R90/6 sytytyspuola

EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

R90/6 sytytyspuola

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Ymmärtääkseni puola on yksi bokserin mahdollisista vikakohteista. Lueskelin ulkomaisia foorumeita, joista selvisi että 6-volttisen kuplan puola olisi passeli myös bokseriin. Puhuivat Boschin blue merkkisestä puolasta. Tietääkö kukaan, käykö em. puola bokseriin? Entä motonetin vastaava puola, merkiltään Hanhart. Sen halkaisija on 43 mm ja pituus 120 mm. Mittasin puolan vastukseksi 2 ohmia. Ehdin jo noita kaksi kappaletta ostamaan kun tuppaavat olemaan "hupeneva luonnonvara". Boschin puolan hinta on yli kaksinkertainen ja rahti päälle.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R90/6 sytytyspuola

Viesti Kirjoittaja JKU »

Muistaakseni vanhassa bokserissa on 6 V puolat on sarjassa?
En tiedä onko noiden puolien teknilliset ominaisuudet kovin tarkkoja, luulen että ei?
Tärkeämpää on kärkien avautumisväli, josta seuraa ns Dwell angle. Eli se kuinka kauan puolan läpi menevä virta kasvaa. Puolassa induktanssi on tärkein ja se hidastaa virran nousunopeutta.
Siis mitä suurempi virta on kärkien avautumishetkellä, sitä isompi energia puolaan on varautunut ja tehokkaampi kipinä tulee tulpille.
Testailin tätä joskus työpaikan labrassakin.
Mutta niitä mittauskäyriä ei oikein saa tänne.
Edit. Piti panna kumoon, että sai käyrät ladatuksi tänne! :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
EERO I
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:47
Moottoripyörän malli: R90/6

Re: R90/6 sytytyspuola

Viesti Kirjoittaja EERO I »

Kiitos vastauksesta, JKU. Löysin vähän lisätietoakin, eli bluen korvaajan vastus on 1,4 ohmia. Koska U=RI, pienenee virta kääntäen vastukseen. Sen mukaan Hanhart on huonompi kipinänantaja. Sinun mukaasi asialla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä katkojan kärkien säätövirhemahdollisuuksien vuoksi, joten korvaan alkuperäiset (?) puolat Hanharteilla sitten kun vikaantuvat. Aikoinaan jo tiivistelin nykyisiä puolia moottorisilikoonilla, jonka avulla nykimiset sadekelillä loppuivat. Ehkä vedän Hanhartteihinkin saumat silikonilla ennen asennusta.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: R90/6 sytytyspuola

Viesti Kirjoittaja JKU »

Puolan ominaisuuksista resistanssia suurempi merkitys on induktanssilla.
Käämin kierroslukuhan on induktanssiin verrannollinen ja juuri tuo induktanssiin varautunut energia on kriittisin korkeilla kierroksilla (ja käynnistettäessä).
Mutta samalla induktanssi hidastaa virran nousua (mittauksieni ylempi käyrä).
Joten suo sielä vetelä täällä!
Alemmassa mittauksessa syötin 6V puolalle laboratoriovirtalähteellä 12V jännitettä niin, että virtaraja oli 2,4 A. Siis vakiovirtasyöttö). Tällöin virta nousi nopeammin! Siis suurilla kierroksillakin virta nousee nimellisarvoonsa.
Koska puolien koko ja rakenne on aika tarkasti sama, ei niissä liene suuria eroja.
Minä olen kyllä huoletta vaihtanut MR-autoihin tavallisen varaosapuolan.
Boksereissa ei ole ollut ongelmia puolan kanssa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin