olla syy kokoon painumiseen. Muuten suodatimessa ei ollut muita vaurioita. En tiedä kauanko suodatin oli ollut litistyneenä. Suodatin oli toiminut vain puolelta matkalta ja toivonpa ettei moottori ole kärsinyt öljynpuutteesta l. saanut ylimääräisiä kulumavaurioita. Juttu vaikuttaa niin omituiselta että voisi jopa epäillä suodattimen vaihtaneen henkilön tehneen hauskan pilan :lol:
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Ismo Vaara kirjoitti:Näköjään tuolla Pekan linkin sopivuustaulukossa on hienosti öljynlauhdutinmallit esim. R100 GS ja tavalliset esim. R45 sekaisin. Öljynlauhduttimella varustettu malli vaatii pidemmän suodattimen ja ilman öljynlauhdutinta lyhemmän.
Näin on. Mulle tuli tarvikeliikkeestä lyht malli, vaikka isogessuun olisi kuulunut pitkä filtteri. Ja siinä sopivuustaulukossa oli tosiaan vain yksi suodin kaikille bemuille R65-R100. Eli ei ne sopivuustaulukot kaikkea tiedä myyjistä puhumattakaan.

Miten Ismo tuo R65 filtterisysteemi, onko siinä se elintärkeä O-rengas mikä on lauhdutinmalleissa?

Meinaan, jos blackfootin koneeseen on tungettu liian pitkä suodin niin onko kaikki muut osaset paikallaan miten kuuluukin?

-Ile-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Se riippuu myös vuosimallista mitä rojua siellä kuuluu olla, mutta jos tarkoitat sitä isoa valkoista(yleensä) o-rengasta, niin pitäisi olla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Timo S
Viestit: 40
Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Noin yleisesti öljynsuodattimista: Mielestäni kannattaa käyttää vain alkuperäisiä. Ne ovat yleensä kalliimpia, mutta sopivat varmasti. Tarvikesuodatin voi olla yhtä hyvä, mutta voi olla myös täysin sopimaton. Koskaan et voi olla varma. Orkkisöljynsuodattimen tuoma lisäkustannus mopiluun on kuitenkin täysin merkityksetön, mutta tarvike voi tulla todella kalliiksi.
tikku
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Maalis 2013 19:58

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja tikku »

Alkuperäinen on ainakin omassa pyörässä (r65-1990) Mahlen ox37. Orggis suodattimessa vaan bmw logot lisäksi. Mannin mh57x on muuten sama suodatin mutta mannin paketissa. Tiivistepussissa tosin vain tuo mahlen numero :D AD kauppiaiden kautta taitaa saada noita. Hinnasta ei tosin mitään tietoa mutta luulisi olevan halvempi kun marmorilla.
cake
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2008 03:17
Moottoripyörän malli: R

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja cake »

Vähän jo vanha ketju, mutta lusikkaa soppaan:
Kuten Ismo kertoi 2V-koneissa ohivirtausventtiili on koneen blokissa, Ei filtterissä.
Ja mitä tähän ruttuun tulee niin öljy on varmasti mennyt ainakin osittain ohi filtterin mikä ei vielä
varsinainen katastrofi ole.
PAITSI jos mainittu valkoinen O-rengas puuttuu tai on risa tai pois paikoiltaan.
Tällöin öljyt menee suoraan öljypohjaan, eli koneessa ei ole voitelua.

cake
AJS
Viestit: 153
Liittynyt: 29 Huhti 2012 11:45
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja AJS »

Ostin pari K&N suodinta ihan sen takia kun niissä se mutteri suotimen pohjassa.
Ei tarvii arpoa suodatinavainta.
Mutta, mitään käsitystä ei mulla kullä oo moisten suotimien laadusta.
Hmmm...pitääkö suodin vääntää niin tiukkaan että mutteri irtoaa.... :roll:
Subaru.
Citroen.
Zetor 7211.
F250 cart.
Vain vessassa on pytyt pystyssä...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

AJS kirjoitti:Ostin pari K&N suodinta ihan sen takia kun niissä se mutteri suotimen pohjassa.
Ei tarvii arpoa suodatinavainta.
Mutta, mitään käsitystä ei mulla kullä oo moisten suotimien laadusta.
Hmmm...pitääkö suodin vääntää niin tiukkaan että mutteri irtoaa.... :roll:
No ei.
Ja tuolla sun suodattimella ei ole mitään tekemistä tämän juttuketjun kanssa.
Ketjussa on kyseessä R65 pyörä, jossa on ihan eri suodatin ja sen kiinnitys.
Tuon R1100 suodattimen kiristysmomentti on muuten 11Nm, joka ei ole paljon mitään. Ehkä puoli kierrosta siitä, kun voideltu tiiviste ottaa kiinni.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin