R80/7 etuiskarit kolisee....

mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

R80/7 etuiskarit kolisee....

Viesti Kirjoittaja mclean »

Tuolla toisessa osiossa tätä aihetta ei ilmeisesti huomattu. Siksi kokeilen täällä.

Miksi otsikon mopon etuiskarit kolahtavat todella kovasti ja metallisesti terävissä ulosjoustoissa? Vaimennus on hyvä eli pyörä kulkee vakaasti etupyörän pomppimatta ja vaimennus toimii sisäänjoustoissa ja loivissa kuopissa hyvin.
Öljyä pumpuissa on ja osat on ed. omistajan mukaan uusittu.
Jotenkin on kuva, että jouset olisivat kovin ylärajoilla. Ts. pienikin ulosjousto lyö heti metallit vastakkain. Ei kai sekään voi olla oikein mahdollista.

Lähinnä kiinnostaa kokeneempien etiäiset ennenkuin alan purkaa ja itse ihmetellä.
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: R80/7 etuiskarit kolisee....

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Jos ääni tosiaan tulee iskareista ja on häiritsevä ja mielestäsi liian kova, niin ehkä siellä on joku irti tai löysällä , ja sehän ei selviä muuten kun aukaisemalla iskarit. Mutta jos ääni tuleekin "ohjauslaakerista" joka on liian löysällä tai rikki. "ohjauslaakerihan" hiukan kolahtaa kun vedät pyörän keskijalalle. (en kyllä tiedä kuuluuko ohjauslaakerin kolahtaa kun pyörä vedetään keskijalalle, mutta minulla kolahtaa ainakin.)
3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: R80/7 etuiskarit kolisee....

Viesti Kirjoittaja 3210015 »

Minulla oli aikanaan R 100/7,jossa esiintyi sama oire takuuaikana. Koska pyörä oli Inarissa ja lähin huoltopaikka taisi tuolloin olla Orimattilassa tai Vaasassa, niin Budich Veholta lähetti pullon iskunvaimennin öljyä ja käski laskemaan öljyt ulos ja täyttämään ne uusiin arvoihin. Jos oikein muistan, niin ohjekirjan täyttömäärä oli 250 ml ja Henrikin antama arvo 280 ml. Pyörä oli minulla toistakymmentä vuotta, eikä kolinoita enää kuulunut.
015
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Re: R80/7 etuiskarit kolisee....

Viesti Kirjoittaja mclean »

Kiitos tähänastisesta.
Ohjauslaakeri se ei ole. Samoin ei mikään muukaan poikittaisen liikkeen rasittama osa, koska pyörän olessa etupyörä ilmassa, mikään ei kolahda yhtään, kun haarukasta ravistaa.
Täytynee avata pumput ja tutkia sisukset.
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: R80/7 etuiskarit kolisee....

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

Kävin äsken kokeilemassa omaa pyörääni.. Kun pyörä on keskijalalla ,ja nostin etupyörää ylöspäin, sentin tai kaksi, ja laskin alas, niin kyllä kolahtaa minullakin raudat yhteen,, mutta ajossa en ole tälläistä kolahdusta koskaan huomannut, ajan kyllä aika hiljaa ja rauhallisesti. jos tuo kolahdus on jokin vika ,niin minun iskaressa on sama vika,, öljyt ovat minulla aika vanhat, joten niiden vaihtaminen voisi myös auttaa, niinkuin edellinen kirjoittaja neuvoi
Timo Myllyoja
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Maalis 2008 18:12

Re: R80/7 etuiskarit kolisee....

Viesti Kirjoittaja Timo Myllyoja »

tarina jatkuu,, tyhjensin etuiskarit , toisesta tuli ulos runsas desilitra ja toisesesta runsas 2desiä. yhteensä 4dl erittäin huonolaatusta öljyä. joten alan olemaan samaa mieltä kirjottaja 32110015 kanssa , minulla ainakin ehkä kolahduksen syy oli erittäin huonot, vanhat ja liian vähän öljyä.
täyttömäärähän on 2,8 dl Sae 5 "kilpaajajille" Sae 10
Vastaa Viestiin