Katteen maalaus

R-sarjan pyörät
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Katteen maalaus

Viesti Kirjoittaja mclean »

Minulla on hyväkuntoiset vanhat RS:n katteet mutta haluaisin muuttaa niiden väriä. Pohjan tasaisuuden puolesta kate on maalattavissa suoraan mutta miten on muuten? Vanha maali näyttää olevan alkuperäinen nixmannin maalaama. Tunteeko joku tuon maalilaadun? Voiko sille pelkän himmennyksen jälkeen riskittä maalata esim. nykyaikaisella kaksikomponenttisella automaalilla? Olis nimittäin aika iso työ poistaa ensin vanha pinta ja aloittaa alusta muoviprimerilla yms. käsittelyillä.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Ja mua kiinnostais moottorin maalaaminen. Olen joskus nähnyt kuvia mustaksi maalatuista moottoreista. On ainakin tyylikkäämmän värisiä kuin tummanharmaaksi hapettunut alumiini. Onko kukaan tehnyt?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Katteen maalaus

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

mclean kirjoitti:Minulla on hyväkuntoiset vanhat RS:n katteet mutta haluaisin muuttaa niiden väriä. Pohjan tasaisuuden puolesta kate on maalattavissa suoraan mutta miten on muuten? Vanha maali näyttää olevan alkuperäinen nixmannin maalaama. Tunteeko joku tuon maalilaadun? Voiko sille pelkän himmennyksen jälkeen riskittä maalata esim. nykyaikaisella kaksikomponenttisella automaalilla? Olis nimittäin aika iso työ poistaa ensin vanha pinta ja aloittaa alusta muoviprimerilla yms. käsittelyillä.
Nykyisin vanhat akryylimaalit(myynti kielletty?) on vaihdettu vesiliukoisiin. BMW:n myyntilistoiltakin on kaikki akryylit jo poistuneet. Kevyen hionnan jälkeen pitäisi "vesivärinkin" pysyä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

ilmari kirjoitti:Ja mua kiinnostais moottorin maalaaminen. Olen joskus nähnyt kuvia mustaksi maalatuista moottoreista. On ainakin tyylikkäämmän värisiä kuin tummanharmaaksi hapettunut alumiini. Onko kukaan tehnyt?
Pulverimaalaus on oikea vaihtoehto. Muista mainita, firmaan osia viedessäsi, lämmönkestovaatimukset ja mihin kohtaan maalia EI saa mennä.
Unohda kotikonstit ja moottorin yhtenä kappaleena maalaaminen.

Alumiinin saa puhtaaksi sitruunahappoliuoksella.
pariktim
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Maalis 2006 19:44

Moottorin maalaus

Viesti Kirjoittaja pariktim »

Itse maalasin taannoin Gileran magnesiumista tehdyt laturin ja kytkimen kopat VHT:n kuumaa kestävällä spraylla ja ruiskutin päälle vielä saman valmistajan kuuman kestävän lakan. Pinta pysyi siistinä pari kesää mutta sitten pinnassa oleva lakka alkoi kellastua ja lopputulos oli aika patinoituneen näköinen. Ainakaan tätä ratkaisua en suosittele.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1024
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Ota osa mukaan ja marssi lähimpään alan liikkeeseen :wink:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Jukka M
Viestit: 18
Liittynyt: 26 Syys 2006 21:57
Moottoripyörän malli: R1100RS
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Jukka M »

Moottorin pintojen kunnostamisesta, ja paljosta muustakin, on runsain määrin asiallista keskustelua ja neuvoja : http://www.vmpk.fi/forum/

-Jukka-
Vastaa Viestiin