RTn huollosta

R-sarjan pyörät
jaato
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Maalis 2008 14:25
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Klaukkala

RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja jaato »

R 1200 RT LC 2014 40.000 km huollosta kysyisin vaihdetaanko venttiilikopan tiivisteet aina venttiilin välyksien säädön yhteydessä ? Kiitos tiedosta.
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Riippuu kunnosta en itse vaihtaisi jos on hyvät. jos samanlaiset tai vastaavat kuin vanhemmissa malleissa
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
jaato
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Maalis 2008 14:25
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja jaato »

JuhaKoo kirjoitti: 24 Huhti 2021 15:00 Riippuu kunnosta en itse vaihtaisi jos on hyvät. jos samanlaiset tai vastaavat kuin vanhemmissa malleissa
Tiettävästi neljäs ( 4. ) kerta kun avattu venttiilikopan
kansi ?
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Itse olen joka vuosi tarkistanut ja mahd. säätänyt venttiilit ja en ole vielä kertaakaan (edit) kopan tiivisteitä vaihtanut (10v) voi olla että 2 kertaan per vuosi aukaissut (ei ihan joka vuosi sentään kahteen kertaan mutta joskus)'
Viimeksi muokannut JuhaKoo, 30 Huhti 2021 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
JyrkiJ
Viestit: 74
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:08
Moottoripyörän malli: R1200GSA

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja JyrkiJ »

Ainakin takavuosina eräs eteläsuomalainen huoltoliike pakkomyi näitä suolaiseen hintaan väittämällä, että on tehtaan suositus vaihtaa tiivisteet joka kerran kun koppa on auki. Loppui oma asiakassuhde ko. paikkaan, kun 20 tkm huollossa tuo tehtiin. Sen jälkeen on gessuun tullut +100 tkm eli jokusen kerran olen venttiilit tsekannut ja edelleen on samat 10 vuotta sitten vaihdetut tiivisteet. Ei toki LC malli, mutta eiköhän sama päde siihen.
jaato
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Maalis 2008 14:25
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja jaato »

JyrkiJ kirjoitti: 25 Huhti 2021 13:11 Ainakin takavuosina eräs eteläsuomalainen huoltoliike pakkomyi näitä suolaiseen hintaan väittämällä, että on tehtaan suositus vaihtaa tiivisteet joka kerran kun koppa on auki. Loppui oma asiakassuhde ko. paikkaan, kun 20 tkm huollossa tuo tehtiin. Sen jälkeen on gessuun tullut +100 tkm eli jokusen kerran olen venttiilit tsekannut ja edelleen on samat 10 vuotta sitten vaihdetut tiivisteet. Ei toki LC malli, mutta eiköhän sama päde siihen.
Olen koittanut selvittää tätä asiaa kyselemällä täällä netissä Kerhon palstalla ja Facebookin BMW-keskustelupalstalla ja suoraan kysymällä maahantuojalta. Tämä Jyrkin vastaus on ainut kannanotto kyseiseen asiaan. Ilmeisesti kenenkään muiden laskulla ei koskaan ole ollut veloitusta kyseisestä vaikka venttiilin välien tarkastus/säätö tulisi ohjekirjan mukaan tehdä 20.000 kmn välein kaikkiin bokserimoottorisiin BMWhin ?
jaato
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Maalis 2008 14:25
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja jaato »

Alla liennee BMW-Motorradin virallinen vastaus venttiilikoppien tiivisteitten vaihdosta kun koppa avataan. Lisähintaa tulee siis 2 x 59,54 sis.Alv + työt.
Ainakaan minulle ei tuota ilmoitettu työtä tilattaessa tai luovutettaessa. Nosti 40.000 km huollon hintaa 488,54 €urosta 607,62 €uroon. Rapiat 24,5 %.


Huoltoproseduurista kysymys.
Postilaatikko
Jaakko Thilman

su 25. huhtik. 18.07 (15 tuntia sitten)
Hei, kysyisin tuleeko venttiilikoppien tiivisteet ( 11128542057 - 8 ) vaihtaa venttiilin säätöjen ja tarkastusten yhteydessä, vai voiko samoja käyttää useammin
bmw-motorrad@bmw.fi

9.17 (35 minuuttia sitten)

-> minä

Hei Jaakko,



Kyseiset tiivisteet uusitaan pääsääntöisesti aina venttiilien säädön yhteydessä.

Tällöin varmistetaan ettei öljyvuotoja pääse tulemaan kovettuneiden tai vahingoittuneiden tiivisteiden takia.



Terveisin

BMW Motorrad
Viimeksi muokannut jaato, 26 Huhti 2021 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JyrkiJ
Viestit: 74
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:08
Moottoripyörän malli: R1200GSA

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja JyrkiJ »

Vastauksesta huolimatta veikkaan, että ko. vaihtoa ei pääsääntöisesti tehdä. Olisi kohtuullisen älytöntä, että huollon kallein yksittäinen toimenpide olisi venttiilikoppien tiivisteiden vaihto. Bokseri on ollut alla parikymmentä vuotta ja melkein sen ajan on tullut seurattua myös saksalaisten foorumien keskustelua enkä ole vielä siellä törmännyt tietoon, että aina automaattisesti vaihdettaisiin huollossa. Ei taitaisi mennä läpi BMW:n kotimaassa tuo selitys. Ainakin näiden vanhojen virallisessa korjausmanuaalissakin lukee, että vaihdetaan jos ovat vahingoittuneet ja näissähän on tarkastusväli 10 tkm.

Voitko kertoa mikä liike tässä oli kyseessä?
jaato
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Maalis 2008 14:25
Moottoripyörän malli: R1200RT
Paikkakunta: Klaukkala

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja jaato »

Se eteläisessä Suomessa Kehä IIIn varrella lähellä lentokenttää, jonka asiakas en enää ole.
JyrkiJ
Viestit: 74
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:08
Moottoripyörän malli: R1200GSA

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja JyrkiJ »

On vähän kummitellut RT LC:n hankinta takaraivossa, joten tämä keskustelu olikin hyvä muistutus :?
Parhaimmillaan tuollainen lyhytnäköinen rahastus kääntyy lopulta voitoksi. Omalla kohdalla se oli sopiva ärsyke alkaa tehdä huollot itse, kun takuukin loppui eikä ole huoltokirjaan sen jälkeen yhtään leimaa tullut.
JuhaKoo
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Elo 2017 22:18
Moottoripyörän malli: R1200RT

Re: RTn huollosta

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Vielä sen verran tiedän jos venttiilit on paloilla säädettävät niin kokemus on että noin 60-80 tkm voisi päästä säätämättä (ehkä enemmänkin) !

Itse teen huollot jos suinkin vain voin ja senkin takia kun täällä päin ei ole huoltoa ja eikä aina jaksa yli 400 km (suuntaansa) sen takia ajella huoltoon että että ölpät vaihdettaisiin tai venttiilit tarkastetaan ja säädetään jne. nämä asiat voi itsekin tehdä jos vain lenkkiavain kädessä pysyy ja jaksaa ottaa asioista selvää ja miettii miten tehdään , eikä muttereita kiristä liikaa :D !
HondaCB400N 10v -> Honda1000F 10v -> BMW K1200RS 6v -> BMWR1200RT 10v -> BMWR1200GSA
Vastaa Viestiin